Kaksin aina parempi?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mikkero

Kaksin aina parempi?

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Enää en jaksa tapella emäntien kans. Hautokoot :) mutku nyt ne hautoo kahestaan ja samassa pesässä vielä. Mitenkähän tuossa tulee käymään. onkos kokemuksia?
Kuva
Suvianne

Re: Kaksin aina parempi?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Varmasti on kokemuksia, hyviä ja huonoja.
Minä en enää missään nimessä anna hautoa kahdestaan.
Odotan, että on takuulla kuume päällä ja siirrän omiin pesiin ja eristänkin nykyään.
Suvianne

ps. Hieno kuva!! :smt001
mikkero

Millasiahan ne huonot kokemukset ovat? :smt001 Ja tietysti ne hyvätkin. Itse en rupee siirtelemään nuita erilleen. Tekevät muutenkin tuon tahalleen... :smt003 joulutipusia meinaavat.
Suvianne

No meillä tappelivat munista ja siirtelivät nin innokkaasti, että osa vieri pois nurkkiin.
Ja jos kuoriutuu eri aikaan on riski, että rupeevat kilpaa hoitaan ja unohtuu munat.
Joten kannattaa ainakin panna samaan aikaan munat.
Ja eihän sitä usko ennenkö näkee ja voihan se onnistua kunnes sitte joskus epäonnistuu ;)
mikkero

Ihan rauhallisesti ovat tähänasti napottaneet. Ei isompia riitoja :smt002
Saas nähä kuis käy.
Suvianne

:smt023 , varmasti kiva eurata kahta yhtäaikaa :)
mikkero

Hyvinhän niillä menee. Nokat eri suuntaan kököttävät.
Eihän siinä sitte riitaa tule :smt001
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mulla viime kesänä oli melkist enemmän tuota kimppahaudontaa kun yksinhaudontaa.Ei mitään ongelmia,kanatkin muuttuu ylimmiksi ystävyksiksi haudonnan ja poikasten hoidon ajaksi.mutta auta armias kun lapsukaiset on vierotettu niin siihen loppu ystävyys :smt005
2 silkkiä kun hauto samoja munia niin ne kyllä sähläs niin että osa oli ihan kylmettyneinä niiden ulkopuolella mutta kyllä niistäkin munista tipuja tuli.Onhan se tipuille sitten turvallisempaa kun on 2 äiskää paapomassa.Nytkin mulla hautoo yks silkki arvokkaita rokkimunia ja aion laittaa myös toisen silkin,joka nyt hautoo tyhjää pesää,hoitamaan sitten tipuja kimpassa.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Voi tuossa kimppahaudonnssa käydä huonostikkin. Mulla kaks hautoi, ja ainakun toisen alta tipi pilkisti, niin toinen hoiti sen pois päiviltä.
En tiedä oliko mielen häiriö, vai mustasukkaisuutta, mutta en uskalla enään kahden antaa hautoa yhdessä. Myöhemmin kyllä tuo tipujen kimppahoito on onnistunut, eikä ole toistensa lapsia kolhineet.
mikkero

Olikos tuolla mielenhäiriö kanalla omia tipusia siiven alla? vai yrittikö se saada ne kaverin tipuset omiksi :smt017
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Sillä kuoiutui omat tiput vähän myöhemmin, mutta se kyllä ihan nokki hengiltä niitä tipuja. Ei koettanut omia. Kun silloin huomasinkin homman kun kuului kamalaa tipu kiljuntaa ja toinen hakkaa kun hullu. Pesässä oli kolme tapettua tipua, jotka se oli yön aikana klokannut.
Emolle jäi yksi tipu, jonka silloin siirsin emonsa kanssa pois. Kaheli jäi hautomaan omian. Jotka sitten siirsin sille toiselle emolle, ja nokkijasta tuli kissanmurkinaa. En jättänyt kyseistä kanaa kun en pysty 24/7 vahtimaan niiden tekosia.

Nyt kesäisin mulla on kanat ulkoilleet ihan vapaana. Ja joskus ne muodostavat ihan selvästi hoitoporukoita. Et kaksi kanaa on yksissä tipujensa kanssa.Mutta yhdessä hautomiset olen lopettanut.
mikkero

Kaksitoista tipua tuli tuosta haudonnasta :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hyvä tipusaalishan sieltä tuli-onnea, onnea! Sovussa taitavat matamit hoidella jälkikasvuaan?
mikkero

Siirsin kanaemot erilleen, kuoriutumisen jälkeen. Hautominen ainakin meni hyvin. Olis varmaan kasvattaminenkin.
Mut eipähän tarvi kokoaikaa toiselle pörhistellä. :smt001

tässä minun suosikki :smt054
Pingviini
Kuva
Vastaa Viestiin