Jaa-a. Se onkin hyvä kysymys! Vastaus on varmaan, että tässä huushollissa on "aina" ollu kanoja. Jo anopin ja apen aikaan ja ehkäpä apen vanhempienkin aikaan...
Lähimpänä kanattomuutta oltiin, kun navettarakennuksessa olleesta kanalasta piti tehdä vasikoitten ryhmäkarsina ja toinen kanala jäi lypsyaseman alle. Tyttären teki mieli kania ja koska meillä laajennettiin navettaa ja oli kaiken maailman muutakin hässäkkää, en jaksanut alkaa opiskella uuden eläinlajin tarpeita. Ei mulla ole ikinä kania ollu. Sain tingittyä, että kanin tilalle tytär saa meidän vanhat tehotytöt. Yhden kirjaimen ero vaan ja saadaan munia. Kanoille tehtiin katettu kesäkanala ulkorakennuksen seinustalle. Syksyn tullen kanoista piti luopuman. Lapset kuitenkin (7- ja 4-vuotiaat) hoitelivat kanojaan niin uskollisesti koko kesän, ettei raaskittukkaan lopettaa kananpitoa, vaan vanhasta myllykopista eristettiin pikavauhtia syksyllä kanala. Kanalaa on kerran sen jälkeen laajennettu, mutta sama kanala mulla on vieläkin.
Valkoiset tehotytöt saivat syksyllä seurakseen Romeo-kukon, joka oli minun ja isännän ehdoton heräteostos!

Paikallisen maatalouskaupan tiskillä oli kuvan kanssa ilmoitus kotia etsivästä kukosta. Siinä ostoksia maksellessamme tehtiin tarkoin harkittu päätös.

Vaikea sanoa, kumpi oli onnellisepi: uudet kukon omistajat vai uuden kodin kukolleen saanut maatalouskaupan myyjä, joka ystävällisesti toi kukon seuraavana aamuna meille.

Seuraavana keväänä soittelin kotieläintilalle, jolla olimme syksyllä pojan päiväkerhon kanssa retkellä. Näin siellä ihania kirjavia kanoja ja kävimme ostamassa sieltä uuden parven vanhojen ikäloppujen tehotyttöjen tilalle. Tosin Tervamuori (ent. Tervapylly) sai jäädä, koska oli kaikkein rakkain lapsille ja lisäksi ainoa, joka vielä muni.

Tervapyllyksi se nimettiin, kun muut kanat tuppas sitä körmyyttämään ja sen takapuoli piti tervata.
Niin se syy. Se on varmaan omavaraisuus. Ostan kaupasta viljatuotteet (jauhot yms), talvella salaatit, tomaatit ja kurkut ja kun lehmä on ummessa maidot.