Tehotyttöjen lämpötila

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maatikko

Tehotyttöjen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Viikonloppuna on tulossa kesän tehotuotantotytöt, kolme valkoista munatykkiä. Millainen lämpötila noille nyt pitäisi järjestää? Eikös niitä pidetä noissa tehokanaloissa melko lämpimässä? Meidän kanalassa on nyt lämpö sellaista seiskaa, tehikset varmaan haluis että lämpölamppu laitettais päälle?
Böödi
nuorikko

Re: Tehotyttöjen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Meille kun hommattiin niit ruskeita "munatykkejä" aikoinaan, niin
sanoivat et 15-20 astetta tarttis olla aluks (tulivat alkukesästä).
Mut oli niin lämmin kesä ettei kauaakaan pidetty lämpöjä päällä.
Hyvin tarkenivat viilemmässäkin sit syksymmällä, mut söivät
kyl sitäkin enemmän.
Kyllähän niillä tarviis pysyä lämpö/hämyvalaistus suht samana,
sillä meillä ilmeni nokkimista jos esim. aurinko liiaks porotti kanalaan.
Sit sitä peiteltiin ikkunoita. Mut tosta lämmönvaihtelusta seuras
vaan syöpöttelyä.
Muutenkin tuntuivat ressaavan aika herkästi... joten saivat
väistyä maattareiden tultua.
Tää on vaan mun kertakokemus hybrideistä, liekkö sit ollut
mulla tietotaito halussa, mut saman ovat muutkin huomanneet.
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
Maatikko

Kuulostaapa diivoilta. Onneks noi on meillekin tulossa vain kesäksi, syksyllä rupeaa sitten kiuruvetiset olemaan siinä iässä että voidaan laittaa tehotytöt :smt027
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mä sanoisin älä opeta liian lämpimään kyl ne munii kylmemmässäkin .Syövät kyl enempi mut sapuska on halvempaa ku sähkö:Mul oli tehotytöt ja maattarit sekasin koko talven ja pakkasel olihan siel lämmitystä ei ne siit olleet moksiskaan.Mut vesi oli riitteessä useasti.
Maatikko

En nyt tarkoita sitä mihin meinaan ne pitkässä juoksussa opettaa, vaan sitä kun ne tulevat sieltä tehtaasta meille tänne. Jos ne on tottuneet 15-20 asteeseen, niin en voi opettaa niitä ekana iltana viileämpään. Muniminen on tavallaan nyt tässä alkuun sivuseikka, kanojen viihtyvyyttä tässä ajatellaan. :smt001
kikka

Viesti Kirjoittaja kikka »

Minkälaisia määriä teidän "tehotytöt" munivat? Meille tuli 17 kpl näitä High Line kanoja, ihan viileässä navetassa (ilman lämpöjä ovat) ja ulkoilevat vapaasti ulkotarhassa. Lämpiminä päivinä saattaa pukata n. max 10 munaa siis koko laumalta yhteensä. Mites muilla?
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla kanssa lämpiminä päivinä on 8 valkosta tulee joko 7tai 8 munaa . Ukonilma näyttää vaikuttavan muutaman päivän jälkeen tulee vain 3 munaa. Hyvin munivat vaikka jo puoltoista vuotta ovat pukanneet.Niin mun kanat viimesyksynä tuli ns.tehtaasta ja mä laitoin toisten kans viileeseen eikä ne siit ollu moksiskaan.
Vastaa Viestiin