Rekisteröinnistä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Niin, meilläkin siis siinä pitopaikkarekisterin tositteessa näkyy kanat (munintakanat) ja kalkkunat muiden eläinten kanssa samassa litaniassa. Mutta kun mä luulottelen niin, että se munintakanalarekisteri ja kanalatunnus on eri asioita kuin rekisteröityminen pitopaikaksi ja pitopaikkatunnus. Pitäisi kai se kanalatunnus (vai mikä tuottajakoodi se liekään) kananpitäjällä itselläänkin olla, jos vaikka niitä leimoja rupeaisi lätkimään?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kanalatunnuksen saa maaseutuviranomaiselta kunnasta kun he rekisteröivät munintakanalaksi tilasi. Se on se 2FIxxxxx tyylinen tunnus. Leimaaminen taas ei kuulu tähän salmonella-asiaan vaan luokitellut/lajitellut munat tulee leimata. Se taas maksaa hunajaa jos meinaa itse alkaa siihen, koska pitää olla paikka sekä pelit ja vehkeet. Mulla on myytävissä munissa pieni paperilappu kennon välissä, missä on mainittuna mm. se pakollinen LUOKITTELEMATTOMIA MUNIA sekä Säilytys viileässä ja Parasta ennen -aika joka pitää merkitä 28 pv vanhimman munan munintapäivästä. Niin ja se kanalatunnus on siinä mainittu myös ja mainostekstissä mainittu salmonellatestistä. Luokittelemattomia munia siis ei tarvi leimata. Itse tosin leimaan muniin munintapäivän päivittäin ja kennossa on sitten maininta että Parasta ennen 28pv jälkeen munaan leimatun munintapäivän.

Posted with TouchBB on my iPhone
reetta

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja reetta »

niin siis, ei kai se leimaaminen itsessään maksa maltaita eikä siihen tarvitse mitään eri tiloja (tyyliin elintarvikehuoneistoa) vaan nimenomaan se lajitteleminen? eli suoramyynti/torimyynti-munilleen voi hakea kanalatunnuksen, jonka sitten leimaa muniin vaikka omassa keittiössään. tarkoitus tuossa leimaamisessa kai pääasiassa on, että munat voidaan jäljittää, siis että tiedetään, mistä ne on tulleet (in case of what? joku epidemia?? vai pelkkä kuluttajan kiinnostus?). ja ei mun kanojen munat ainakaan ole tasakokoisia tai tasan saman värisiä, ei todellakaan mitään a-luokan munia joita kaupassa myydään. joten jos noi menis johonkin lajitteluun, niistä tulis varmasti eläintenruokaa suoraan.
annemari

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja annemari »

Mulla on hassu kokemus tosta rekkaushommasta.

Ilmoitin kanaseni maaseutusihteeerille saadaksini tilatunnuksen, kun ois tarkoitus kesäpossukin hommata. No tilatunnus tulikin, mutta sillä sihteerillä taisi mennä joku ruksi väärään ruutuun, kun minulle tuli viikko sen jälkeen tukioikeuslomake 103A. siinä puhuttiin jotain tukioikeuksien siirrosta ja sokerijuurikkaista ?????????
viikko sen jälkeen minulle tuli kolmen kilon verran oppaita, miten hakea maataloustukea.
Tänään tuli kymmenkunta plankettia millä ilmeisesti niitä tukia haetaan. Palautettava 30.4. mennessä. Ihan muuten kaikki jees, mutta en taatusti ole oikeutettu mihinkään tukiin, millään laskuopilla. En oikeen tiedä mitä pitäis tehdä, koitin soittaa sille sihteerille niin ei ollut enää töissä. Vähän häiritsee, että mitä oikeen tapahtui ? Ja siitä sika-asiasta ei ole tullut mitään lappua kun ilmoitin että niitä meille on tulossa. ???
Suvianne

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

oho, kannattaa soittaa. Jaa pian muuten joku raukka ilman tukia kun ei tuu lappuja!!
suikku

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja suikku »

Luinkohan joskus oikein jostain, että maatiaiskanan säilyttäjäkin olisi oikeutettu joihinkin EU-tukiin,jos niitä on tarpeeksi paljon (olikohan 50) ja on valmiiksi esim. viljelytila? (Mää en oikeesti näistä jutuista mitään...)
PieniHopea

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Ainakin heppajutuissa pitää olla tietty määrä maata (oliko 3 hehtaaria?) ennen kuin oikeutettu tukiin.
annemari

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja annemari »

Juu maata pitää olla, ja tukea saa muistaakseni 200 kanasta, alkuperäisrodussa olikohan 60.

Mut kun ei oo maata, ja alkuperäisrotuakin se 16 kpl.

Millä ihmeen perusteella ne mulle niitä lappuja laittelee.
Bean

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Bean »

En nyt ole varma, mutta mielestäni EU:lta saa tukea esim. maatiaiskanoista, jos kanojen ja kukkojen yhteenlaskettu määrä on väh. 20, silloin saisi tukea 50€ vuodessa, eli ei sillä rikastu. :smt005
mirri

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja mirri »

Siis tilatunnus annetaan TILALLE
pitopaikkatunnus taas on niille eläinten pitopaikoille, jossa eläimiä pidetään, niitä voi olla samalla tilalla useampikin.
Ja se kanalarekisteritunnus on vielä lisäksi. Kanalarekisteriin saa liittyä, jos haluaa, vaikka kanoja olisi vain pari. Mutta jos kanat ovat tuotantoeläiminä, niin tietty silloin se vaaditaan. Kanalarekisteriin liittyminen ei ole mitenkään pakollista, jos ei myy munia, näin olen käsittänyt.
Mulle kanalarekisteritunnus tuli senjälkeen, kun olin rekisteröitynyt munintakanalan pitäjäksi. Ja muistaakseni postissa tuli perässä.
Menee ny vähän OT mutta...
kaikkeehan vaaditaan nykyään joku rekisteröityminen,kesäpossulle, lampaalle ja vuohelle, koiralle....

Ja tuo tuki, uusia tukia ei enään myönnetä munintakanaloille... viimeinen mahdollinen siipikarjatukihaku oli ja meni 2009.Tuki myönnettiin vuoden 2007 tuotannossaolevan kanamäärän mukaan( muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta)
Mutta alkuperäisrotutukea myönnetään edelleen. Nämä ovat siis kaksi eriasiaa, ja tukea.
suikku

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja suikku »

Oi auta tyhmää! Tuleeko meidän talostamme siis tila, jos haen tilatunnusta tulevien kanojeni vuoksi? Siis se on omakotitalo maalla, mutta ei ole ollut koskaan mitään viljelyä tai eläimiä. Vai haenko vain pitopaikkatunnusta, kun meillä niitä kanoja sitten pidetään? Ehkä haen kaikkia mahdollisia ja viranomaiset sitten päättävät mitä antavat. :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Maatilalle annetaan tilatunnus (ja jos on semmoinen maatila, joka on ollut välillä "poissa käytöstä", niin sille voi löytyä jo valmis tilatunnus, kuten vetehinen tuolla mainitsi).
'Ei maatilalle' annetaan asiakastunnus eli suikulle tulisi ilmeisesti tämä.
Nämä em. tunnukset vastaavat toisiaan...se, että kumman saa riippuu siitä, että onko maatila vai ei. Nämä tunnukset saa sieltä kunnan maataloustoimistosta (tai mikä sen nimi nyt missäkin kunnassa sattuu olemaan).

Noiden lisäksi tulee sitten se pitopaikkatunnus ja siihen lomakkeeseen saapi luettoloida kaikki elukat mehiläisestä biisoniin :smt001
Tämä lomake löytyy: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_j ... lomakkeet/
ja on nimeltään: Eläinten pitopaikat, rekisteröinti-/muutosilmoitus (doc, 274 kb)

Samasta linkistä löytyy se lanketti, jolla rekisteröidytään siihen kanalarekisteriin, sen nimi on: Rekisteröityminen munintakanalan pitäjäksi (pdf, 46 kb)

mirri, huhuu: muistatko suuntia, että kuinka kauan se postin kulku tässä asiassa kesti? HiHii, mä haluun sen(kin) tunnuksen ihan vaan huvin vuoksi :smt047
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

reetta kirjoitti:niin siis, ei kai se leimaaminen itsessään maksa maltaita eikä siihen tarvitse mitään eri tiloja (tyyliin elintarvikehuoneistoa) vaan nimenomaan se lajitteleminen? eli suoramyynti/torimyynti-munilleen voi hakea kanalatunnuksen, jonka sitten leimaa muniin vaikka omassa keittiössään. tarkoitus tuossa leimaamisessa kai pääasiassa on, että munat voidaan jäljittää, siis että tiedetään, mistä ne on tulleet (in case of what? joku epidemia?? vai pelkkä kuluttajan kiinnostus?). ja ei mun kanojen munat ainakaan ole tasakokoisia tai tasan saman värisiä, ei todellakaan mitään a-luokan munia joita kaupassa myydään. joten jos noi menis johonkin lajitteluun, niistä tulis varmasti eläintenruokaa suoraan.
Olen ymmärtänyt, että tuo kanalatunnuksen saisi leimata vain niihin luokiteltuihin muniin. Mutta voi olla, että olen väärässä. Itse leimaan muniin munintapäivämäärän ja laitan tunnuksen ym. tiedot lappusessa munakennon välissä asiakkaan tietoon.
Se on ainakin fakta, että munissa pitää olla maininta: LUOKITTELEMATTOMIA MUNIA, ellei niitä ole kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti luokiteltu niiden Eviran ohjeiden mukaan.
Bean kirjoitti:En nyt ole varma, mutta mielestäni EU:lta saa tukea esim. maatiaiskanoista, jos kanojen ja kukkojen yhteenlaskettu määrä on väh. 20, silloin saisi tukea 50€ vuodessa, eli ei sillä rikastu. :smt005
Joo sitä luokkaa se on. Ja lisäksi tukea ei voi saada ellei ole viljelyä, vähintään 3 hehtaaria muistaakseni pitää olla peltoa.
Tietysti jos muuta tukea hakee samaan aikaan, niin kai se silloin menee samalla paperisodalla. :smt005
mirri kirjoitti:Siis tilatunnus annetaan TILALLE
pitopaikkatunnus taas on niille eläinten pitopaikoille, jossa eläimiä pidetään, niitä voi olla samalla tilalla useampikin.
Ja se kanalarekisteritunnus on vielä lisäksi. Kanalarekisteriin saa liittyä, jos haluaa, vaikka kanoja olisi vain pari. Mutta jos kanat ovat tuotantoeläiminä, niin tietty silloin se vaaditaan. Kanalarekisteriin liittyminen ei ole mitenkään pakollista, jos ei myy munia, näin olen käsittänyt.
Juuri näin. Samalla tilalla voi olla monta pitopaikkatunnusta.
HiltaHelikopteri kirjoitti:mirri, huhuu: muistatko suuntia, että kuinka kauan se postin kulku tässä asiassa kesti? HiHii, mä haluun sen(kin) tunnuksen ihan vaan huvin vuoksi :smt047
Vastaan vaikkei minulta kysyttykään... :smt003
Minulle tuli muutamassa päivässä sähköposti-ilmoituksesta kunnasta maaseutuvirastosta postissa se kanalatunnus samalla kuin tuli pitopaikkatunnus.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kiitos vastauksestasi maatiaiskukko! Siitä selvisikin se, ettei mun tekemä rekisteröityminen ole ilmeisesti edennyt kunnan ö-mappia pidemmälle :smt003 *Uutta yritystä kehiin*

Minä olen leimaamisen käsittänyt samaan tyyliin kuin reetta eli että esim. torimyytävät munat pitää leimata kanalatunnuksella, muttei niitä silti tarvitse luokitella :smt017

Maatiaiskanoille maksettava EU-tuki on nykyisin tuplaantunut eli 20-39 kanalla saa satasen, jos ne kaikki muut ehdot täyttyvät.
mirri

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hilta: Ei minullakaan mennyt kun joku viikko tunnuksen saamiseen.
Ja munien leimaamis ohje oli minulle terveystarkastajalta, että ne mitkä myyn torilla leimataan, ja pakkauksessa pitää mainita että luokittelemattomia.
Kotoa myytäviä ei tarvitse leimata.
Vastaa Viestiin