Luetelkaas syitä (hoito-ohjeita). Uskoisin ettei teille kovin paljoa niitä mieleen tule
Kana on siis väsyneen oloinen. Päivä päivältä väsähtää enemmän. Ensin ajattelin että on vain muita rauhallisempi, mutta ei.
Juo kyllä. Syökin kait vähän. Mielestäni silloin tällöin kupille menee, mutta ei tosiaan kovin innokkaasti, kun muihin vertaa.
MITÄÄN muita oireita en huomaa vaikka kuinka sitä tuijotan.
Veden seassa on vitamiinia, kun juo kuiteskin, mutta mitä ihmettä mä sille muuta keksin?!?
Olen kyllä täällä lueskellut Marekista jne, mutta ei tosiaan meikäläisen silmään mitään muita oireita kuin tuo väsyneisyys.
Heips! Minä huomasin eilen illallla saman, yksi kanoista nyhjöttää! Ei tule heti syömään syö jyvän toisen täältä, mutta ei mitenkään halukkaasti. Ei vaikuta sairaalta, mutta ei ole mitenkään virkkukaan niin kuin toiset kanat (pyrstö ja siivet eivät roiku niinkuin marekissa)! Otan Moilasen "tropit" käyttöön, eli Naturall valkosipuliuuteen-kylmäpuristettun pellavaöljyn. Kalanmaksaöljyn:nuorille ei vielä muniville 1-2mg, aikuisille 1mg/päivä!
Viimeksi muokannut Wuohetar, 23 Marras 2006, 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina kun olen nähnyt nyhjöttävän kanan, se on ollut sairas. Vaikea arvailla, mikä mahtaisi olla. Marek on alkanut noinkin.
Kesällä yksi kanoista oli vaisu muutaman päivän. Se möllötti. Annoin muistaakseni kolmena päivänä kortisonia ja syötin sille liotettuja kissanpapanoita ja se parani. Epäilen, että josko sitä olisi joku pistänyt tai jos se oli syönyt jotain huonoa. Nekun olivat irti paljon.
Yleensä jos kana vaan pääasiassa nököttää, se on kipeä.
Kananen on ollut tänään virkumpi, on ollut syömässä muiden mukana. Näyttäisi olevan parven arvoasteikon alin, toiset nokkaisevat jos menee toisen apajille (annoin äsken hilloja, hyvin maistuivat)! Oho miusta on tullut KUKKO!
Meillä menee huonommaks. Pakkojuotin vitamiini-valkosipuli-pellavansiemen-seosta.
Hitsi, huomiseks varannu triljoona asiaa hoidettavaks, täytys varmaan hakea jostain jtn lääkkeitä.
Minkälaisia /merkkisiä antibiootteja/kortisonia olette antaneet? Saisko suoraan apteekista vai pitääkö mun TAAS soitella ell? Tällä viikolla jo soitellu jänölle silmätippoja ja koiran korvia käyny näyttää. Saisko kohta jotain kanta-asiakas alennusta?
Kun miulla oli ensimmäiset kanat 1989 ell vaan nauroi kipeälle kanalle,pataan vaan.
Ihanaa,etteivät enää tyrmää kanankaan hoitoa.
Lampaallekin ell vain tokaisi puhelimessa,että laita teuraaksi!
Maria: eipä taida antibiootteja ja kortisoneja saada suoraan apteekista...
Wuohetar: sun kanathan on rokotettuja marekia vastaan...luultavasti kanalla on jotain muuta vaivaa. (Tosin eihän sillä rokotuksellakaan saada 100%: sta suojaa...) Onko sulla muuten useampi ruokakuppi kanalassa?
helvi: vielä muutama vuosi sitten mulle tarjottiin tuota pata-reseptiä Ihmettelin ihan itselleen ell: lle, että eikös se ole jopa vaarallista syödä sairasta eläintä (Meillähän ei tosin syödä tervettäkään omaa eläintä...)
Jos näillä nököttävillä kanoilla sattuisi olemaan vain joku mahavaiva, siihen voi kokeilla kotikonstina asidophilus-piimää...
Meillä on nyt alku"talvesta" mennyt tosi paljon tipuja. Siis sellaisia syksyllä kuoriutuneita. Samoin yksi fasaani ja kyyhkynen ovat kuolleet. En kyllä löydä mitään syytä, kyyhky ja yksi tipu olivat selvästi jotenkin nuutuneita ja sairaita. Tipusella oli jotain marekin tapaisia oireita, mutta näin nuorella ei marekista voi olla kysymys. Kyyhkynen meni vain huonoon kuntoon ja kuoli vaikka yritin sitä hoitaa. Loput ovat löytyneet kuolleena, enkä olisi edellisenä päivänä osannut arvata että aamulla löytyvät jalat ojossa. En osaa sanoa onko ruokinnassa tai hoidossa jotain häikkää, vai mikä kato meillä nyt käy. Tipusia on myös ilmeisesti kadonnut, sillä en saanut laskettua niitä kuin 16. Kolme on siis kadonnut, tai sitten laskin väärin...
Kyllä minulla on rokotetut kanat, enkä oikein uskokaan että marekista ois kyse. Kanan kupu oli kovasti pullea ja kaula kuin kuvun "sisällä", luulen että kuvussa ois ollut jotain häiriötä tai kivispiiraassa jokin ruuan sulamis häiriö. Eilen illalla kupu oli jo normaalin kokoinen, kanakin söi jo normaalisti! Mitenhän on suojaako rokotus tiput, jos haudonta keväällä onnistuu? Tiputhan pitää rokottaa heti kuoriuduttuaan!
Minkänimisiä/-laisia ne antibiootit ja kortisoonit ovat olleet? Meijän oma ell tuskin tietää MITÄÄN kanoista, mutta kyllä se lääkkeet antaa kun tietää mitä pyytää. Mitä olette käyttäneet?
Pakkojuotto näytti helpottaneen hieman. Kana tuli heti juomaan ja laitoin sitten tätä pakkojuotto-sekotusta juomakippoon, näytti uppoavan, siitä siirtyi ruokakupille, ja antoi nuoremalleen kyytiä vaikkakin vielä tosi nuutuneen olonen onkin.
Maria! Saitko kanalle antibiootia ja kortisonia? Hyvä jos "tropit" piristivät kanaa, jotta jaksoi käydä syömässä ja juomassa! Minä taisin päästä pelkällä säikähdyksellä kana syö jo normaalisti eikä nyhjötä enää!
Antibiootti on nimeltään Amovet 50mg ja annostus kaksi kertaa päivässä milligramma. Sitä voi antaa viikkoja tarvittaessa.
Kortisoni on nimeltään Prednison 5mg ja annostus on seuraava:Aluksi ½ tabl kerran päivässä viikon ajan, sen jälkeen 1/4 tabl päivässä viikon ajan, sen jälkeen 1/4 tabl joka toinen päivä 2 viikon ajan. Niihin tarvitsee reseptin. Mulla on lääkäri soittanut suoraan apteekkiin puhelinreseptin.
Kortisoni vaikuttaa yleensä nopeasti, muutaman päivän sisällä näkee, onko siitä apua. Voi myös tietysti pyytää lääkäriä antamaan kortisonipiikin, jolloin ei tarvitse pulata pillereiden kanssa. Jos hommaat pillerit, niistä riittää kyllä sitten myöhemminkin, jos tarvitsee.
Tällä kokemuksella, mitä minulla nyt on, droppaisin jos kana on nuutunut, mutta varmaankin lopettaisin jos kanan liikkuminen näyttäisi hankalalta.
Rokotus annetaan ensimmäisten päivien aikana. Lääkäri on helppo tilata. Jos esim. ensimmäinen hautomispäivä on 1.pvä, silloin ensimmäinen kuoriutumispäivä on noin 21 pvä. Meille tuli lääkäri 22. pvä, jolloin kaikki olivat jo kuoriutuneet. Eli annoin päivän ylimääräistä aikaa, että kaikki ehtivät kuoriutua. Meillähän ei ole ollut kuin vasta kolme poikuetta, joten sen suurempaa kokemusta ei ole. Kaikki ovat aikataulun mukaan kuoriutuneet.
No en tietty saanut lääkkeitä!
Meijän ell ei tiennyt kanoille annettavan kun jtn Terramycin (?), ja ei sitä tietenkään meidän kyläapteekista saanut Ärkele tämmöstä!
Just oon menossa "iltahoitamaan" kanan. Ja lyön sitä varmasti jos kuolee. On meinaan mun ainoo Faverolle-kanani ja JUST NYT en jaksas enempää vastoinkäymisiä kun ton tän päiväsen menetyksen- kuukaus sitten ekaa kertaa poikinu lehmä (HUIPPU sukunen) satutti jalkansa ja oli pakko lopettaa. Mikä hemmetti on että parhaimmasta päästä niitten pitää keksiä mitä ihmeellisempiä tapoja saada ittensä hengiltä???? Ei tyhmä ihminen voi ymmärtää Menee vielä raadonkeräilyyn kun (idiootti minä) menin antamaan tunti enne lopetusta lääkkeet sille- ennen kun tajusin ettei siitä eläjäksi ole. Dämed.
Mutta kiitos tiina tiedoista, viikonloppu hoidetaan "nupit kaakossa" ja maanantaina yritän saada ko. lääkkeet hommattua!
Onko siellä päivystävää ell:ä joka voisi soittaa reseptin suoraan apteekkiin, viikonloppu on pitkä aika ja toipuminen sitten vaikeampaa! Joskus vastoinkäymiset kasaantuvat ja tuntuu ettei mikään onnista, toivotaan että kana toipuu! Voimia!
No jo on eläinlääkäri. Jos haluat, voin antaa sulle mun eläinlääkärin numeron. Se on erikoistunut eksoottisiin eläimiin. Jos se soittaa sulle reseptin, katso sille valmiiksi sen apteekin puhelinnumero, johon haluat lääkkeesi. Mun numero 040-83 42 422. Laita vaikka tekstiviesti mulle, lähden tänään lapsuudenkaverini kanssa syömään, joten saatan olla...sanotaanko nyt vaikka hieman maistissa illemmalla En viitsi toisten ihmisten puhelinnumeroita laittaa nettiin.