Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Frida

Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Frida »

Nyt on se hetki kun meiltä kukot vähenee. Pölkky ja kirves ovat valmiina ja paistiksi joutuvat kukot valittuna, mutta kertokaa tyhmälle, miten homma hoituu kaulan katkaisun jälkeen? Mihin ja miten kukko pannaan riippumaan? Miten veret lasketaan (mihin?)? Koska kyniminen? Mitä ihmettä me tuolle tehdään..

Kasvissyöjänä en tule kukkoa popsimaan, mutta tuttavaperhe odottaa jo vesi kielellä.
Suvianne

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Lueppa ensin tämä jos auttaisi!
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=17&t=3958

Minä teen muuten noin, mutta ruukaan kaltata linnut ennen kynimistä.
Eli oikein kuumassa vedess huljuttelen kokonaista lintua. Siten lähtee höyhenet todella helposti.
Minulla tahtoo muuten revetä nahka kun kynin.
Sitten aloitan suolistuksen kun höyhenet on poissa edestä :)

Itse en ole riiputtanut, kun jos pakastan laitan valmiiksi marinaadiin ja pakkaseen. Aina on ollut mureaa.
Ja olen paistanut koipia uunissa jo samana päivänä teurastuksesta ja ovat olleet hyviä.
Mutta tämä tieten koskee nuoria lintuja.
En tällä kokemuksella edes vanhoja rupea enää pataan laittaan.
Jos pitäs teurastaa, antasin koiralle.
Ollaan opittu jo liian hyvälle ;)
Frida

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Frida »

Kiitos tosta linkistä, en tosiaan löytänyt haulla tätä. Nyt lähtee henkiä tosiaan tällä mäellä, kukot ovat kehittäneet jo tavan tapella keskenään. :smt011
Suvianne

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En minä löyä haulla mitään :smt003
Muistin vaan tuon olemassa olon :)
vetehinen

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Meilläkin laitettiin pakkaseen pari samanikästä maatiaiskukkoa kuin teillä. Ei riiputettu mitenkään, annettiin olla mausteissa jääkaapissa muutama päivä ennen uuniin laittoa ja tosi mureaa ja maukasta oli. Taitaa tuo riiputtaminen olla tarpeen erityisesti vanhemmilla kukoilla ja toisaalta sen lihan saa mureutumaan muutenkin (esim. piimäliotus on myös hyvä - Mimmi tästä muistaakseni kirjoitti aiemmin).
Me nyljettiin kukot, ei kynitty, kun se ison vesipadan lämmittäminen ei houkuttanut. Isännältä onnistui nylkeminen aika näppärästi, kun se oli sille metsästyksestä tuttua puuhaa (ei se kyllä mitään ole moneen vuoteen ampunut :smt003 ).
Jos ei ole kanoja aiemmin teurastanut tai nähnyt teurastusta, niin saattaa siipien räpyttely pitkän aikaa pään katkaisun jälkeen kuvottaa, mutta se on refleksiä vaan (kannattaa siis pysyä tiukasti kintussa kiinni). Toinen juttu, mikä saattaa yllättää on se, että linnun kaula ei tylsällä kirveellä hipaisten katkea, vaan vesurin tai kirveen on oltava terävä ja iskun tosi napakka. Nämä ainakin minulla aloittelijana olivat oppimisen paikkoja tässä teurastusasiassa.
maunu_muori

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tää on kyllä hieno juttu että ihmiset joiden on mahdollista kasvattaa ruokaansa .. vaikka vain tälläin harrastuksena uskaltavat ryhtyä siihen teurastamiseen. Säästyy eläimiltä se tehotuotannon seurauksena ilmaantunut kamalin ressin paikka, kuljetus teurastamoon. Sillon neljä vuotta sitten kun munis oli vasta juurkuoriutunu tipunen, asia herätti pikkaisen toisenlaista keskustelua, mut sitkeellä yrittämisellä on se pikkuhiljaa menny läpi, et jos lihaa syöt, niin pareeon kotona kasvattaa ja käsitellä.. HYVÄ MUNIS :smt006 .. siis me USKALIKOT :smt023 , jotka opettelee siitä uusavuttomuuesta pois, joka tuli maan tavaksi kaupungistumisen myötä :smt045

Neljä vuotta on ollu aika tavalla kehityksen aikaa... elikoille on tullu pakollinen jalottelu, kylmäpihattoratkasut on jo yleisesti hyväksytty(myös lypsäville elikoille) ja hyvinvointiin tehotuotanossa ollaan kiinnitetty enemmän huomioo, ja on tullu selkeitä standardeja, mitä se on esim kuivituksen suhteen, lihaeläimiä kasvatetaan ( nautoja) emolehmätiloilla... ja kukaan ei enää ihmettele sitä, miks eläin ei välttämättä tarvii 20 asteen lämpöö... ei muuten tarvii ihminenkään.. ainakaan atoopikko :smt040 ja sitten se nurja puoli, kuljetusmatkojen pitentyminen ja yksikkökokojen kasvu.. mut onneks esim robottinavetta palvelee elikon tarpeita paremmin kuin ykskään käsilypsy...jos ei tuu sähkökatkoo...tai viruksia tietsikkaan.

Vielä kun tulis luomupossuu, jotka sais laiduntaa.. ja niitä vapaita lihalintuja.. mut kait se salmonellanpelko on siinä sellainen este ettei tuu ikuna onnistuun muutoin kun kotitarvetuotannossa... mikshän se tuolla keskieuroopassa sallitaan vaikka siellä on tunnetusti salmonellan kannalta otollisemmat olosuhteet.. ilman kunnon talvee
Suvianne

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mukava viesti oli Maunu-Muari, kivaa luettavaa
Mar-jatta

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Voi tsiisös, nyt se on tehty. :smt027 4 kukkoa pääsi hengestään tänään. Oli ekat teurastukset, ja pakko myöntä että koville otti. Ukkokulta silpas vesurilla kaulan poikki, minä pitelin kiinni. Tai pitelin ja pitelin... Kukko lensi kuin leppäkeihäs kun kaula oli katkaistu ja räpistely alkoi... :smt025 :smt005 Ja tottakai siinä oli asiaankuuluvaa vetistelyä ja silmien kiinnipitelyä ja hampaanpuremista... Mutta onpahan nyt tehty ja kanalassa säilyy rauha. Yks mun lempparikukko jätettiin, en vaan raskinut. Enkä tottapuhuen olis neljää enempää pystynytkään , näin eka kerralla... Nyt on edessä kynintä ja suolestus. Huoh... :smt106

Niin joo, ja lisäyksenä, Maunu-muori tuossa ylempänä kirjoitti kyllä tosi hyvin. Yhdyn täysin.
tiina

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki Mar-jatta :smt023 Seuraavat meneekin jo helpommin. Mun mielestä on huomattavasti helpompaa nylkeä ku kyniä. Mä oikasen siinäkin eli nyljen vaan rintapalojen ja koipien osalta. Ei tarvitse edes suolistaa. Otan vaan tosiaan rintapalat ja koipien lihat talteen, noissa alhoissa ku ei mun mielestä paljon muuta syötävää olekaan.
Xaus

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Meillä oli sama homma tänään edessä, 2 kukkoa meni paistiksi. Mä kynin, kun viimeksi meni hermot niihin höyheniin. Ja se suolistus, mä en vaan osaa. Ohjeessa oli tyyliin rojut kouraan, niin se vaihe kesti toisella kukolla varmaan tunnin. :smt019 Mäkin otin vaan koivet ja fileet, mutta kun annoin loput koirille, niin otin suolet pois.
Mar-jatta

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Tänks Tiina :smt036
Me kynittiin, nyljettiin nahka pois, ja otettiin vaan koivet ja fileet talteen. Kiinnostais Xaus tietää, miten laitoit kukot koirille? Siis otit sisälmykset pois ja niine hyvineen koirille vaan? Meillä ovat syöneet broilerin siipiä ja kauloja, mutta noita omia kukkoja en (vielä) antanut. Haluttiin päästä helpommalla, joten ne rojut jäi kukkoihin sisälle.
Xaus

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä pilkoin sen kukon muutamaan palaseen ja heitin koirille. Siivetkin heitin sulkineen päivineen ja nyt pihalla näyttää aika hurjalta, kun sulat on pitkin poikin. :smt003
kanamummo

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voisko tuon varsinkis maatiaiskukon lihaks laiton suorittaa tyyliin: nahka pois, anna suolien olla, irrota koivet ja rintalihat ? :smt017 :smt017
Xaus

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Meillä koira söi kuolleen viiriäisen ihan sulkineen, suolineen päivineen. Ilman mahanpuruja. :smt003

Mä tarvitsisin kyllä jonkun opastuksen (ja kunnon välineet) tuohon suolistukseen ja lihan irrotukseen. Aika paljon menee hyviä aineita hukkaan, kun koirille heitetään.
Paltsi

Re: Kädestä pitäen - kukko laumasta paistiksi?

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

kanamummo kirjoitti:Voisko tuon varsinkis maatiaiskukon lihaks laiton suorittaa tyyliin: nahka pois, anna suolien olla, irrota koivet ja rintalihat ? :smt017 :smt017
Pienille maatiaisille ja sekarotuisille toimii varsin hyvin se, että avaa nahan kaulasta peräaukon juureen, vetää nahan sivuun, irrottaa koivet ja fileet veitsellä ja nakkaa loput. Kun jouduin teurastamaan noita kääpiösekoituskukkoja puolenkymmentä, en edes jalkoja ottanut vaan aukaisin rinnan päältä nahan ja irrotin täkkälihat.
Vastaa Viestiin