Meidän haudonta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Minnimanni

Meidän haudonta

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Käväsin taas läpivalesemassa noi munat takana 14-15 päivää. Nyt munia on enään 5jäljellä, kolme oli niin täys jotain tummaa ettei normi taskarilla saanu selvää muuta kuin että se ei ole mitään nestemäistä löllöö eli olettaisin niissä olevan tiput. Yksi oli täysin tyhjä, miten se on mahdollista kun niissä oli aikasemmin kaikissa alkiot, nyt se oli täysin kuulas sisältä :smt017 . Yksi on jossain vaiheessa lakannut kasvamasta, eli pitäiskö mun sitten ottaa ne kaksi munaa pois siltä kun niistä ei kyllä tipuja tule vai otanko sitten vasta kun muut on kuoriutunut?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä ehkä antaisin olla loppuun asti, ettei kana vaan hermostuisi yhtäkkisestä munien vähenemisestä nyt haudonnan loppumetreillä...
Mutta tuossa on tietenkin sitten se riski, että muna, jossa on kesken kehityksen kuollut alkio, päättääkin olla mädäntynyt ja "räjähtää" sotkien muut munat :smt011 Mulla ei ole kyllä koskaan käynyt niin.
Hmm...jos olet ihan varma, että jostain munasta ei tipua tule, niin oisko sulla valemunaa, johon vaihtaisit?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kannattaa kyllä olla varovainen. eillä se hullu viiriäinenkin joka muka vahtii muniaan, pyörittää heti muitten munat pois kun olen testaillut :smt017
Ja kerkeekö ne oikeesti mädätä tuossa 21 päivässä??
Eikös ne mätä tapaukset ole ollu niillä jotka on hautonu jotain 4-5 viikoo..
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

No toi meitin hautoja ei kyllä ole yhtään häiriintynyt vaikka sitä kävis neljäkin kertaa päivässä siirtämässä ja pöyhimässä, vihanen se aina on mutta menee heti takas hautoon. On siltä melki joka päivä poistettu munia alta kun toi isohelttanen kiuruvetinen munii aina sinne pesään. Tänään mullä oli melkonen sota :smt014 noiden nuorikoiden kanssa kun niillä iski kaikilla yht aikaa munimis tarve ja kaikkien olis pitäny päästä just sinne pesään missä yks hautoo :smt018 . Ei sitten auttanu kun pykätä äkkiä kirjahyllyn alakaapista uus muninta pesä, kuviosahalla vaan reikä oviin ja pehmikkeet sisään. Kyllä se kanoille kelpas kun kukko niin sano :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mäkin oon joskus väsännyt pesää, kun kanat on "jalat ristissä" oottaneet vieressä. Kyllä siinä sitten kelpaa melkein mikä vaan, kun on jo niin kova "munahätä".. :smt005
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Suvianne kirjoitti:Ja kerkeekö ne oikeesti mädätä tuossa 21 päivässä??
Eikös ne mätä tapaukset ole ollu niillä jotka on hautonu jotain 4-5 viikoo..
Mä kerran kyselin tuota samaa ja silloin täällä oli muutamilla semmoisia kokemuksia, että kyllä voivat pilaantua ja räjähdellä kolmen viikon sisälläkin :pukeright:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, kun kysehän voi olla vaikka siitä, että munaan tulee pieni reikä kesken haudonnan ja munaan menee pöpöjä. Aika äkkiähän se kuollut sikiö sitten 37 asteen lämmössä muuttuu harmaaksi, oksettavaksi mössöksi..
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ei kai munaan tarvitse reikää tulla. Sehän on huokoinen, pöpön mentävä ihan ehjänäkin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin joo, mutta eihän sinne yleensä kuitenkaan mene mitään pöpöjä, että kai siinä jotain vikaa pitää olla?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ainakaan hautomakoneessa ne ei ole meillä koskaan edes haissu, vaikka ovat loppuun asti olleet..
Mutta minulla on ilmeisesti ollut hyvä säkä kun kanojeni alla hautuneista munista kaikki kuoriutui ja eikä koskaan ollut yhtään tyhjää.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla ei ole koskaan kananmunien kanssa ollut mitään ongalmia, mutta kerran laitoin ankanmunia kanan alle ja ne alkoi haista kyllä reilussa viikossa. Jos niitä oisin haudottanut täyden ajan, ois varmaan ollut räjähdysvaara! :pukeleft:
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Tipujen pitäis kuoriutua tiistaina koska noiden pitäis alkaa piipittään.Olen ensikertalainen :smt017
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Tuli tässä mieleen Gizzmon tapaus: Oli lähdössä juhliin ja jostain ihmeen syystä päättti ottaa hautomakoneesta kuoriutumattoman munan käteen ja kuunneella kuuluuko rapinaa tms. no se munahan sitten räjähti :smt005 Ei muuta ku akka suihkuun ja uudet vaatteet kaapista päälle...
Eli kyllä ne voi räjähtää jo sen 21 vrk:n jälkeenkin...
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Samate meilläki kävi taannoin.. :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minnimanni kirjoitti:Tipujen pitäis kuoriutua tiistaina koska noiden pitäis alkaa piipittään.Olen ensikertalainen :smt017
Maanantaina voi kuulua piippausta, jos nyt sattuu kuulemaan..
Vastaa Viestiin