Olen jonkin aikaa seuraillut foorumin keskusteluja ja nyt päätin itse liittyä seuraan
Meillä on 5 maatiaiskanaa ja 2 kukkoa. En siis tarkemmin rotua tiedä.. Joskus reilu vuosi sitten otettiin noi meille ja olen tässä yrittänyt nyt josko tipuja saataisiin
Kukoista ainakin toinen on nähty polkemassa kanasia.. Keräsin viime viikon loppupuolella siitosmunat ja olen nyt siitä lähtien antanut houkutusmunien olla tekemässäni pesässä. Kanat ovatkin innokkaasti nyt munineet pesään, mutta tähän päivään asti ei ollut kukaan viihtynyt pidempään. Tänään on Ruusa kuitenkin ollut pesässä ja nähtävästi siirrellyt munia allensa. Onko niillä normaalistikin tapana noin siirrellä munia allensa vai voisiko se aloittaa haudontaa? Pesässä on välillä ollut toinenkin kana Ruusan seurana, ja yhdessä vaiheessa Riitta siirsi Ruusan alle munan? :D Mitäs ihmettä.. Oli aika jännä. Olen itse vielä niiiin noviisi kanojen kanssa, varsinkin tuon haudonnan ja olisikin mukava vähän saada apua näihin touhuihin
Viimeksi muokannut pikkumyy--, 27 Elo 2010, 14:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hautomista aloittava kana jää pesää yöksi, joten illalla sen näkee. Kanojen hautomaviettiä voi herätellä sekä noilla houkutusmunilla että eristämisellä. Meillä eristäminen toimii vain jos kana on kuitenkin muiden kanojen joukossa. Kun kana alkaa nyppiä vatsasulkiaan ja istua pitkään pesässä päivisin, siirrän sen myyräverkolla paranneltuun lasten pinnasänkyyn, johon tein saranoidun katon. Pesänä on matala laatikko, jossa on pehmusteita ja munia. häkissä on myös kupeissa vettä ja ruokaa. Varsinkin parven ruskea rouva Tai innostuu hautomaan tällä tavoin.
Vähän liian aikaisin taisin innostua, nyt se on jo häipynyt pesästä.. :D Tahdon jotain vinkkejä miten ne alkaa hautomaan! Nyt siellä pesässä kököttää sellaset 12 munaa mutta ei mitään tapahdu.
Onko pesä tarpeeksi hämärässä ja sopivan suojaisa? Saako se olla siellä rauhassa muilta kanoilta? Kokeilun arvoista tuo eristäminen on. Kanaahan ei voi pakottaa hautomaan, mutta olosuhteita muuttamalla sen vietti aika helposti herää. Helteellä meidän kanat eivät alota hautomista. Myyräverkosta saa helposti tehtyä häkin haudontaa varten. Se suojaa tipuja kuoriutumisen jälkeen ja takaa kanalle oman rauhan. Tuo lasten pinnasänky toimii loistavasti runkona! Vaikuttaisi olevan sopivan kokoinen.
Juu pesä on kyllä sopivasti hämärä ja saa olla muilta kanoilta rauhassa siellä Olen tehnyt sellaisen verhonkin siihen ja näyttänyt että kanat menevät mielellään sinne.. Ja nyt tänään! Ruusa on istunut siellä iltapäivästä asti, nyt kun muut kanat+kukko ovat nousseet orrelle, jatkaa Ruusa pesässä makoilua Äsken kun käytiin sieltä munat hakemassa niin kovasti yritti nokkia ja puhista. Voi kun tämä nyt jaksaisi jatkaa hautomista ja pysyisi yön yli siellä. Tänään pistin juuri kyllä munat hautomakoneeseenki.. :D Että voi sitten olla muutaman viikon päästä kivasti tipuja jos kanakin alkaa hautomaan.
Kuinkahan monta munaa olisi hyvä laittaa Ruusan alle? Houkutusmunina sillä on tällä hetkellä 7munaa allaan, ja tuntuu että välillä kun on ollut enemmän niin on pyörittänyt ne pois pesästä. Ruusa ei kuitenkaan ole pieni, tosin ei isokaan :D
Siellä olikin siis ollu 8 munaa, laskin näköjään väärin :D Mutta siis eilen illalla laitoin sinne sitten kuitenkin 9 munaa Mutta hyvin on näyttänyt kaikki pysyvän alla mitä oon käyny kattelemas. Hui kun tää on niin jännittävää ekalle kertalaiselle Toivottavasti Ruusa nyt vaan jaksaa hautoa loppuun asti. Mikähän on sellanen "normaali" aika minkä hautova kana viettää päivässä pois pesästä? Tai monta kertaa?
APUA mitäs minä nyt teen! Ruusan pesään on kaveriksi mennyt toinenkin kana; Riitta ! :D Siellä ne nyt molemmat kököttää kylki kyljessä samassa pesässä..
Onnea hautovista! Samassa pesässä niiden ei taida haudonta onnistua. Tuttavalta kuulin suosituksen pienelle kanalle 6 munaa, keskikoko 8 ja isolle kanalle 10. Kaikki voivat mahtua kanan alle, mutta osa voi jäädä siiven alla liian reunaan. Kun kana siirtelee munia, ne varttuvat epätasaisesti ja saattavat jopa kuolla. Pystyisikö toiselle kanalle tekemään pesän hautovan viereen? Jos se jatkaa istumista esim vuorokauden, niin sirtää jo aloitetuista munista vaikka pari sen alle. Tarkkaile kuitenkin onko se oikeaa haudontakuumetta, vai hetken haave. Varmaksi merkiksi olen huomannut tuon rinnan ja vatsan kaljuuntumisen.
Kiitos! Riitta on istunut nyt jo muutaman päivän pesässä.. Mutta tosiaan tuntuu että Ruusa ja Riitta ovat "jakaneet" munat sillä kummallakin on suunnilleen sama määrä muniaan allaan :D En sitten tiiä miten kannattais tehdä.. Yritin Riitan jo kerran siirtää toiseen pesään mutta hetken päästä se jo palasi Ruusan viereen
Meillä on justiinsa meneillään pari kaksoishaudontaa (ilmajokisilla ja kääpiökotseilla) ja yksi kolmoishaudonta chaboilla. Hyvin ja sopuisasti on sujunut ja ekat tiput ovat juuri kuoriutuneet! Ajattelin kyllä laittaa kanat erilleen tipulaumojensa kanssa, kunhan kaikki tiput ovat ponnistaneet kuoristaan. Ettei tule mustasukkaisuuskohtauksia ja tipunryöstelyä.
Ohhoh teillähän on sitten monta "sateenkaariperhettä" Mutta kai se on tosiaan paras sitten kaikkien tipujen kuoriudutta erottaa kuitenki perheet toisistaan En kuitenkaan raaskisi ottaa toista pesästä pois kun näyttävät kuitenkin ihan sovussa siellä lättyilevän