Apua haudonnan rauhoittamiseen
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Apua haudonnan rauhoittamiseen
Mikä neuvoksi? Kana aloittanut puumunien haudonnan lattia pesässä, mutta kun ilta tulee, ryntää toinen kana 8 tipunsa kanssa pesään ja asettuu yö puulle munien päälle. Syntyy hirvittävä meteli ja protesti. Lopputuloksena hautotomishaluinen kana luovuttaa ja siirtyy pesien päälle tai orrelle nukkumaan ja kana tipuineen jää munien päälle. En uskalla puumunia oikeiksi vaihtaa, etteivät mene rikki tuossa tuoksinnassa. Ja epäilen onnistuisiko tuollainen työnjakokaan pitemmän päälle, että toinen kana hautoisi päivät ja toinen yöt. Mikä neuvoksi?
Re: Apua haudonnan rauhoittamiseen
meillä yhteishuotajuus onnistui
ensin pesä oli niin pieni että rouvat olivat munien päällä kahdessa kerroksessa, välillä oli vähän kähinää, mutta kumpikaan ei luovuttanut.yksi muna meni alkuvaiheessa rikki... tipujen synnyttyä vaihdoin isomman pesän ja nyt tipuilla on 2 äitiä.ei niin väliä kumman alle kaivautuu.kätevä sateenkaariperhe 
voisiko sen pesän laittaa muista erilleen? auttasko se?

voisiko sen pesän laittaa muista erilleen? auttasko se?
joo mutt ko sin pesään ahtautuu myös 8kpl 2,5 vikkosii tipui kans ja vetävät rumpaa siellä munien päällä. pesä on kyll irtopesä, eli on kyll siirrettävissä.
Ehottomasti eristä se pesä! Ei se tuollai onnistu ku harvoin. Ja kamala ressi hautojalle jos se välillä ajetaan pois.
Koita siirtää tai eristä verkolla. Minä eristän nykyään aina noin pariksi viikoksi. Viikkokin yleensä riittää. Idea on että muut löytää uuden pesän mihin munia.
Näin onnistuu parhaiten, eikä tarvi huolehtia ja murehtia
Koita siirtää tai eristä verkolla. Minä eristän nykyään aina noin pariksi viikoksi. Viikkokin yleensä riittää. Idea on että muut löytää uuden pesän mihin munia.
Näin onnistuu parhaiten, eikä tarvi huolehtia ja murehtia

Mä otan kanan pesineen kainaloon ja siirrän jonnekin hämärään varastohuoneeseen tai karjakeitttiöön ihan omiin oloihinsa. Sitten yritän itekkin antaa sen olla rauhassa.. 

homma tuntuu rauhoittuneen, asensin verkko-oven (rakensin ihan itse), lasken oven paikoilleen vähää ennen kuin muut asettuvat pesueineen yöpuulle ja poistan sitten taas kun kaikki ovat asettuneet makuulle. Ei tule hautovallekkaan ahtaan paikan kammo ja voi käydä vapaasti syömässä ja tarpeillaan. Päivällä saa olla ihan rauhassa ilman oveakin.