aloittelevan kysymyksiä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Vilhelmi

aloittelevan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Vilhelmi »

Ehtisikö joku vastata seuraaviin kysymyksiin, ovat varmaankin niin tyhmiä kysymyksiä etten ole niihin oikeen vastausta löytänyt kirjoista tms.

Minkä ikäiseksi (maatiais)kana keskimäärin munii?

Voiko kanalaumaan lisätä kanoja vai onko lauman oltava samasta poikueesta?
Jos otan vaikkapa 7-10 kanaa, niin montako kukkoa? Tuleeko useampi kukko toimeen pienehkössä kanalassa (pinta-ala n. 4 neliötä)

Pystyykö sellainen ihminen hankkimaan kanoja, joka ei niitä itse pysty teurastamaan? Eli voiko elänlääkärin kutsua katsomaan tai lopettamaan kanoja/kukkoja? Tai löytyykö joka pitäjästä joku isäntä, joka siihen kykenee. :smt003

Kuinka korkeaksi kanala kannattaa rakentaa? (lämmönhukka?)

Ja sitten vielä suunnitelmani, sitäkin voi kommentoida:
Hevostallin yhteyteen rakennetaan uusi betonipohjainen varastorakennus. Tilaa eristetään sen verran, että pienellä lämmityskustannuksella se pysyy talvella plussalla. Tilasta erotetaan kanalaksi noin 1 x 4 metrin kokoinen alue, johon tulee yksi ikkuna ja oviaukko. Kattoon tulee pari valaisinta. Kanalasta puolet on maan pinnasta ylhäällä olevaa verkkopohjaa, jonka alla on lantalaatikot. Verkkopohjan yläpuolelle tulee pesät ja orret. Muussa osassa on kestopehkuna turvetta ja purua. Oviaukosta on kulku ulkoaitaukseen, johon tulee osin maahan kaivettavaa verkkoaitaa ja verkkokatto. Kesäksi tulee joko laidun tai sitten ne käyskentelevät vapaana. (kanalasta 50 metrin päässä on naapurin tontille vievä tie ja tilalla on kissa sekä lapsia joten mahtaako vapaana käyskentely onnistua...)
max3

Re: aloittelevan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kyllä kanoja voi lisätä laumaan. Saattaa tietty vaatia hiukan totuttelua ja välien selvittelyä.
Mä en noin pieneen parven välttämättä ottais kuin yhden kukon. Meillä on yhden kanan selkä kamalan näköinen, kun on kukon lempivaimo. :smt002 Kun kanoja on tarpeeksi kukkoa kohti, niin ainakin on pienemmät mahdollisuudet, et kukko polkee kanat "rikki".
Mä just tänään ilmoitin EL:lle, et jos tuo mun lempikana joudutaan lopettamaan, niin mä en siihen pysty, et se jää sitten EL:n hommiksi. Kai tähän päte se, et rahallahan siitä selviää? :smt003
Kanalan korkeudesta sanoisin, et normaali huonekorkeus, niin sinne on itse helppo mennä ja orret saa tarpeeksi ylös, mut ei kai sillä muuten niin merkitystä ole, vaikka olisi matalampikin lämmön takia.

Meillä menee valtatie ihan tontin rajalla ja hiekkatie parinkymmenen metrin päässä kanojen tarhanportista, silti kanat pysyi hyvin vapaana pihalla viime kesänä. Ja meilläkin lapsia ja kissoja pihalla pyörimässä.
Suvianne

Re: aloittelevan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ihan hyvältä kuulostaa. yksi kukko hoitelee 15 kanaa. Joten ehottomasti ainakin talviaikaan tuohon tilaan yksi kukko.

Ja usein se teurastus onnistuu, kun katsoo kituvaa eläintä.
Oma ensimmäinen "tappo" oli kituva hiiri. Ja seuraava oli kituva tipu. Ja siitä se sitten lähti ;)
Isä opetti kädestä pitäen. Jos vähän kyselet kylillä, niin varmasti löytyy vesurin käyttäjä ja ainahan voi mennä mukaan oppimaan.

Jos vaikka lintu vahingoittuu, niin nopein tapa on osata teurastaa itse.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: aloittelevan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Munimisesta jonkinmoisia "heittoja": munivat hyvin pari, kolme vuotta. Sen jälkeen kohtuullisesti pari, kolme vuotta. Ja sen jälkeen pari, kolme munaa silloin sun tällöin :smt002

Uudisrakennuksesta kun on kysymys, niin pitää yllyttää, että koko kannattaa heti alkuunsa tuplata tai rakentaa niin, että kanalaosan myöhempi laajentaminen onnistuu helposti. Se kun tuppaa niin usein tämä(kin) harrastus karkaamaan käsistä...hihii!
kanamummo

Re: aloittelevan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Juu, täälläkin palstalla on monta viime kesänä uusia kanaloita rakennelleita jokka nyt jo manailee sitä ettei tullu tarpeeks isoa.
Sitten kun maatiaiset osaa vielä hautoa, sun kanamääräs helposti tuplaantuu kesän kuluessa. (jollei ole savitaipaleita :smt003 )
Kanalaumaan voi liittää kanoja myöhemminkin, mutta mieluummin kaks tai kolme kerrallaan. Yksinäisestä tulee joskus silmätikku.
Ulkoilutarha kuulosta erinomaselta, laiduntaminenkin varmaan onnistuu jollei pihassa oo kamalasti varjeltavaa :smt023
Hei kanojen uloskäynnin kohalle kannattas kyllä laittaa vähän vedenkin pitävää kattoa! Huomaat hyödyn sitten sateella :smt004
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: aloittelevan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

kanamummo kirjoitti:Juu, täälläkin palstalla on monta viime kesänä uusia kanaloita rakennelleita jokka nyt jo manailee sitä ettei tullu tarpeeks isoa.
Sitten kun maatiaiset osaa vielä hautoa, sun kanamääräs helposti tuplaantuu kesän kuluessa.
Eikä vain kesällä. :smt005
Nämä Alhot näyttävät hautovan ympäri vuoden (vaikka ovatkin itse koneella haudottuja, jolla ei ainakaan yhdessä polvessa näytä olevan vaikutusta).
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vilhelmi

Re: aloittelevan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Vilhelmi »

Muniminen kyllä houkuttaa, mutta sitä juuri mietin, että mihin ne ylimääräiset kukot sitten pistetään?
Minusta tai isänästä ei kyllä ole eläimen lopettajaksi... Ainakaan vesurilla tai kirveellä.
Suwitsu

Re: aloittelevan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Vilhelmi kirjoitti:Muniminen kyllä houkuttaa, mutta sitä juuri mietin, että mihin ne ylimääräiset kukot sitten pistetään?
Minusta tai isänästä ei kyllä ole eläimen lopettajaksi... Ainakaan vesurilla tai kirveellä.
Näin minäkin ajattelin vielä pari vuotta sitten. Mutta ei ole montaa viikkoa aikaa kun laitettiin isännän kanssa kahdeksan kukkoa hengettömäksi vesurilla.
Vastaa Viestiin