####### kuollut tipu (nokittu)

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

max3

####### kuollut tipu (nokittu)

Viesti Kirjoittaja max3 »

Elikäs eilen aamulla löysin tinnin purujen sisältä. Vain varpaat pilkisti esiin, muuta tinniä ei edes näkynyt. Kuolleeksihan mä sen heti ajattelin, oli jo ihan kylmä ja selkäkin oli nokittu. :smt010 Nostin sen pois kanalasta, tarkoituksena järjestää pienelle hautajaiset, mut sitten sen jalka värähti. Sit tuli todellakin kiire. Paniikissa juoksin sisälle ja hiustenkuivaajalla (en puhallellut suoraan tinniä) sain alku lämmön tinnille, et elonmerkkejä tuli enemmänkin. Ihme, että tinni pystyi edes hengittämään, kun sen nokka oli ihan täys purua. Tässä vaiheessa karjuin jo ukolle naama punaisena, kun ei heti tajunnut ensimmäisestä vinkistä tuoda pipettiä, että saan tinnin nokan huuhdottua. :smt003
Eikun tinni pää alaspäin ja pipetillä nokan huuhdonta, varovasti tietty, ettei raukka vain kuole mun lääkintä yrityksiin tai tukehdu siihen veteen. Ja sitten haavan puhdistus desinfiointi-aineella ja tinni toipumaan isoimman hehkulampun alle mitä kotoa löytyi. Tunnissa tinni virkosikin niin paljon, että palautin sen emokanan alle. :smt038
Illalla tinni olikin jo reipas. Mä kun olin varautunut jo vaikka lopettamaan sen, jos ei näytä selvästi paremmalta. puhdistin sen selän samoin uudestaan tänään aamulla. Pelkään vain, et joku käy nokkimassa lisää sitä selkää. Terramycinin haavasuihketta en viitsisi laittaa, koska se todellakin kirvelee (oon testannut sen itseeni :smt004 ) ja tähän hätään en saa mistään sitä toista sinistä haavasuihketta.
Rassukka on nyt selvästi pienempi muita, enkä ole nähnyt sen vielä syövän, vaikka muut kyllä ilmestyvät heti, kun Mimmi-kana ilmoittaa ruuasta.

Mahdoinkohan tehdä jotain jo kovin väärin? :smt017 Välillä tulee tunne, et olis pitänyt vain heti lopettaa koko tinni, niin ei tarvitsisi stressata.
Neuvoja, vinkkejä, henkistä tukea... APUA? :smt009
Viimeksi muokannut max3, 04 Elo 2009, 09:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaakatin

Re: Melkein kuollut tipu (nokittu)

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Hieno homma, kyllä minäkin olisin tipun yrittänyt pelastaa. :smt023
Föönin sijasta olisin ehkä kääräissyt tipun lämpötyynyt sisään, mutta hyvinhän se noinkin lämpeni.
Seuraisin jonkun aikaa jos ei ala syömään tai muuten virkisty, niin kai sitten olis se autettava kanojen taivaaseen.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Niin...nämä on niitä 'järki vastaan tunne'-juttuja...Itse olisin toiminut samoin kuin sinä eli kyllä se pieni jalan värähdys pistää toimimaan ja yrittämään parhaansa, että toinen raasu saa ainakin mahdollisuuden. Putsaa haavat usein ja koeta tarkkailla, että nokitaanko sitä ja oppiiko syömään. Nuorella eläimellä haavat paranevat nopeasti, kun solut uudistuvat niin vilkkaasti. Minä olen käyttänyt Betadine-liuosta siihen saakka, kun haava alkaa rupeutua. Sitten olen laittanut Bepanthen-voidetta (ja välillä myös Helosania).
max3

tuossa kuva tinnin selästä.
Kuva

Eipä siinä oikeasti ajatellut, kun huomasi, et tinni onkin elossa. Se hiustenkuivainkin oli vain ensimmäinen mikä tuli vastaan, mistä sai lämpöä. :smt003
Septidinillä olen nyt suihkinut tuota selkää. Betadineakin olisi, mut tuo suihke on ehkä kuitenkin helpompi. Ei tarvi kiusata tinniä pitkiä aikoja kerrallaan. Mietin tuossa, et voihan tinnillä olla jotain traumojakin (epäilen, et jompikumpi munijista on ollut menossa tipujen pesään ja siinä nokkassut), kun niin arka tulemaan emon alta pois. Seurailen sen vointia ja toivon parasta. Ainakin muutos on ollut nyt vain parempaan. Tänään tepasteli hetken emon vierellä, ennenkuin sukelsi takasin alle.
heinähattu

Viesti Kirjoittaja heinähattu »

Suosittelisin pistään tota bepanthenia, se pitäisi haavaa paremmin kosteana. Haavan tarvitsee hieman kosteutta, etenkin kun näyttäs olevan oikein kunnolla puhki, sillain siihen kasvaa kunnolla iho päälle. Paras tilanne olis jos haavan sais haavalapuilla peitettyä ja pidettyä kosteana, mutta se ei kanojen kanssa onnistu (lähinnä onnistuu vain meillä kanatarhureilla:). Kerta päivässä riittää hyvin haavan puhdistuksessa ja sit toi rasva suojaks, bepanthenissa kun on itsessään paljon ihoa korjaavia ainesosia. Olisin kylä itsekin yrittänyt pelastaa pikkuisen, sen verran herkkis olen minäkin, olipa oikein kuin kanojen 'teho-osastosta' toi tarina :smt005
max3

Löysin hobujen lääkekaapista (paremmin varusteltu kuin ihmisten) terra poly-voidetta ja sitä olen nyt laittanut tipun selkään, aina puhdistuksen jälkeen. Tinni kulkee pystymmässä kuin muut, luulen sen johtuvan siitä, et selkää "kiristää". Mut ainakin olen nähnyt tinnin juovan ja kupukin oli senverran pömpöllään, et varmaan salassa käynyt syömässäkin.
Eli tällähetkellä näyttää hyvältä! :smt041
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mun mielestä taas fööni on oikeinkin hyvä. Olen sitä itsekkin käyttänyt ja hyvin on toiminut.
heinähattu

Viesti Kirjoittaja heinähattu »

Olen itse tuon kostean hoidon puolesta koska hoitelen ihmisten haavoja työkseni ja tavoite on aina se että ihon pitää saada rauhassa kasvattaa tuhoutuneet kerrokset takaisin, tämä onnistuu kun ihon uudelle kasvulle on parhaat olosuhteet, eli kosteutta ja puhtautta. Jos haavan kuivaa ja siitä puuttuu esim. pala kuten em. kuvassa, niin siitä jää silloin puuttumaan tuo kohta ja sitä kautta mahdollisesti myös uudet verisuonet jotka iho yleensä rakentaa normaalioloissa. Ihan pintanaarmujen kanssa ei kovin suurta haittaa ole jos kuivuvat, mutta kun pala puuttuu niin ehdottaisin toisenlaista hoitoa. Ihan suoraan ei ihmisten haavanhoidosta voi menetelmiä tietenkään siirtää koska esim. kanat nokkisivat pian kaikki sidetaitokset, rasvalaput ym. muun kiinnostavan pois, joten ihan suora rasvaus hoitavalla voiteella on lähinnä mitä voi tilalle suositella. Ja totta on että iho kuivuessaan alkaa kiristää, sen normaali joustavuushan kärsii jos siihen kasvaa vain arpi.
max3

Jep, selkä näyttää paremmalta, kun olen eilis illasta asti rasvannut sitä. Tuntuu vain se voide häviävän emon alla aika vauhtia. Tänäänkin puhdistin ja rasvasin 5 kertaa. Tinni ottaa hoidon vastaan urheasti, kaverit näyttävän pelkäävän asiaa enemmän. :smt004
max3

Re: ####### kuollut tipu (nokittu)

Niin selkä NÄYTTI paremmalta. Tänään aamulla vastassa olikin sit taan auki nokittu selkä ja tinni vain piippasi tuskissaan. :smt022 Ei pystynyt edes liikkumaan enää... Päästin sen sit tuskista ja nyt itken täällä silmiä päästäni.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voi harmi.. Eläinmaailman lait on niin julmia.. Heikko yksilö on riski koko parvelle, joten se on parempi saada pois päiviltä.. Mut se on just kamalaa, kun tuollaistakin tipua hoitaessa siihen kiintyy tietysti vielä enemmän kuin niihin kaikkiin terveisiin.. :smt056
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ikävä juttu. Minäkin just tänä aamuna lopetin jalkavikaisen tipun, joka ei ollenkaan pystynyt kävelemään kun sen jalat sojotti sivuille. Tosi inhottavaa vaikka tietää ettei siitä eläjäksi ole. :smt009
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No voi, niinkö siinä kävi?
Koita jaksaa, parhaitenhan sinä näin tipua autoit.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Harmi :smt010 :smt010
max3

Jotta mun masennus olis täydellinen, niin emokana ilmeisesti kylpenyt vielä 2 tinniä hengiltä... :smt010 (vaihdettiin ne erilliseen häkkiin, kun se eka oli nokittu, ja taisi uus puru olla liian houkuttelevaa)
Enää yks jäljellä. :smt009 Jos tää nyt selviää hengissä, niin ei siitä tulekaan paistia, vaan jää kotiin. Ja seuraavaa haudontaa mietin muuten tosi tarkkaan.
*menee laittamaan jääpalapusseja valmiiksi pakkaseen*
Vastaa Viestiin