Kukkoa jaloistako kiinni?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulle ei ole ryttyilly ykskään ja veikkaan kyll', että kerrasta pääsee hengestään, jos on yhtään agressiivinen! Hyviä kukkojakin on maailma täys, ei pahansisuista viitsi katsella.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Noin mäkin periaatteessa ajattelen, mut en sit aina saa aikaseks uutta alkaa metsästämään..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, itellä helppo, ku ne tuolla sikiää ja kukkoja on vaikka muille jakaa.. Eri juttu vois olla, jos ois esim. vain yks rokkikukko eikä mistään tiedossa tilalle..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Niinpä, sehän siinä just on. Kun mulla on erisukuisia suurin osa kukoista ja kanoista ni on taas hirvee työ hommata uutta erisukuista..
rekku

Viesti Kirjoittaja rekku »

tiina kirjoitti:Yks ihminen, jolla on multa hommaamia nuorikoita, kertoi, että niiden kukko oli yks kaks alkanu rökittää yhtä kanaa ihan hirveesti. Niilläki on punanen lämpölamppu. Lamppu oli otettu pois ja rökitys oli loppunu siihen.Sitä sitten mietittiin, että eikös täälläki jossain lukenut, että punainen pitäis nimenomaan rauhottaa Olisko niillä sitten kuitenki joku yhteys :smt017 Mulla on lämpölamppuna sellainen väritön.
En mä kyl oikee itsekkään usko tuohon selitykseen, mutta mistä sen koskaan noista tietää...
Valolla ja valolla on merkitystä. Kana näkee valon erilailla kun ihminen: kana näkee UV- ja IR-valossa, ja toisaalta sen "näköhuiput" ovat myös erilaiset kuin esim. ihmisellä. Myös lampputyypillä on välilä, koska kana pystyy havaitsemaan esim. loisteputkien värähtelyä (taajuus vaikuttaa).

Luonne vaikuttaa toki myös, mutta äkkilliset muutokset saattavat aiheutua valosta ja muutoksista siinä.

Its en myöskään huonoa kukkoa päästäisi polkemaan, koska yksi huono kukko pystyy jättämään niin paljon "pahaa jälkeläistä" Ihan sama juttu myös esim. noitten päkäpäiden kanssa. Pahapäinen pässi päätyy pataan.
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Mä nappasin sen lampun nyt pois päältä kun on plussaa ulkona, katotaan jos rauhoittuis. On ne kuitenkin ihan orrella nukkuneet yöt. Nyt tänään taas kukko oli ihan kilttiä, ei uhonnut yhtään, joten henkikulta siltä vielä on säästynyt. Seuraan tilannetta ja päätän sitten mitä teen jos ei kukko ala lauhtua kun sitä rökittää.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Meillä oli silloin kun olin pieni, ni semmoinen kukko joka vihas punasta. Aina kun meni kanalaan punainen vaate päällä se kävi kimppuun, muuten oli ihan nätisti.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Minun, nyk. Jampan, alhokukko vihasi minun aino-tohveleita. Hyökki niiden kimppuun, minulle ilman niitä tohveleita oli kyllä ihan nöyrä. Tuokin meni ajan kanssa ohi kun sai siedätyshoitoa, eli jätin ne tohvelit sinne kanalaan. :smt003
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Tänään taas sain monottaa kukkoa kun se alkoi uhota. Mulla ei ole mitään punaista päällä, tytön kengät ja lapaset on punaiset, joten sen kyllä ymmärrän. Katotaan nyt pystynkö sen pitämään kurissa.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä se kukon päälle tuleminen alkoi hyvin samaan malliin kuin Maximovesilla on nyt käynyt.

Kanat kun pyöräytti ensimmäisen munan ja mä kaamea ihminen sen kävin hakemassa. Okei se muna oli munittu orren alle ja oli sen näkönen tapaus sielä kakkojen seassa että siinä on tainnu kana vaan tuumia että jopas on kovalla tuo pjaska tänään ja siitä orrelta ohimennen pudottanu munan sinne kakkojen joukkoon. Hain sen kuitenkin sieltä pois ja seuraava muna oli munittu pihalle.

Pian muninnan alottamisen jälkeen kukko alkoi käyttäytyä agresti. Liekö sitte kyseessä ikä, sukukypsyys, mikä lienee.. Ensin se alkoi seurailla mun liikkeitä ja kulki vierellä pullistellen. Ensimmäinen hyökkäys tuli kun vein vettä kanoille ja kurotin kädellä tarhaan ja laitoin vettä. Tuttu takki, tuttu vesikannu jne jne ja kukko kävi käteen kiinni. Kyseessä ei ollu pelästys tai yllätys sillä se seuraili tarkkana mua koko ajan että mitä teen.

Sen jälkeen se alkoi tulla päälle kun menin kanalaan, muksuja en enää tässä vaiheessa kanalaan edes päästänyt. Eräänä päivänä isäntä meni munia hakemaan, mulla ei siinä vaiheessa ollu enää asiaa sinne, niin kukko tuli isännänkin päälle. Isäntähän ei pienestä hätkähdä niin nappasi ovensivusta pienen muovisen tenavien lumilapion ja huitasi sillä. Sattu osumaan ja kukko olikin sen jälkeen hetken sen näkösenä siinä että ”mitä tapahtu, näkiks joku sen rekan, saittekste rekkarin ylös??”

Sen jälkeen isäntä pääsi parin viikon ajan rauhassa kanalaan, kunnes kukko oli pannu palaset kasaan ja tuli entistä isommalla raivolla päälle. Siinä vaiheessa ei sitten enää armoa annettu ja isäntä palautti hyökkäävän kukon vastapalloon, nappas sen kainaloon käveli pölkylle ja kirves heilahti – se siitä vihasesta kukosta.

Täälä on jotain juttua mein kukosta…
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?t=3019

Se me tuosta episodista kans opittiin että vihasia kukkoja ei meillä kattella ja ne ei todellakaan sukua jatka, ettei periyttäis ei tovottavaa luonnetta.
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Tänään aamulla kukko oli kopeena, vaan ei tullut päälle, kiljui vain ja kulki hiukan etäämpänä. Tämä käytös tosiaan alkoi haudonnan myötä. Mutta kyllä sanoisin, että uusia kukkoja katsotaan sillä silmällä, että täällä voisi olla säilyttäjällä Alho-kukolle pesti tarjolla....
Vastaa Viestiin