Aattelin yrittää säännöllisesti käydä täällä kirjaamassa ekan haudontaprojektini kuulumisia, vähän niinku päiväkirjana

. Ainakin itselleni hyvä muistikirja tulevia haudontoja ajatellen.
Tänään kun ruokin kanat ja päästin muut ulkotarhaan,niin kävin sitten rohkeasti tutkimassa haudonta tilanteen. Roosa jökötti tiukasti liiskaantuneena munien päällä

.
Laitoin sille vesien vaihdon jälkeen ruoka-annoksen ja rupesin siivoomaan kääpiöitten omaa soppea n. 1 metri x 2 metri kokoista aluetta. Vaihdoin päällimmäisen purukerroksen ja sitten avasin munintakopin kattosaranan ja koppasin Roosan pois munien päältä. Se vain nokki taas mun käsiä,muttei mitenkään kipeästi,eikä murissut yhtään!

Nostin sen sitten ruoka-alustalle ja se sitten suorastaan tyytyväisen? kuuloisesti kujertaen rupesi syömään, jonka jälkeen päästi hillittömän äänekkään ja ison ulostekasan

siihen ruokakipon viereen.. Sillä aikaa vaihdoin purut pesään ja otin munat pois,niitä silloin 10kpl. Sitten mulla oli mukana lamppu,jolla kävin munat läpi. Yhdessä en nähnyt mitään, otin sen pois. Muissa näkyi jotakin tummaa varjoa? ja yhdessä näkyi selvästi suonentapainen. Nämä kaikki merkkasin vihreällä puuvärillä ruksilla ja laitoin takaisin pesään,minne Roosa tuli välittömästi sen ulostamisen jälkeen,vain 1 muna oli vähän kakkainen,muut puhtaita

.
Kun se kävi näin helposti,uskallan varmaan läpivalaista munat 9 kpl sitten uudemman kerran vaikka 3 pv päästä? Jos sitten näkyis paremmin jotakin alkion tapaista tai suonia?

Tämähän menee jännittäväksi! Tuskin pysyn nahoissani..
Toinen kana Naukkarinen kävi yhen munan siihen munimassa, ja nostin vauhdissa Roosan ilmaan ja etin merkkaamattoman munan sieltä pois,koska Roosa oli jo senkin ominut itselleen

. Nyt se jo murisi mulle nostaessani,mutta jäi tyytyväisenä hautomaan onneksi.
Hyvin näyttäs 9 munaa mahtuvan kääpiön alle kun ne maatiais munatkin on aika pieniä.
Huomenna taas uusi päivä, eikä millään malttais mennä töihin. (Sain nyt pidemmän sijaisuuden..)Paljon mielummin oisin kanalassa.