kana on apaattinen

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SusannaG

kana on apaattinen

Viesti Kirjoittaja SusannaG »

Ei syö, höyhenet pörheänä ja apaattinen. Eristin nyt muusta laumasta, muilla ei oireita. Onko joitain vinkkejä joilla koittaisin kuntoa kohentaa ? En nyt suorilta käsin lopettaakaan haluaisi vaan jotain haluaisin yrittää. Henrietta kun on persoonallinen mukava lemmikki ollut aina...
Suvianne

Re: kana on apaattinen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onko ripulia?
En osaa kyllä muuta neuvoa antaa kuin että oikeen tuhtia ruokaa jos suostuu syömään?
Ja lämpöä.
Minä olen tarnonnu epäilyttäville, jauhelihaa johon sotken kalkkia, seesaminsiemeniä ja oluthiivaa ja rahkaa
SusannaG

jostain bongasin cocacolan? Mikä sen tarkoitus on?
Suvianne

En ole koskaan kuullutkaan?
Suostuuko kanasi syömään?
Edes herkkuja?
Ja laita se nyt lämpimään!
SusannaG

juu, kana on ollut sisällä koko päivän meidän kylppärissä. Ei pöyhistä höyheniään enää, vaikutti aivan kuin olisi oksentanut tai oikeastaan puklaillut joten oletan että kuvussa vikaa? Kana ei ole laihtunut tms. Tarjosin sille hiekkaa jota nyt nokki maasta sekä tehobaktia jauhelihan seassa. Piimää on juonut jonkin verran, vaikuttaa pirteämmältä jo mutta makoilee vielä. Katsotaan yön yli, infoan kyllä kehityksestä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitenkä potilas jaksaa? Pörhistely on ollut kaiketikin merkki palelusta, kun on loppunut lämpimässä kylppärissä. Sairas eläin palelee helposti.
Cokista ainakin jotkut kyyhkyharrastajat käyttävät kuivuneen/nälkiintyneen linnun "nesteytykseen" eli sillä pyritään antamaan ensiapua neste- ja energiavajaukseen.
Minkä ikäinen/rotuinen Henrietta on ja onko nyt muniva? Oletko tunnustellut kupua, että onko se normaalin kokoinen?
SusannaG

Kupu on mielestäni laajentunut. tänään kun nostin ylös käveli hetken ja sitten pieraisi ja ripuloi, hieman vihertävää se uloste mielestäni oli. ( onneksi osui lattiakaivon päälle, osaava kana minulla :smt045 ) Illalla alkoi jo paukuttelemaan ja heilutteli päätään. Mutta tosiaan puklauttelee myös.
parempi on siten että eilen ei kävellyt mutta nyt tepasteli hetken. Heltta on punainen ja silmät kirkkaat, seurailee ympäristöään eikä ole ylilaiha joten siten ihan ok.
On muniva mutta taukoa ovat kaikki pidelleet nyt ( Tosin bongasin rotan kanalassa joten voi olla että se varastaa munat..)

Iästä en tiedä kun ovat rescue tapauksia mutta maatiaisia ovat, en tiedä ovatko mitään kantaa :smt017 Voiko sitä selvittää mistään?
SusannaG

Nyt tepastellaan enemmän mutta ripulilla ollaan ja heiluttelee päätään & puklauttelee... Ideoita? Kunnanel.lääkäri ei oikein osannut sanoa mitään..
Suvianne

Mitä se puklauttelee tai mitä se tarkoittaa. mulle kun tulee mieleen, että tulee ihan oksennusta. Vai kakooko se?

Minulla oli kerran yhdellä oikeen pitkä heinä kurkussa.
Eli oletko pystynyt tarkistaan onko jotain vierasta esinettä?
Jos se siis vain kakoo.

Mutta jos se oksentaa, niin sillon varmaan aika paha. En ole nähny kanan oksentavan koskaan.

Kerran oli kuminauha mennyt päänympärille takaraivosta suuhun. Eli kuminauha oli ikäänkuin leukojen välissä!!!
Eli koita tutkia tarkkaan onko mitään vierasta esinettä, estämässä kunnon ruokailua/juontia.

Muuta en osaa näin yhtäkkiä neuvoa. Kerro oikein tarkasti ne oireet
SusannaG

Siis ihan oksentaa, puklauttelee vauvan tyyliin. Varsinkin kun kupua painelee niin refluksoi siitä :smt017 On kuitenkin parempi kuin eilen mutta olen kyllä aika neuvoton...
Suvianne

Minä luulen, että sillä on nyt joku tukos.
Jos et kurkussa näe mitään ja kana ei ala toipua tai menee heikompaan kuntoon, niin lopettaisin.
Minusta tuo oksentelu on aika paha.
Mutta seuraa kuntoa.
SusannaG

Jep, itse jo päätin että jos ei nyt päivän aikana parempaan mene niin lopetetaan illalla :smt009
SusannaG

Kananen lenteli taivaaseen, ei tullut paremmaksi. hyvää matkaa kana kanaselle :smt006
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

HeiHei Henrietta :smt022 Toivottavasti muut pysyvät terveinä!
hernande9

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Osanotot, Marekin tautia se varmaankin oli ?,ainakin oireet viittaa siihen ja niitä oireita on vaikka minkälaisia ja siihen tautiin ei auta muu kuin vesuri kun oireet ilmaantuvat. :smt009
Vastaa Viestiin