Kanojen värit tutuiksi-projekti

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Nostetaan välillä tätäkin topicia ja kysymyksellä että minkä värisenä splashit kuoriutuu? :smt017 Mulla on tuolla aika jännän värinen kolmeviikkoinen pikkukukko, joka kuoriutui kauniin vaaleanharmaana, semmoinen oikein vaalea sävy ja aika tasainen paitsi jossain niskan päällä taisi olla tummempaa. Sit kun se alkoi saada höyheniä niin näytti ensin että tulee vaaleanharmaata, kunnes siihen ilmaantui pari nokisenmustaa tuhrua ja nyt se muuten alkaa muuttua valkoiseksi :shock:
Voinko ees saada splashia kun isäkukko ei ole varsinaisesti harmaa vaan valkokirjava, pääväriltään siis valkoinen ja rinnassa ja siivissä ruskeaa ja pyrstössä harmaata, eli meidän Valio. Emo on kyllä harmaa, Helmi jolla on valkoinen paljettikuvio rinnassaan (en tiedä miksi sitä kuviota sanotaan).

Aiemmin tässä topicissa arvuuttelin ruskeitten tipujen sukupuolenmääritystä kun emo oli varsin valkea mutta niinhän smarin epäilykset emon todellisesta pohjaväristä osui oikeaan eli ruskeista tipuista yksi oli kukko kumminkin.
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla syntyi samanlainen kääpiökotsi, kaunis oikein vaalea helmenharmaa. Pidin sitä sinisenä, kunnes sille ilmestyi kans mustia tuhruja. Sen mamma on sininen ja isä splash, mutta niin kirjava, ettei väriä meinaa tunnistaa. Isässä on siis ehkä enempi punaista, harmaata ja mustaa kuin valkoista. Tipujen perusteella se on kuitenkin selvästi splash.
Ja kyllähän harmaa ja vaikka vaaleanruskea harmaapyrstöinenkin (blue tailed wheaten?) voivat saada splasheja poikasia.
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ok, mä olin luullut että vain harmaa+harmaa tuottaa splashin ja splash sitten harmaata, mutta ilmeisesti siis riittääkin että on se diluutiogeeni joka muuttaa mustan harmaaksi. Mutta siis, jos jätän tuon (ilmeisesti) splash kukon, niin sekö sitten ei voi saada jälkeläisiä joissa on mustaa väriä?
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Splash voi tulla yhdistelmistä splash-splash ja splash-sininen ja sininen-sininen. Eli splash on ns tupladiluutio mustasta. Musta vanhempi ei siis voi tuottaa splashia, koska vaalennos pitää tulla molemmin puolin.

Prosentit menee näin:
sininen-sininen = 25% musta, 25% splash, 50% sininen
sininen-splash = 50% sininen, 50% splash
splash-splash = 100 %splash

Kuoriutumisväri on meillä ollu aika vaihteleva tummuudeltaan. Jotkut lähes sinisiä ja vaaleimmat keltaisia jotka sinertää vain aavistuksen. Vaaleimpien nokka ja jalat tummuu kuitenkin nopeesti ja silloin helposti erottuvat peruskeltaisista tipuista.
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä palaan vielä buffeihin. Eikös buff-väritykseen kuulu kans olennaisena osana tuo splashin tupladiluutio??? Jolloin pyrstö ja untuva on melko valkoista. Ja muut variaatiot ovat sinipyrstöinen ja mustapyrstöinen, joita ei sitten nimitetäkään buffeiksi...?
Mulla tuo samainen kukko jätti buffikanan kanssa 100% buffeja, sinisen kanan kanssa sinistä ja splashia.

Eikö tuo mustan, sinisen ja splashin vaikutus näy siis kaikissa muissakin väreissä kuin noissa "puhtaissa mustissa"?

Muusa on oikeassa, splash-kukko ei voi saada mustia tai mustakuvioisia jälkeläisiä (paitsi niitä splash-täpläisiä mustatuhruisia).
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

smari kirjoitti: Kuoriutumisväri on meillä ollu aika vaihteleva tummuudeltaan. Jotkut lähes sinisiä ja vaaleimmat keltaisia jotka sinertää vain aavistuksen.
Kiitti tiedosta! Muistelinkin että ne Ehtoo-onnin splash-tyrnikset oli jänniä suttuisenkeltaisia pikkutipuina eli ihan erivärisiä kuin tuo meidän harmaa. Saas nähdä, nyt mulla on samasta emosta ja todennäköisesti myös samasta isästä eilen kuoriutunut joka on keltainen ja sinertää vain aavistuksen, oisko sekin splash.
Prossista puuttui vielä
splash - musta (ei-sininen) = 100% sininen
Varmaan tuo pikkukukko jää meille, katsotaan millainen siitä oikein tulee... mun mielestä splash on kaunis väri ja sitäpaitsi tuo ukkokulta erikoisesti ihastui pikkukukkoon.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä musta kukko + sininen kana saavat vaikaiseksi splash poikasia. Tarkoittaako se että kukko ei olekaan musta vaikka kyllä siltä näyttää :smt017 ?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Sun kukko taitaa olla tummansininen :smt004. Eikös smarilla ollut samanlainen tapaus?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ahaa, koitan laittaa kuvan kunhan nuoriso ja Hilta tulee apuun.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Maattarin kukko:
Kuva

Kuva
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^ Kuvista näkyy hyvin kukon sininen väri :smt045. Siis tuo harmaa vatsapuolella, rinnassa ja pystöpäässä. Niska ja selkäpuoli ovat sinisellä usein "alapuolta" tummemmat. Kaunis kukko :smt007.
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Juu, tuo on ihan selkiisti sininen kukko. Mulla on sekä mustaa että sinistä orppinuorisoa tuolla ja kun pääsee vertaamaan, niin ero on ihan selvä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ok, kiitos! Kiva kun ei edes tajua minkä värinsen kukon omistaa :smt005
Ja kiitos Hilta taas avusta!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kysymys vielä: onko musta sitten sellainen kokonaan kiiltävän musta, ei rinnasta vaaleampi?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^joo, kyllä musta on musta joka kohdasta. Voi olla mattamusta tai kiiltomusta, mutta selkeästi musta kuitenkin. Jos on perusväriltään birchen, niin silloin rinnassa voi toki olla kultaa tai hopeaa.

Mulle ovat edelleen pysyneet arvoituksina ruskeat tiput :smt017. Mikä niiden oikea väri on? Ovatko jotain muunnoksia mustasta vai jotain ihan muuta. Meillä on tullut tasaisen ruskeita maatiaistipuja jo montaa sävyä, ihan kinuskin värisestä tummaan suklaaseen. Tiput ovat ihan yksivärisiä ilman mitään vauhtiraitoja. Vaaleimmista on tullut aikuisena tummankullankeltaisia, tummimmat syvän suklaanruskeita. Osalla on vähän mustia merkkejä. Näitä kuoriutuu kumpaakin sukupuolta, joten eivät ilmeisesti ole sukupuolisidonnaisia. Vahvasti näyttää periytyvän!
On tullut myös ruskeita maaoravatipuja, mutta ne ovat kai(?) partridgeja. Niilläkin on tosin tähän asti kaikilla ollut isompana vaalea rinta ja selkä, joten ilmeisesti niillä on columbia-geeni.
Meillä kuoriutui pari ruskeaa chabotipuakin, mä en oo ennen kuullutkaan tummanruskeista chaboista :shock:.

Osaisko vaikka smari tai siimis kertoa, mikä väri tai geeni voisi olla kyseessä?
Vastaa Viestiin