Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu, oikein muistat IloMuna, kokeilemassa olen. Kahteen kertaan olen suihkuttanut kotkojen koivet ja orret. Meillä siis muutamalla lievä kalkkijalka ja siihen näyttää tepsivän. Eli ne pienet röpöläisyydet, joita kerkesi muodostua, alkoivat irtoilla n. viikon päästä. Muita ulkoloisia en ole nyt kotkoista löytänyt, joten tehoa en osaa sanoa muuta kuin kalkkijalan suhteen.
AnetteMilli

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

no ei tuo minusta kalliilta kuulosta, jos on oikeasti niin riittoisaa. Maksaahan se strongholdikin aika suolaisesti eikä riitä mihinkään.
Kerrohan HiltaHelikopteri sitten lopulliset tulokset.

Mites se IloMunan vasarointi sujuu ? :smt003
Iloisten Munatalo

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:smt005 Ei mun tartte vasaroida vielä, meillä ei ole mitään öttiäisiä toistaiseksi, ne ei uskalla kait tullakaan kun mulla on jo kaikki mahdolliset myrkyt varalla odottamassa niitä :smt044
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä laitan huomenissa wiralliset punkkiansat kanalaan. Osallistun siis MTT:n kanapunkkitutkimukseen, jonka tarkoituksena on etsiä pienkanaloista kanapunkin luontaisia vihollisia. Jos tällainen kaupalliseen tuotantoon soveltuva laji löytyy, sitä voidaan jatkossa tuottaa myytäväksi tuotantokanaloihin samaan tapaan kuin petokärpäsiä sikaloihin ja petopunkkeja kasvihuoneisiin. Meillä ei ole nykyisessä kanalassa kanapunkeista havaintoa ja luulen, että sitä ei ole, mutta ihan mielenkiinnon vuoksi päätin osallistua säiytysohjelman tarjoamaan mahdollisuuteen. Joskus vuonna kuokka & lapio, kun harrastin kesähybridikanoja, sain yhdestä isosta häkkikanalasta pahasti kanapunkin riivaamia kanoja. Punkkeja oli siis todella paljon ja ne selvästi kiusasivat kanoja. Tämä ei siis ole vain pienkanaloiden ongelma.

Tämä siis nyt oli vähän OT. Kanapunkki ja kalkkijalkapunkki ovat ihan eri öttiäisiä. Kalkkijalkapunkki on syyhypunkin eli kapin sukulainen, kanapunkki taas on kanalan rakenteissa elävä verta imevä örkki. Yhteistä näillä on vain se, että molemmat ovat punkkeja. Kuuluvat siis hämähäkkieläimiin, eivät hyönteisiin. Kanapunkki on paljon hankalampi torjuttava kuin kalkkijalkapunkki. Kalkkijalkapunkki hoituu normaalilla säännöllisellä loislääkekuurilla. Meille tuli joskus tartunta poikasten mukana ja kehittyi nopeasti, mut parani nopsaan strongholdilla, eikä ole sen koommin ilmaantunut. Kunnon loistropit kerran vuodessa pitää moiset öttiäiset kurissa.
AnetteMilli

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Miten tuohon tutkimukseen pääsee mukaan? Mulla on ollut vasta vähän aikaa kanat, joten rakenteet kai on vielä puhtaat -onko hyötyä lähteä tutkimuseen? Saako tulokset myös itselle nähtäväksi? Kiinnostaisi, laitatko vaikka linkin mistä voi lukea enemmän (mä en oo mestari tän koneen kanssa)
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kannattaa kysyä Tiina Tuoviselta, sähköposti on muotoa mtt.fi
vardenji

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tietäiskö kukaan mikä varoaika näillä kalkkijalkaan tehoovilla lääkkeillä on lihaan?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Riippuu lääkkeestä. Vaihteluväli 0-28vrk:tta. Eli jos tuote on tarkoitettu siipikarjalla käytettäväksi, sen jäämät on tutkittu sekä munista että lihasta ja on voitu määritellä esim. 0 vrk:tta varoajaksi. Jos tuote on tarkoitettu jollekin toiselle eläinlajille, sen jäämiä ei ole tutkittu siipikarjan munista/lihasta ja varoaikana olisi hyvä käyttää kuukautta. Tosin reseptilääkkeille eläinlääkäri pystyy oman harkintansa mukaan määrittelemään jonkin muunkin varoajan.
siiri

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja siiri »

Eli siis yksi kysymys vain tästä kalkkijalasta, kun hoitokeinoja tuntuu olevan yhtä monta kuin kirjoittajaakin :smt017

Tehoaako Ivermectin pour on jalkaan laitettuna?
Onko öljy pakollinen?
Tarttuuko kalkkijalka helposti?
Kuka pääsi tästä eroon ja mikä oli konsti?
Eli useampi kyssäri sit kuiteskiii... :oops:
ninnu

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Kysyn nyt tässäkin topikissa, eli ell. toi vahingossa vääränlaisen ivomecin, piti olla pour onia mutta on injektionesteenä. Mulla olisi ihan jumalaton homma alkaa piikittämään jokaista nahan alle. Mutta liekeneeko tuo neste lainkaan suoraan ihoon laitettuna?! kyselin eläinlääkäriltäkin, hän oli sitä mieltä että ei imeydy, mutta taas täälläkin on toisenlaisiavkokemuksia, että imeytyisi :smt017 hmmm :smt017

Eprinexistä sen verran, että kaikille muille linnuille ok, ei mitään reaktioita, mutta friseeratut chabot sai valtavat rektiot, pullistui ja turposi ihan ilmapalloiksi, ei auttanut antihistamiinit, ei kortisonit ja menehtyivät yhtä kanaa lukuunottamatta, joten niille en ainakaan sitä suosittele!!

Ivomecia puolestaan laitoin yhdelle jättikochille aikamoisen annoksen kerran, kun koko ruiskullinen jotenkin lipsahti kukon niskaan :-" tälle ei kuitenkaan tullut mitään oireita. :-"
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

AnetteMilli kirjoitti:Kerrohan HiltaHelikopteri sitten lopulliset tulokset.
Tämä on vasta tämmöinen väliaikaraportti...eli Mite Stop toimii kalkkijalkaan n. 50%:sti sillä ohjeen mukaisella kahdella käsittelyllä ( =käsitellään kaksi kertaa, käsittelyiden väliä 5-7 päivää).
Ja se toinen n. 50%:a on saanut toisen kuurin (jossa siis myös kaksi lääkityskertaa), mutta näyttää siltä, että niille tarvitaan vielä kolmaskin kuuri! Juu, olen käsitellyt myös orret samalla kun kotkot.
Eli sitkeä vaiva on ja tämäkään lääke ei ole mitenkään satavarma :smt009
Mutta kokeilut jatkuu, koska litkua piisaa ja sillä ei ole varoaikaa munien suhteen.

(Minulla on äärettömän harvoin ongelmia asioinnissa minkään firman kanssa ja laskuni maksan ehdottomasti viimeistään eräpäivänä. Tämän firman kanssa on saanut painia...eli sieltä on tullut jo kaksi aiheetonta karhulaskua! Maksusotku johtui heidän omasta mokastaan, jota eivät saaneet korjattua. Maksoin siis Maksuturvan kautta eli etukäteen, mutta paketti tuli postiennakolla. Soitin ja kysyin, että mitä tehdään? Vastattiin, että he palauttavat rahat ja maksa sitten se postiennakko. Näinhän se tapahtuikin näppärästi, mutta silti laittoivat niitä karhulaskuja perään...)
siiri kirjoitti:Tarttuuko kalkkijalka helposti?
Minun vastaus on, että tarttuu ja ei tartu...riippuu kanan omasta vastustuskyvystä. Tämä vastaus perustuu siihen, että jopa alle puolivuotiaille se voi tulla, vaikka sitä pidetään yleisesti vanhempien kanojen vaivana. Meillä oli n. vuosi sitten tämmöinen tapaus: emokana, jolla oli mukamas pois hoidettu kalkkijalka (2 x Stronghold + mäntysuopakylvyt + rapsutukset + rasvaukset) sai toiseen jalkaansa taas kalkkijalkaoireet ja tartutti sen koko 10-päiselle tipueelleen tai toisena vaihtoehtona: kalkkijalkapunkki matkusti siitosmunien pinnoilla ja tartutti emon tipuineen. No, tästä tipueesta on nyt siis jäljellä kukko+viisi kanaa (neljä kukkoa muutti autuaammille matomaille) ja tämän jälkeen kalkkijalkaan on sairastunut vain yksi kana...onneksi lievin oirein eli vain muutama suomu koholla.
ninnu kirjoitti: Eprinexistä sen verran, että kaikille muille linnuille ok, ei mitään reaktioita, mutta friseeratut chabot sai valtavat rektiot, pullistui ja turposi ihan ilmapalloiksi, ei auttanut antihistamiinit, ei kortisonit ja menehtyivät yhtä kanaa lukuunottamatta, joten niille en ainakaan sitä suosittele!!"


Voi kääk! Hurjat oireet ja surullinen lopputulos! Eli kannattaa olla tarkkana näiden lääkitysten kanssa...kana on aika herkkä eläin.
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä kyllä käytän ihan vaan lamppuöljyä. Ja hyvin pelittää :smt005
En pidä varoaikoja muniin taikka muutakaan. Joka syksy ja kevät hiron lamppuöljyä kanojen jalkoihin, oli oireita taikka ei ja kaikki jalat pysyy hyvinä.

Aluperin ostamani kana oli ihan hirveen näköinen ja nykyään sillä täysin puhtaat jalat.

Helppoa ja halpaa ja annostelusta ei väliä.

Vaihdan myös orret kerran vuodessa ja pidän tuhkaa kylpypaikoissa.
postale

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja postale »

Voiko tätä strongholdia antaa myös hanhille?

Hanhien uima-allas on varmaan syytä pitää tyhjänä ensimmäisen viikon? lääkkeen annosta. Eikä päästää lintua luonnonvesiinkään läträämään.. Mutta kun hanhi kastelee päänsä kaulaamyöten juoma astiassaan, niin liukeneeko lääke tästä juomaveteen ja sitäkäutta aiheuttaako se hanhelle jotain ongelmaa? Myrkytystä tms ns. nieltynä.

Hanhilla ei ole kalkkijalkaa, mutta mielestäni olisi järkevää käsitellä kaikkilinnut mikäeli mahdollisen loishäädön haluaa tehdä perusteellisesti :smt003
siiri

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja siiri »

Minä yritin kurkkia tuota linkitettyä verkkokauppaa, mutta se oli suljettu.
Hevosilta olen häätänyt vuohispunkkia, jolla on maine ihan he..tin sitkeänä otuksena, juuri ivermectin pour onilla ja päässyt eroon jo vuosia sitten kutkista.. siihenkin suositeltiin vaikka mitä mm.strongholdia, mutta mikään ei tehonnut. Pohdin tässä että onko kalkkijalan aiheuttaja samantyyppinen öttiäinen ?
Ehkä yhdistän tuohon ivermectiiniin lamppuöljyn vai oliko väliä oliko se rypsiöljyä, tuolla yhdellä on tosi karun näköiset koivet :smt012
vardenji

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Maalikaupoista saatava puun pintakäsittelyyn tarkotettu parafiiniöljy on turvallista käyttää. Myrkytön ja hyvin ihoon imeytyvä, kosteuttaa hyvin puusepän pölyn kuivaamia kätösiä :smt002 Nielemään en menis, mut sopii tähän tarkotukseen hyvin. Itte tarttis mennä varmaankin ostamaan sitä kanojen lääkekaappiin.
Vastaa Viestiin