Paras liharotu?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suwitsu

Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Tässä vakavissani harkitsen koko kanaharrastukseen vähän erilaista suuntaa ja lihantuotanto kiinnostaisi kovasti, sekä omaan tarpeeseen ja kenties jopa myyntiinkin. Onko orpington lihantuotantoon paras vaihtoehto? Huomioon pitäisi ottaa kasvunopeus, rehunkäyttö sekä myös muninta. Tilaa meillä olisi monelle kymmenelle kanalle ja mahdollisesti laitan kaikki muut kanarodut pois. Joten yhdessä kanassa pitäisi löytyä säänkestävyyttä, hyvää munintaa, tehokasta rehunkäyttöä sekä suhteellisen nopeaa kasvua. Hautomisinnokkuudella ei ole merkitystä, koneet löytyy. Mielipiteitä, ehdotuksia?
milkkis]

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Itellä ei juurikaan oo kokemusta mutta kyl orppi olis varmaan munkin valintani. Jättikochi kasvaa aikas hitaasti ja samoten brahma siis mun mielestäni. Kyl orpit on ollu meillä ainakin nopeiten kehittyviä. Mutta mites olis joku risteytys? Ajatuksena sama kun lihakaneissa.
Suwitsu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ei olis risteytyskään poissuljettu mutta mitä sitten kannattaa risteyttää? Orppi varmaan jonkun muun jätin kanssa?
siimis

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä otin orppeja juuri tuolla ajatuksella, mutta luovuin niistä kun keväällä 50 munasta sain kaksi poikasta, loput ei olleet hedelmöittyneitä... Munivat siis kyllä ahkeraan, mutta lihantuotantomielessä ei kovin tuottavaa hautoa tuulimunia :smt017 Kannattaa ehkä ainakin tarkkaan hankkia mahdollisimman eri sukuisia kanoja ja kukkoja, ehkäpä jopa väriristeytystä harkita - voipi muuten olla jo aika homogeenistä tuo Suomen orpington aines?

Mulla on nyt kukkona 1/2 orpington - 1/4 plymouth rock - 1/4 kochin. Siitä on ainakin kasvanut komea poika ihan kohtuullisessa ajassa :smt002 Risteytysroduiksi voisin ajatella myös vaikkapa sussexia tai australorpsia, jos sellaisia sattuis jostain saamaan.

Lihantuotantoon meillä kasvatetaan tästä lähtien ankkoja - keväällä kuoriutuneet tipuset ovat jo nyt teuraskokoisia! Meinaan pienimmät laittaa tässä vähitellen ruokapöytään ja jättää parhaimmat yksilöt emolinnuiksi ensi kesää ajatellen. Hankin myös juuri uusia ankkauntuvikkoja - lihantuotanto linjaisia pekingejä. Ne ovat jo pariviikkoisina yhtä isoja kuin mun kuhanvaanankat neliviikkoisina :smt002
Suwitsu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ankoissa vaan talvisäilytys huono kun lutraavat niin paljon :smt012

Oliko sulla siimis orpit eri paikoista? En mä sitten kyllä niitä edes harkitse jos hedelmöittyminen on noin surkeaa..
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Suosittelen lämpimästi myskejä!!
Liha on siis ihan käsittämättömän hyvää!
Ja eivät lutraa jos annat vain ämpärissä vettä.
Tässä tuoreimmat kuvat
http://karppausjaperhe.blogspot.com/201 ... uista.html
Suwitsu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kyllä ne lutraa sen verran että kanala mädäntyy :smt012
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen eri mieltä :smt003
Kun meillä ne ei edes ole kanalassa kuin vasta sitten kun pakkanen ylittää 25-30.
Silloinkin piti pakottaa ja halusivat pois kanalasta.
Jos niillä on veoton suoja, ne viettää hiljaiseloa talven.
Syövät ja juovat sievästi. Sotkematta.
Mutta kesällä tieten lutraavat, mutta eihän se pihalla haittaa?
Suwitsu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Näitä olis tarkoitus hommata ihan reilusti, en vaan osaa ajatella meille sellaista parvea myskejä. Ja ensinnäkään ne ei edes muni talvella, meillä kun menee munia tosi paljon. Ei myskejä eikä ankkoja.
mik

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja mik »

miten kävis faverolle? Sehän on keskiraskas rotu?
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Juu okei, mutta kyllä ne munii jos ne on lämpimässä ja valossa.
Kaksi on tehnyt poikasia meillä talvella vaikka yritän estää sen.
Alkoi hautoon vaan yhtä munaa ja munikin sinne salaa lisää :smt012

Mutta kun aloitin puollustan vielä :smt003
Eli nämä on teuraskuntoisia 90 päivän iässä.
Mutta kana vuoden??

Tieten kana on aina kana, että kananlihaa ei voi korvata ankan lihalla.

Itse vain ajattelen, että ankka olisi helpommin markkinoitavaa kuin kana.
Ihmiset on tottuneet broilerinlihaan ja kana ei oikeastaan edes muistuta sitä.

Mutta myskinliha on just sitä mitä saat kaupasta ankanlihana, mutta vaan parempaa kun on vapaana kasvanutta.
Ankan liha ei mene sitkeeksi tai muuten "oudoksi" liikunnasta :)
Suwitsu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Rotuesittelyn mukaan faverolle munii enemmän kuin orppi, sen puoleen olisi parempi. Mikäköhän kasvunopeus sillä on? Tai sitten faverollen ja orpin risteytys?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mullakin on orpit lihaa varten. Orpin munien hedelmöittymisessä ei ole mitään ongelmia ollut mutta viime syksynä marek epidemia vei suuren osan paistiparvesta, saa nähdä miten tänä vuonna käy.Tähän asti mulla on vaan ollut liian vähän munivia kanoja mutta jos tämä kesä korjaisi sen puutteen. Lisäksi haudonta tapahtuu kanan alla joten sekin sitten vähän vaikuttaa miten niitä paisteja tulee. Tähän asti harvat orppikanat ovat olleet myös aika kömpelöitä hautojia, onneksi maatiaiset osaavat homman paremmin mutta tätä ongelmaahan Suwitsulla ei ole kun on kone käytössä. Alternativilla ovat sitä mieltä että orppi on aivan liian hidaskasvuinen ja syö liikaa, australorpia sielläkin usen suosittelevat.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
siimis

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla oli orpit kaikki samasta parvesta, eli siinä voi olla syy. Tai sitten jossain muussa, laiska kukko (tai siis kolme laiskaa / tunaria kukkoa..?) tai se IB :shock: (hui hui!)

Ankkojen talvisäilytys on ihan erinomaisen helppoa, kun ei ota niitä sisälle lainkaan kanalaa mädättämään :smt002 Mulla olivat kylmässä tilassa koko talven, huolehtii vain että on kuivaa pehkua nukkumapaikassa ja säänsuoja. Sekä vadillinen lämmintä vettä kahdesti päivässä :smt002 Vesi ei haittaa, kun se jäätyy! Pohjan vaan "salaojitin" kunnolla syksyllä paksulla kerroksella karkeaa haketta ja heittelin päälle puhdasta aina välillä. Oli nopea ja helppo siivota keväällä. Ankoilla oli luonnonvalo + loisteputki 8h/vrk koko talven ja alkoivat munimaan helmikuulla. Tosin ne munat vielä jäätyi, vaan saihan niistä kokkelia :smt002

Ympäri vuodenhan ne eivät muni, joten sen vuoksi kasvattelenkin nyt sitten sekalaista kuhanvaankanaparvea silmän ja ruokapöydän iloksi. Niiden tehtävä on sitten puhtaasti olla munijoita (ja kauniita :smt007 ), kukkopojat olen niistä jo antanut pois. Jätän kukoksi tuon täysin erisukuisen risteytyskukon vähän kokoa antamaan seuraavalle sukupolvelle. Jos jollakulla on hyvä "resepti" hyvään yleiskanaan, niin kyllähän se minuakin kiinnostaisi.
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siimis, mikä teillä oli se pakkanen pahimmillaan?
Mulla kun näytti pärjäävän, mutta en vaan kehannu pitää pahimpia pakkasia.

Ruokaa tieten menee enemmän kun ovat pakkasessa, mutta minusta viihtyvätkin siellä paremmin kuin sisällä.
Vastaa Viestiin