Miten valitsitte ensimmäiset kananne?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ÄsVee

Miten valitsitte ensimmäiset kananne?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Tuo kysymys on tuossa otsikossa huonosti esitetty, mutta ajan siis takaa sitä, että jos ja kun meille tulee ensi keväänä/kesänä kanoja niin...

Ne olisivat maatiaisia. Ja vain yhtä kantaa. Ja mielellään alkaisin säilyttäjäksi.

Sittenpä tässä jo hyvissä ajoin mietin, että miten valitsen, että mitä kantaa ne olisivat? :smt017 Tietenkin tarjonta varmasti vaikuttaa, mutta jos kuvitellaan, että olisi enemmän kuin yhtä vaihtoehtoa (ties vaikka kukaan ei halua minulle myydä, jolloin tilanne on yllättävän helppo :smt003 ).

Onkos täällä maatiaisharrastajat valinneet kantansa
- tarjonnan mukaan (sitä mitä ensimmäisenä on tullut myyntiin),
- kanojen värien mukaan (mikä miellyttää omaa silmää ja sitä rataa),
- kanojen sijainnin mukaan (en ole kova matkustamaan, joten en ihan ykskaks lähde ajamaan Pohjanmaalle kanoja hakemaan... laitan mieluummin kaverit asialle :smt002 )
- kannan harvinaisuuden/yleisyyden mukaan,
- yleensä kannan ominaisuuksien mukaan (jos on etsinyt esim. ahkerien munijoiden tai hautojien kantaa),
- muu, mikä?

Muniahan olisi kiva saada, mutta vielä mukavampaa olisi, jos joku niistä hautoisi ihan tipuja. Ja sitten olisi mukava säilyttää semmoista, joka kaipaisi säilyttäjää. Mutta sitten niin ja äääh. Ja kun ei ole niin hirmuinen kiirus asian kanssa, niin voisi odotella, että löytäisi semmoista kanaa mitä toivoisi, kun vain tietäisi mitä toivoo.

Vai laitanko keväällä ostoilmoituksen, että "ostetaan pari kanaa ja kukko, kiitos" ja odotan, kuka ottaa ensimmäisenä yhteyttä. :smt003
Rusina

Re: Miten valitsitte ensimmäiset kananne?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

En voi vastustaa kiusausta vastata heti ekana otsikon kysymykseen :smt003.
Ihan ekat kanat tulivat meille opiskelukaverilta kihlajaislahjana :smt005. Kaveri oli kotoisin Jalasjärveltä, joten kurvailimme heille valikoimaan mieluisen kanan ja kukon. Niin meille tulivat ekat maatiaiset Elmeri ja Elviira.

Välillä meillä oli moniakin eri rotuja ja kokeilimme montaakin maatiaiskantaa. Kaikki olivat omalla laillansa erinomaisia.

Nykyinen kanakantamme valikoitui niin, että halusin tälle seudulle tyypillistä kantaa olevia kanoja. Useampaa kantaa mietittiin, mieluisin olisi ollut jalasjärveläinen kanta (lahjakanamme haimme aikoinaan sattumalta juuri tämän kannan alkukodosta :smt023 ), mutta sitä ei enää ollut olemassa. Siispä päädyimme ilmajokiseen kantaan. Päätökseen vaikuttivat paikallisuus ja kannan pienuus. Onneksi saimme tipuja aika helposti, vaikka välillä olimme epätoivoisena jo vaihtamassa seuraavaksi kiinnostavimpaan kantaan. Kanat ovat ylittäneet odotuksemme, ne ovat sisukkaita ja terveitä, varhaiskypsiä ja ahkeria munijoita, hyviä myös hautomaan ja värikirjoakin on kiitettävästi niin, että kaikki tunnistaa yksilöinä helposti erilleen.

Kannattaa rauhassa tutustua eri kantoihin, kysellä ja tutkailla millaisia ne ovat. Ja valita juuri sellaisia kanoja, mitkä itseä miellyttävät! Maatiaisissa on kyllä valinnanvaraa. Jos laittaa tipuvarauksen vetämään jo hyvissä ajoin, niin saa keväällä niitä tipuja mitä haluaa. Ei kun valitsemaan :smt023.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Otsikon kysymys oli tosi hyvä ja mielenkiintoinen. Olen monta kertaa miettinyt samaa, on vain jäänyt kirjoittamatta. Tosin nyt tämä kysymys näyttikin olevan vain maatiasten osalta, mua kiinnostaisi muutkin valinnat.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jokos olet tilannut uusimman säilyttäjälistan? Jos et, niin vilkaisepa keneltä sen saa tilattua
*Klik*
Sullahan on hyvästi talvi aikaa selvitellä eri kantojen saatavuutta kasvattajilta. Jos olisin itse rupeamassa säilyttäjäksi, niin kriteerini menisivät niin, että päätyisin ensisijaisesti harvinaisimpaan kantaan, koska se tarvitsisi kipeimmin uusia säilyttäjiä. Seuraavana valintaperusteena olisi saatavuus ja kolmantena välimatka.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

[quote="ÄsVee
Muniahan olisi kiva saada, mutta vielä mukavampaa olisi, jos joku niistä hautoisi ihan tipuja. Ja sitten olisi mukava säilyttää semmoista, joka kaipaisi säilyttäjää.[/quote]

Siinähän ne samat kriteerit tulikin mitä mulla aikoinaan oli, ja on yhä.
Ilmajokista jos haluat, niitä löytyy :smt002 mutta os harvinaista etsit, se oli muistaakseni iittiläinen ja Vaqueran kihniöläinen. Posti kuljettaa munia nätisti kauaskin jos vaan haudonnan saa järjestymään.
Ei muuta kun yhteyksiä ottamaan, onnea hankinnalle :smt023 ja tervetuloa porukkaan!
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä kiuruvetiset tulivat automaattisena ja itsestään selvänä valintana. Suku kun on sieltä kotoisin ja alkuperäinen säilyttäjä, Luttisen Yrjö, haki kanat kauan sitten mummun naapurista. Samoja kanoja ihan lapsesta asti olin hyysännyt kesälomilla. En siis voinut ajatella muita. Niinpä kerran Yrjön luona käydessä lähdin ajelemaan 500 km kotia kohti ja vihollaissäkissä takakontissa rapisi muutama kaakatin. Nyt niitä on jokunen enemmän, varsinkin kun yksi tilaaja perui ja meille jäi syksyn viimeinen haudonta kotiin kasvamaan :smt003
ÄsVee

smari kirjoitti:Otsikon kysymys oli tosi hyvä ja mielenkiintoinen. Olen monta kertaa miettinyt samaa, on vain jäänyt kirjoittamatta. Tosin nyt tämä kysymys näyttikin olevan vain maatiasten osalta, mua kiinnostaisi muutkin valinnat.
Hei kertokaa toki muidenkin kanojen omistajat miten päädyitte juuri siihen, mitä teillä nyt on! Kiva lukea, onko takana ollut pitkä pohdinta ja miten olette kanoja löytäneet vai onko monellakin tulleet ensimmäiset kanat kihlajaislahjana! :smt005 Keskustelu on minun puolestani vapaata sen suhteen! :smt023

Kiitos jo kaikille vastanneille! Pitääkin tutustua noihin MTT:n sivustoihin. Ja muutenkin lueskella täältä lisää. Mutta mukava pohdiskella tässä talven alussa, että mitä tuonne pihalle voisi tulla kuopsuttelemaan ja kotkottelemaan, kun ilmat lämpenee.
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Minä nyt aina olen hurahtanut näihin alkuperäisrotuihin. :smt045 Mulla oli aikanaan suomenkarjaa ja sieltäkin kyyttöä. Nyt sitten elämän tilanteiden muututtua ei ole enää mahdollista pitää kuin kanoja (tai ei sitä vielä tiedä), ku tiloja ei oikein ole. Kihniöläiseen päädyin juuri tuon harvinaisuuden ja lähiseutuisuudenkin mukaan. Ja toisaalta sen haastavuuden (mistä, mitä, montako, onko :smt017 ) mukaan. (esim. kyllähän nyt kuka tahaansa saa esim. holstainin tuottamaan, mutta löydäpä kyytön linjoista sama. :smt017 ) Ja haluan omalta osaltani pitää Suomen maatalouden monimuotoisena.
En osaa oikein selittää mitä ajan takaa, mutta kumminkin suosin harvinaisuutta.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä olin pitkään sitä mieltä, ettei meille ikinä tule kanoja. Hanhia halusin ja hankinkin ja sen takia roikuin täällä, joten selväähän se oli, et vähitellen mielipide myös kanojen hankinnasta muuttui. :smt003
Sitten vastaan tuli ilmoitus niin ihanista kanoista, et ne oli vain pakko saada ja tietty myös kukko niille. Kanat on kunnon sekoituksia, mut sillä ei ollut mulle mitään merkitystä, koska vieläkään mä en ole kypsynyt siihen, et alkaisin säilyttäjäksi. Nämä vain miellyttivät silmää ja vielä en ole hankintaa katunut! :smt002
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Noista muista roduista vielä. Meillä on tosiaan muitakin kuin maattareita... :smt003
Plymouth rock oli ehdoton ykköshankinta heti, kun päätettiin että otetaan sittenkin maatiaisten lisäksi muitakin. Rotu on yksi ehdoton suosikkimme, meillä on ollut niitä ennenkin. Mukava rauhallinen luonne, kestävä, munii hyvin, paistina erinomainen ja lisäksi tuottaa mainiota perhovärkkiä isännän tarpeisiin. Sitä paitsi se on olennainen osa suomalaista kanahistoriaa ja kanta on pieni!
Araucana kiinnosti pitkän historiansa ja turkoosien muniensa takia (tosin pyrstöllinen laventeli ei ole ulkonäöltään "alkuperäinen", mutta miellytti silmää). Ainokainen kanamme on melko persoona.
Cream legbar on ollut haaveissa vuosikymmenen ajan. Kun sellainen sattui kohdalle, niin meillehän se muutti. Uusi tuttavuus, mutta tosi kivalta vaikuttaa. Tälläkin rodulla on melko pitkä historia ja mielenkiintoinen ulkonäkö.
Kääpiö-kochin tuli vahingossa, ihan suunnittelematta. Niitä on nyt pariskunta, joka saa olemuksellaan kaikki hyvälle tuulelle ja lunastaa sillä paikkansa parvessa :smt001.
Yhteistä näille kaikille meidän roduille on, että ne ovat vanhoja säilyttämisen arvoisia rotuja ja niissä on kaikissa jokin meitä miellyttävä erityinen piirre. Sekoituskanoja en meille halua rajallisten tilojen vuoksi. Niitä ihailen muiden kanaparvissa :smt007.

On meillä ollut monta muutakin mielenkiintoista ja ihastuttavaa rotua aikoinaan, mutta kaikkia ei voi haalia vaikka mieli tekisi :smt012.
ÄsVee

Tämä valinta ei olekaan mikään helppo juttu. Teen hyvän taustatutkimuksen, niin sitten voin esitellä miehelle eri vaihtoehtoja ja kertoa vielä niistä suosikkini. Voi sitä päivää kun ukko-raukka joutuu kuuntelemaan minun kanaesitelmäni. :smt003

Kiuruvetisessä kieltämättä kiehtoo tuo lähtöpaikka, koska lapsuuteni kesät olen siellä suunnalla viettänyt. Mutta sitten toisaalta Iittiläinen olisi harvinaisempi ja niillä olisi tuo hautominen vahvoilla. Sitten pelottaa, että jos otan hoidettavaksi jotain harvinaisempaa kantaa, niin onnistun jotenkin tyrimään koko jutun. Kihniöläisestä en löytänyt tuolta kanarotujen esittelystä.

Ja tyrnäväläinen on kiehtova ja alhossakaan ei ole mitään vikaa... vaikeaa. Voe voe... pitkä talvi edessä. ;) Entten tentten.
Viimeksi muokannut ÄsVee, 14 Loka 2009, 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hilma.Jokinen

Viesti Kirjoittaja Hilma.Jokinen »

Minulla on lapsesta asti ollut mielikuva punaisesta tuvasta, pihalla vapaasti tepastelevista maatiaiskanoista ja suomenlampaista pihan perällä. Nyt on jo tupa ja kanat :smt035 . Valinta kanakannan suhteen oli hieman pulmallista. Tyrnäväläiset kiinnostivat lapsuuden kodin sijainnin vuoksi, kiuruvetiset lapsuuden kesien muistoihin liityen. Lopuksi päädyin tietysti nykyisen asuinpaikan mukaisesti (H)ilmajoikisiin :smt002 .
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä ei ollut muutama vuosi sitten vielä minkäänlaista tietoa kanoista. Ja varsinkaan erilaisista roduista.. Kun sitten monen mutkan kautta meille jahkaantui omasta kylästä puhdas piikkiöläinen kukko oli selvää että kanatkin tulisivat olemaan piikkiöläisiä. Enkä enää noita toisiin vaihtaisi :smt007
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Jo viime syksynä, tehdessäni talokauppoja, tiesin haluavani maatiaiskanoja. Ei minulla ollut aavistustakaan, että erilaisia kantoja on niin monta kuin nyt onkin. Ystäväni kautta tiesin säilytysohjelmasta ja sellaiseksi halusin ehdottomasti. Niinpä täällä muniksessa kyselin sopivaa kantaa, kun ehtona oli vain värikkäät kanat. Ensimmäisenä minulle ehdotettiin ilmajokisia tai tyrnäväläisiä. Päädyin tyrnäväläisiin sillä perusteella, että keväällä niillä taisi olla vain viitisen säilyttäjää. Määrä on kyllä tuosta jo lisääntynyt.
Oman parveni hankin tilaamalla siitosmunia ja hautomalla itse lainakoneella. Minua onnisti, sillä parveni on todella värikäs. Vain kaksi harmaata kanaa muistuttavat toisiaan.
ankkuli

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Älkää nyt naurako, mutta halusin kääpiöitä koska oikeastaan pelkään lintuja (sain traumoja lapsena kun pistettiin kanalaan munia keräämään ja nehän tulivat silmille) :smt003 Ajattelin että kääpiöt olisivat sopivan vaarattomia. Vuosia pohdittiin ja kerättiin tietoa ja tultiin siihen tulokseen, että maatiaisetkin olisivat hyvä juttu, nehän kuuluvat tänne ja meillä on koirakin suomalaista rotua. Mutta kun kanakoppi sitten oli valmis ja ruvettiin kotkoja hommaamaan, saatavuus ratkaisi (maatiaiset taitavatkin olla tosi suosittuja ja hyvä niin :) ) ja otettiin kääpiö-kocheja. En ole katunut, ovat vaarattomia ;) ja munivatkin yllättävän hyvin, ei ole tarvinnut munia kaupasta hakea. Mutta ehkä meille tulee vielä niitä maatiaisiakin. Katsotaan ensi vuonna.
Vastaa Viestiin