On se joskus hankalaa..

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

On se joskus hankalaa..

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tuhkimo hautoi 3 vk - ei yhtään tipua. Jatkoi haudontaa, joten laitoin uudet munat. Alle viikon haudonnan jälkeen tarkistin muutamasta munasta, että elämää on. Myös Pipari ja Orvokki aloittivat haudonnat. Tipuja piti tulla siis 30 munasta mun lomareissun aikana. Tuhkimon haudonnasta ei taaskaan tullut yhtään munaa, kaikki alkiot olivat kuolleet aika alkuvaiheessa samaan aikaan. Orvokki lähti hoitamaan kahta tipua ja jätti piippaavia munia pesään. Hautoi sitten kuitenkin, muttei enää välittänyt nuoremmista tipuista (paitsi yksi lyöttäytyi vain väkisin messiin), joten vein yhden tipun Tuhkimolle ja pari piippaavaa munaa Piparin alle. Piparin alta vein sitten kuoriutuneen tipun kaveriksi Tuhkimolle, joka nyt siis noin 7 viikon uurastuksesta sai kaksi (toisten hautomaa) tipua. Piparin haudonnasta oli ihmeellisesti kadonnut kaksi munaa?? Mutta lopuista kahdeksasta tuli 6 tipua. Niistä yksi oli kuollut jo kanan alle ja toinen (just sellainen muista hitaampi taivastelija, joista on ollut ennenkin puhetta) "katosi", kun ei pysynyt emon matkassa. Kolmella emolla on siis 2 + 3 + 4 tipua, eli 9 tipua 30:sta haudontaan laitetusta munasta. Itse asiassa 40:stä, jos lasketaan Tuhkimon eka satsi mukaan. :smt019 Mutta hyvä näinkin ja toki olen onnellinen noistakin pikkuviipertäjistä. (Olisi vain ollut paikkakunnalta pari kananostajaa ja olisi ollut kiva voida vastata huutoon.)

Yksi hyväkin juttu kuitenkin tähän liittyy. Olin vähän aiemmin siirtänyt kolme noin kuukauden ikäistä orpoa tipua samaan tarhaan, missä Orvokki sai tipujaan. Noita orpoja en saanut missään vaiheessa adoptoitua kellekään, vaan elelivät lapsuutensa turvassa verkkoseinän takana muista. Nyt kuitenkin, kun Orvokki sai tipuja, hän päättikin adoptoida nuo kolme onnetonta. Siellä emo kurluttelee ja jakaa ruokaa kolmelle omalle tipulleen ja kolmelle isommalle adoptiovauvalleen. :smt040 Herttaisen näköinen uusioperhe. Isommat kukkopojat emo kuitenkin ajaa pois ja suojelee näitä pienempiä niiltä. Ihanat emon vaistot!

Reissusta palatessa huomasin myös, että yksi kana on "hukassa". Näin jo lähtiessä, että tuo Kaunotar katseli marjapuskia vähän "sillä silmällä" ja arvasin etsiä sitä pusikoista. Ja siellähän se pannukakkuna kurisi 14 munaa allaan. Jei! Jospa vihdoinkin saisin aitoja lehtolapsia. :smt049
tiina

Re: On se joskus hankalaa..

Viesti Kirjoittaja tiina »

On noi välillä konstikkaita. Välillä ei tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
Mulla on kans merkillinen tapaus menossa. Laskettu aika oli torstai, eka tipi kuoriutui vasta lauantaina, eilen yksi ja vielä tänäänkin sieltä on tulossa jotain. Kaikki samaan aikaan alle laitettuja. Luulin ensin, että ne kuoriutuis etuajassa, ku se oli ulkona oleva pahvilaatikkopesä, jonka olin laittanu vielä jätesäkkiin, ettei kastu sateessa. Hellepäivinä siellä oli taatusti kuumaa.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meilläkin on kaksi kanaa hautomassa piiloissaan, toisen löysin vaan toisesta ei tietoa missä on. Tuon kateissa olevan olen nähnyt viimeksi toissa-aamuna syömässä ja vakoilin sitä vaikka kuinka kauan että saisin tietää missä sen pesä on mutta eihän se sinne tietenkään mennyt ennen kuin luovutin ja lähdin sisälle. :smt012
Ainon piilopesän löysin ja sielläkin oli 14 munaa!
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Onnea vaan sinnepäin! Kohta pihapiiri kuhisee pienistä tipuista. :smt023
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Huh, meni matikkapää ihan :error: Mimmin jutusta!

Mutta toivottavasti saat monta onnellista lehtolasta kaiken harmin palkaks.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kylläpäs on ollut väkertämistä!! Voikun olis ihana saada lehtolapsia mutta kun täällä on kettuja ja haukkoja niin taitaa jäädä haaveeksi!! :smt013 :smt009
Ushva

Löysin Kyllikinkin pesän! Tai en löytänyt, mutta tiedän missä se on sillä tänään onnistuin vakoilemaan sitä ja se livahti tosi pienestä kolosta ladon alle. En mitenkään mahdu itse sinne ja pesä on niin kaukana lattian alla että sitä ei taskulampullakaan tiiraamalla näe ollenkaan. En siis tiedä yhtään montako munaa sillä siellä on puhumattakaan läpivalaisuista, toivottavasti sieltä ei tule kolmen viikon päästä vain mädän kananmunan haju! :smt003
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Peukkua!! :smt023
Ushva

Ainon tiput alkoivat kuoriutua liiterissä lauantai aamuna. Tänään sitten tuloksena neljä tervettä tipua, yksi kippurajalka, kolme kuoriutumatonta, sekä kaksi kuollutta jotka olivat jo tehneet aika isot reiät kuoriin. Alunperin munia oli 14, mutta 4 niistä hävisi mystisesti ensimmäisen haudontaviikon jälkeen. Miksiköhän nämä kuoriutumisvaikeudet? :smt017 Voiko vaikuttaa se että Ainon pesä oli eristevillakasan sisällä? Laitoin kyllä munien alle heinäkerroksen, mutta ovat ne silti olleet villoja vasten kun Aino on kaivellut heiniä syrjään.
Aino on ollut aina hyvä hautoja ja nytkin se on pysytellyt tiiviisti pesässä.

Kyllikki aloitti haudonnan ennen Ainoa, joten ihmettelin jo tänään kun ei vieläkään sitä ole näkynyt tipujen kanssa syömässä. Suoritin pienen purkutoimenpiteen ja ryömin ladon alle hakemaan rouvan tipuineen parempaan talteen. Tiput oli varmastikin jo perjantaina kuoriutuneita (siipisulista päättelin), niiden kuvut olivat ihan tyhjät, eikä typerällä Kyllikillä ollut aikomustakaan tuoda niitä syömään. Kauanko lie olisi odottanut vain lattian alla passissa. Onhan ne tietysti saattaneet yöllä käydä ruohoa syömässä, ehkä Kyllikki katsoi paremmaksi pitää tipunsa multa piilossa.
Tipuja on yhdeksän, pesässä ei ollut yhtään kuoriutumatonta munaa. Ilmeisesti oli ollut aika optimaaliset olosuhteet tuolla lattian alla viileässä ja kosteassa multapesässä.

Olen silti tyytyväinen tähän tipusatsiin!Meidän ekat "lehtolapset" :smt023
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ooooi :smt050 Onnittelut!
Tahtoo kans...
höppäiita

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

voi :smt007 onnittelut :smt038 jotenkin niin ihanaa,luonnollista,romanttistakin et nuo kanat osaavat ihan ite hoitaa katsomassaan paikassa tuon haudonnan :smt049 :smt003 romanttista.. :smt043 joo,näin sanoo ikuinen romantikko :smt050
Vastaa Viestiin