Parannusehdotuksia olosuhteisiin?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
annemari

Parannusehdotuksia olosuhteisiin?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Huomenta vaan kaikille täältä pohjoisesta, aamulla ulkomittari näytti -23 astetta :sad4:

Kanalassa oli lämmintä +2 astetta, mutta mittari on kylmällä seinällä, kanakoppi on parin metrin päässä, ja jotenkin sitllä tuntui lämpimämmältä vaikkei välissä ole kuin hevosen karsinan harva liukuovi. Pohjana kopissa on n. 15 cm purua ja heinää, josta kuorin pahimmat sonnat viikoittain päältä ja lisään purua.

Kanat olivat kuitenkin mielissään, hyppivät innoissaan orrelta alas syömään kurkkua ja tomaattia jota uudenvuoden tortilla-aterioista oli kaappiin jäänyt. Lisäksi annoin niille vähän herkkusieniä, kaurahiutaleita lämpimässä vedessä, kuorittua kauraa ja keräkaalia. Automaatissa niillä on jatkuvasti saatavana puolitiivistettä ja ruokintakalkkia.

Soraa ne saavat satunnaisesti, minulla on ollut vaikeuksia löytää kaupasta kanakalkkia, joskus olen pitänyt niillä hiekoitusmursketta.

Tällä hetkellä minulla on kolme kukkoa, joista kahta odottaa kirves, kunhan osaan valita harvennuksen kohteet. Kanoja on 9 kpl, eri ikäisiä. Kanakopin (hevoskarsina) koko on n. 3 x 3 metriä, jossa 6 munintapesää ja yksi seinä orsille (3 kpl). kopissa on iso ikkuna ja valaistus on hyvä. Ulkoilumahdollisuutta ei näin talvisin ole, kesällä parvi asustaa eri rakennuksessa.

Miltä tämä kuulostaa? Itseäni arveluttaa ruokintapolitiikka ja lämpötila-asiat. Kanala lämpiää yhdellä öljytäytteisellä patterilla.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on kans kanat hevostallin karsinoissa, suurinpiirtein samaa kokoluokkaa. Mulla ainoa harmistus on pienet ikkunat, eli luonnonvaloa ei hirmu hyvin ole.

Nyt on tälle talvelle ensimmäiset kovat pakkaset. Tallissa on näihin saakka ollut sellainen 8-10 astettta plussalla, mutta näkyyhän tuo nyt päivä päivältä tippuvan, ku lehmän häntä. Tänä aamuna oli + 2, mutta päivän mittaan se hiukan lämpenee. Ei mua silti se lämpötila huoleta. Kanat on tyytyväisiä ja pärjäävät kyllä. Näin kylmällä vien juomavedet lämpiminä. Ainoat, joilla on varalta lämpölamppu, ovat viiriäiset. Ihan pikkutiputkin pärjäävät hyvin, kun emo lämmittää tarvittaessa.

Hyvältä tuo sun homma kuulostaa. Kanoille saisi olla rakeinen kalkki. Meilläkään ei oikein saa kanankalkkia, mutta poikaskalkkia kyllä. Se käy hyvin. Mistäs se Hilta kalkkinsa hommaa?

Soraa ois kans hyvä olla tarjolla aika lailla jatkuvasti. Vaikka näyttävät sitä nauttivan vain ajoittain, mutta kun ei tiedä kellä on milloinkin sellainen fiilis..
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä ostin oman kalkkisäkin Oulun agrista.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Hyvältähän nuo olosuhteet kuulostaa. Jos pelkäät kylmää, lisää kanojen ruokaan rasvaa. Ruokaöljy käy hyvin ja menee alas kun teke sellaisen puuron johon laittaa pari litraa piimää, ohraryynejä ja vaikka riisiä ja makaronia ja sekavihanneksia tms. ja reilusti öljyä sekaan. Samaan paistokseen voi laittaa muikkuja tai särkiä tai muuta kalaa. Paistellaan uunissa kypsäksi ja tarjoillaan innokkaille odottajille :smt003

Olen monesti meinannut, mutta laiskuuttani jättänyt, kysyä jostain grilliltä ylijäämä paistoöljyjä. Se rasvahan kävisi noille siivekkäille ihan hienosti. Vai onko käytetyssä öljyssä jo liikaa karsinogeenejä :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon ostanut kanankalkin Kajaanin K-maataloudesta, Samuelintieltä. Ainakin toissa kesänä, jolloin olen viimeksi ostanut, löytyi ihan varastotavarana, mutten nyt sitten tiedä, kun taisi tuo sama kauppias avata hiljattain toisenkin liikkeen Timperintielle.
Pigeon

pakkanen

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Meillä oli pakkasta aamulla -18. Kyyhkylässä oli noin -10.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on rasvakeitin missä teen ranskalaiset ja munkit jne. olen sitä öljyä kanoille antanu ja hyvin kelpaa.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hyvät oltavat sulla linnuilla on, ei oo liian kylmä.
täälläkin on nyt se -21 pakkasta, ja kanat touhuaa ihan kun ei mitään. Yöllä oli kanala ollut viileämpi, oli +6 ollut. Ei ollut haitannut.
Kohtahan aurinko alkaa paistamaan, ja lämmittää, että hyvä kun on iso ikkuna.
Minä oon antanut ohraa lisäksi kanoille talvella. Se on vähän raskaampaa kun kaura.
ja pilkille kun mennään niin kaikki ahvenet saavat kunhan ensin otan ne neulat niistä pois. kissat popsii särjet.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kanojen paratiisihan tuo on! Mä lisäisin tuohon vain jatkuvan soratarjoilun. Munakuorista kuivaamalla ja silppuamalla saa muuten myös kanoille mieluisan kalkkilisän, jos ei kanakalkkia ole saatavilla.

Mä annan rasvalisäksi ihraa, pilkon se nokkapaloiksi ja keitän appeen joukkoon. Saavat myös sianpäitä (neljään osaan sahattuja) silloin tällöin keitettyinä.

Täällä länsirannikolla pidettäisiin täyshulluna, jos antaisi kanoille muikkua, se on täällä niin harvinainen herkku. Merimuikkuakaan ei Selkämeressa enää ole.
Vastaa Viestiin