kanan pää verillä: NEUVOKAA, please!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

kanan pää verillä: NEUVOKAA, please!

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Heipä hei,

mulla se kaks viikkoa hautomista yrittänyt Kaneli-kana (se siis hylkäsi munat eli pieleen meni se..) on nyt ollut toisten syrjinnän kohteena. Ja nyt tänä aamuna sen harja oli ihan tumma ja resun näköinen. Kun katsoin lähempää, se näytti veriseltä, eli olisivatko toiset kanat nokkineet? Aamulla se pysytteli kauempana muista, mm. karsinoiden seinien päällä kikkailemassa.

Laitoin sille ruokaa ja juomaa viereiseen, tyhjään karsinaan ja se meni heti syömään.

Voiko kysymyksessä olla joku sairaus vai onko kysymys vain toisten syrjinnästä? (Mistähän syrjintä johtuu?)Erotanko kanan kokonansa toiseen karsinaan toipumaan? Pitäisikö esim. Pipari tipuineen muuttaa sinne kaveriksi?

Kanat pääsevät tällä hetkellä karsinan seinien päällä kulkemaan ympäri tallia, joten ne pääsevät myös ko. tyhjään karsinaan, jonne Kanelin siirsin. Tämä kulku pitänee nyt estää, jos toiset sinne pyrkivät?

Paraneeko harja itsestään vai jääkö vaillinaiseksi? (Kanelilla ja Piparilla on muuten PALJON pienempi harja kuin toisilla kahdella..)

Kuva

Kuva
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Mun silmään näyttää juuri siltä, kun meidän kukolla oli kesällä kun otti toisen kanssa yhteen. Että nokitun näköinen harja!

Itse seuraisin pari päivää, että miten tilanne jatkuu kanojen kesken ja sit laittaisin verkon taa eristyksiin paraneen, ettei muut ihan kokonaan ala nokkimaan. Ja verkon taa siksi, ettei lauma ihan vallan unohda koko kanaa ja ala syrjiä vielä senkin takia lisää.
Tuo hautovan emon ilmestyminen takaisin laumaan saattaa ottaa sille joskus aika koville. Varsinkin jos sattuu oleen arvoasteikon alimpia kanoja...

Koskas kana palas laumaan, että onko uusi tutustuminen kuin aluillaan?

Meidän yhden kanan harja on jäänyt aika vajaaksi nuorena ilmeisesti sattuneen kahakan takia (asuessaan vielä edellisessä kodissaan), mutta tuon näköiset, mistä ei paloja puutu, niin paranee luultavasti ihan normaaliksi, kunhan ruvet tippuu pois ja haavat saisi rauhassa parantua.

muoks. Siis sillä verkon taa laittamisella tarkoitin, että eristyksissä olevan kanan on parasta olla näkö- ja kuuloyhteyden päässä muista, niin on ikäänkuin laumassa mukana ja silti rauhassa. Esim.kompostikehikoista saa hyviä väliaikaismajoituksia! :wink:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Juuh, eilen totesin lopullisesti kanan jättäneen haudonnan kesken, kun se oli parikin yötä jo orrella. Että vähän se on niin kuin uusi tulokas.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Itse seuraisin ensin pari päivää... kun kerran juuri taas laumaan palannut. Eri asia on tietysti, jos kanaa aletaan ihan hirveästi nokkimaan, niin sitten on eristettävä, ettei veri houkuta liikaa!
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Kesällä kanarouvat ottivat välillä rankastikin yhteen ja aina heltat paranivat ennalleen. Tosin helttojen koko hieman pieneni. Toisinaan oli silmätkin ummessa ja huolestuneena seurailin toipumista. Pari päivää olivat kurjan näköisiä. Hyvin toipuivat ilman lääkintää.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä on Pekko joskus tapellut toisen samankokoisen kanssa niin, että silmät muuraantu pariksi viikkoo umpeen.. Noputtelemalla kerroin missä lautasella on ruokaa ja lusikalla juotettiin...Parani ihan omaksi ihananksi itsekseen...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Hmm, joskohan tähän topikkiin. Oliskohan kellään mitään hyvää ajatusta meikäläisen tänhetkiseen ongelmaan? Eli mulla on neljä kalkkijalkapotilasta karanteenikopissa, kanoista suurin nyppii toisten kaulahöyheniä irti, yhdellä on kaula jo ihan nakuna. Kopissa on neliön verran tilaa kullekin kanalle, orsia on, kylpypaikka, pesä, karkearehua, jne. Kukkoa vaan ei ole, koska en halua senkin saavan punkkia.

En haluaisi hävittää tuota suurinta kanaa, tykkään siitä noin muuten. Ja hiukkasen epäilen, että jos otan nokkijan pois, kolme jäljellejäävää alkaa nokkia toisiaan....
Kertakäyttöistä kukkoa olen itse ajatellut ratkaisuksi. Toinen vaihtoehto on näyttää kirvestä kaikille, on tuo kalkkijalkakin melkoinen riesa. :smt011
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei-kokemusta-omaavan käheällä kurkkuäänellä totean, että mä eristäisin sen sulannyppijän omiin oloihinsa. Kokeilisin, mitä sitten tapahtuu.. Ehkä kolme muuta ovat sopuisampia..

Aika paljonhan täällä on hyviä kokemuksia kalkkijalan hoidon tehoamisesta ja saisi sitten porukan pikkuhiljaa taas yhteen..
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Laita Pootsi verkolla tai jollain se nyppijä erilleen. Ja sitten yritä syöttää kanoille vaikka silakoita ja kalkkia ja kalanmaksaöljyä.. vois olla joku puutos( sulissahan on kalkkia ja käsittääkseni myös fosforia..) joskon siitä nyppiä asettuis..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Voisin vaikka napata nyppijän pihalle kopista. Sit kun sillä on satavarmasti jalat kunnossa, laitan sen rokkirouvan tykö maistamaan omaa lääkettään. Reetta on tiukka täti, se pistää ruotuun kaikki, myös itseään suuremmat. :smt003 Nuo syövät jo kalaa ja sellaista, tuo nyppiminen on mun mielestäni ihan selkeästi opittu tapa.

Muoks, nappasin nyppijän kiinni ja vippasin sen samaan karsinaan rokkien kanssa. Siinä välissä tosin käytin kanaa kylppärissä, pesin hammasharjalla ja saippualla kakat sen jaloista, liotin niitä vielä lopuksi lamppuöljyssä. Ihan terveiltä sen kintut näyttää, se on vissiin niin elinvoimainen otus, ettei ole saanut tartuntaa? Kopissa on nyt kolme hämmentynyttä nakukaulaa, seisoskelevat vaan kaikki vierekkäin lattialla. Jos nokkiminen ei nyt lopu, täytyy turvautua vähän rautaisempiin konsteihin...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitäs rokit tykkäsivät uudesta tulokkaasta?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Nooo, Anssi tykkäs kovasti ja Reetta pisti ruotuun. :smt003 Tuossa sakissa se ei ainakaan pääse isottelemaan tai nyppimään kenenkään sulkia. Ei sille silti pahoja olla, tiukkoja vaan. Karanteenikoppilaiset ovat tänään ihan kuin eri väkeä, touhukkaita ja hyväntuulisia. Toivottavasti tämä nyt ratkaisi ongelman. :smt001
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ja kakat se mitään ratkaisi, koppilaiset harventavat edelleen toistensa kaulahöyheniä. Käytiin tuossa isännän kanssa vakavasti keskustelua pölkkyterapian antamisesta noille..:smt012
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

:smt003 :smt003 :smt003 Pölkkyterapiaa.. meilläkin on pikkukukoista osa tapellut niin että harjat on verillä.. taitaa olla sama terapia parasta näille veijareille..
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

:smt064 Maunu-muori, muista minua, kun kukkoille annat sitä "terapiaa":hello1:
Vastaa Viestiin