Miten viileessä pikkutiput pärjää?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mun on nolona myönnettävä ettei ei aavistustakaan *punastuu* Mä oon antanu ihan luonnon hoitaa hommansa, enkä ole härkkiny sinne pesälle muuten, kuin että hakenu ylimääräset muitten munimat pois. Sillon on samalla tullu silmäiltyä merkattujakin munia, mutta eilen kun haettiin munat ei ainakaan vielä mitään ollu. Illalla sitten laitettiin se "lastentarha häkki" siihen ympärille, niin en nyt ole viittiny konttia sinne pesään kaiveleen lain, kun sinne ei kerta muutkaan enää pääse munimaan. Joten jos tänään on säröjä ilmiintyny, niin minä oon niistä autuaan tietämätön. Aattelin että kyllähän mä sitte huomaan jos sieltä alkaa piipitys kuulua ja tipuset tulee esiin jossain vaiheessa. Sitten kun ovat pesästä pois, niin katon onko kaikki kuoriutuneet ja poistan kuoriutumattomat jos sellasia on.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ymmärrän täysin. Joskus aattelen että kana hoitaa homman paljon paremmin kun ei ihminen mee sekaamaan. Ja ne mitä kuoresta ulos jaksamattomia saa pelastettua on tod.näk niin heikkoja ettei ois kannattanu pelastaa. :smt009
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Viimeksi kun minulla oli hautovia kanoja en ikinä läpivalaissu tai edes laskenu munia.
kotona kun ankka hautoi, niin meillä oli Kielto selkäsaunan uhalla mennä lähellekkään. Vissiin jääny päälle :smt003
Aina ne emot joiti loppuun asti ja hyvin meni. Ei tainnu koskaan olla edes kuoriutumattomia tai kuolleita.
Mutta meillä ei ollut yhteis haudonta juttuja koskaan ja emot niin vihaisia, ettei kukaan tullu koskaan edes munimaan samaan pesään.
Ei siis edes tarvinnu sekaantua.
Kääpiö kun sai poikaset niin se suojeli niitä laittamalla siivet sillai kaarelle ympärille jos edes vilkaisi sinne päin... Joten turhapa siinä oli sekaantua :smt005
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Odota muutama päivä ja katso uudelleen. Jos se kehitys näyttää jatkuvan etkä nää läpivalaisussa mitään säröjä kuoressa, niin saattoi selvitä onnekkaasti pudotuksesta.
Tänään läpivalisin uudestaan ja kaikki munat näyttää samanlaisilta, semmoinen musta pitkulainen ei mitenkään tasamuotoinen möntti on jokaisessa sisällä. Siinä pudonneessa munassa se möntti liikkui käännellessä hiukan irtonaisemmin kuin muissa. Hassua kun niitä verisuonia ei enään näy, menossa 8-9 päivä. Ennemminkin siellä erottuu jo selvä alkio se menee sillain hienosti sen munan kärjestä kärkeen hieman viistosti ja toisessa kärjessä erottuu se ilmakupla, muuten sitä sikiöö ympäröi semmoinen läpikuultava neste.
Vastaa Viestiin