Siniviiriäiset - siipikarjaa? Rekisteröinti?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Käläkälä

Siniviiriäiset - siipikarjaa? Rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Käläkälä »

Nyt kun meikä on näitä hankkimassa niin vastaan on tullut tämä suuuri kysymys. Siipikarjan määritelmähän on EVIRAn mukaan tämä.
Siipikarjalla tarkoitetaan kaikkia lihan, munien tai muiden tuotteiden tuottamiseksi kasvatettuja tai tarhattuja lintulajeja
Siniviiriäisiä ei käytetä kyllä yhtään minkään tuottamiseen, minun mielestäni. Muniahan niistä tulee mutta ei niitä niiden takia kasvateta. Munia tulee papukaijoista ja peipoistakin eikä ne ole siipikarjaa. Sitten EVIRA tietenkin listaa eri lajeja...
kuten broilereita, munivia kanoja, kalkkunoita, hanhia, ankkoja, helmikanoja, viiriäisiä ja strutsilintuja. Asetuksen piiriin kuuluvat myös tarhatut riistalinnut, esimerkiksi fasaanit, peltopyyt, sorsat, metsot ja teeret.
Ja tässä litaniassa mainitaan tietysti viiriäiset. Tän perusteella siniviirut siis olis ihan täysin siipikarjaa vaikkei ne mitään tuotakaan. Missä tapauksessa mun tai mamman pitäis sitten rekisteröidä varmaan kaikenlaista. Olis loistavaa jos joku voisi neuvoa näiden papereiden kanssa. Tulostanko Tässä ketjussa linkitetyt lomakkeet/hakemukset, täytän ja vien jonnekin? Mihin ne pitäis viedä?

Ja kun nää siniviiriäiset tulee kait Haaparannasta niin miten pitääkö tehdä ennakkoilmoitus? Ja miten se tehdään? :smt017
Kiitoksia jos viisaammat neuvoo!

EDIT: Ja siis nämähän ostetaan eläinkaupasta! Djurmagazinet nimeltään. Tarviiko mun silloin rekisteröityä tuojaksi vai onko se tuoja tai viejä se kauppa :smt017 ?
Nuki

Re: Siniviiriäiset - siipikarjaa? Rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Siniviirujahan pidetään kai yleensä sisätiloissa? En ole asiantuntija, mutta luulis ettei sisällä pidettäviä lemmikkilintuja tarttis rekisteröidä.
max3

Re: Siniviiriäiset - siipikarjaa? Rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Ainakin kun tuo rekistöröitymispakko tuli, niin MMM:ltä kysymällä tuli suora vastaus, että yksikin sisällä pidettävä siniviiriäinen tai vaikka timanttikyyhky, niin rekisteröidyttävä on.
Käläkälä

Re: Siniviiriäiset - siipikarjaa? Rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Käläkälä »

Sisällä niitä pidettäisiin. Mutta kiitos max3 vastauksesta. Tulostelin nuo paperit ja siinä on eläinlajin valinta niin onko siniviiriäinen "Viiriäinen" vai "Muut linnut"? Viiriäisten kohdalla ei ole mahdollisuutta tuotantomuodossa Seura- ja harrastuseläimet. Mutta muiden lintujen kohdalla on. Ja jos sitten laskisin sen siniviirun muihin lintuihin niin pitäisikö eläinlajin kohdalle kirjoittaa muut linnut vai siniviiriäinen :smt017 ?

Kiitos kun autatte :smt045
Paltsi

Re: Siniviiriäiset - siipikarjaa? Rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Parhaat vastaukset saisit varmaan läänineläinlääkärille soittamalla, samalla saat selvitettyä Haaparannasta tuonnin vaatimat lupakuviot. Ei taida onnistua valtakunnanrajan yli tuominen virallisesti vain hakemalla lemmikkieläinliikkeestä. Ainakaan ei kannata täällä mainostaa, ne viiriäiset kun on siipikarjaa olivatpa sinisiä tai punaisia. Itse olen ainakin saanut Kuopiosta läänineläinlääkäriltä erittäin asiallista palvelua kysellessäni teurastukseen ja kuljetuksiin liittyviä juttuja.
Käläkälä

Re: Siniviiriäiset - siipikarjaa? Rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Käläkälä »

Ok, soittelemma sitten maanantaina lääninell. päin. Ei vara venettä kaada ja laittomuuksiin ei aleta.
minkuliini

Re: Siniviiriäiset - siipikarjaa? Rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Tässäpä vielä ketjua viiriäisten rekisteröinnistä. Kaikki viiriäiset pitäisi rekisteröidä ja yksikin lintu!
Vastaa Viestiin