Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vardenji

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mahtaiskohan tässä olla taas (TAAS :smt010 )mahdollinen syy tipukuolemiin tässä talossa... yltäpäältä likaisia siitosmunia pyyhin lämpimään veteen kastetulla liinalla, jottei poikaset tukehdu. (tuosta mua varotettiin muualla, siksi pesin) Toi mun parempi hautoja kun ei putsaa peffaansa ennen pesään menoa ja kaikki peittyy vetiseen siihen itseensä :smt009 Menee aina vatsa kuralle hautoessa, vaikka saa samaa ruokaa, on kokeiltu häkissä ja ilman, eristettynä ja muiden kanssa, lisäämällä kuitupitoista ruokaa, jättämällä rehu kokonaan ruuasta ym.
Haudonnan ulkopuolella onkin sitten puhtaita munia :smt003 Koiran kuljetushäkki on pesänä. Sisällä heinää ja purua.
Suvianne

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en pese siitosmunia vaikka olisivat kakkasia.
Mutta minulla pysyy munat puhtaina jos muistan joka päivä lisätä lattialle kuiviketta. vaikka millinkin..
Rusina

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Minä taas pesen varovasti siitosmunat, jos niissä on likaa. Ja upotan kaikki virkon s-liuokseen. Ei ole vaikuttanut tiputulokseen huonontavasti.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Toisella foorumilla oli juttua munien pesemisestä ja siellä sanoivat että jos munia on pestä pesuveden pitä olla vähän lämpimämpää kuin muna, silloin pöpöt eivät kulkeudu munaan. En tiedä onko tästä ollut puhetta aikaisemmin, en jaksanut lukea koko topikkia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
suikku

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mikähän logiikka tuossa lämpimämmässä pesuvedessä on? :smt017
Suvianne

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

On siitä ollut täällä monasti puhetta.
awokoch

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja awokoch »

:smt025 Taas vähän tutkailua :smt004

Kananmunan rakenne

Kananmunaa suojaa kuori, joka rakentuu enimmäkseen kalsiumkarbonaatista. Kuoressa on ilmakanavia, jotka mahdollistavat ilman pääsyn munaan ja kosteuden haihtumisen. Mikrobit voivat myös käyttää ilmakanavia päästäkseen munaan. Munaa suojaa vahamainen kerros, kutikula, kuoren päällä. Munan pesu huuhtelee vahan pois. Kuluttajapakkauksiin munat pakataan sellaisenaan. Jos muna pestään, se on automaattisesti B-laatua, ja voidaan käyttää elintarviketeollisuuden raaka-aineena. Kuoren väri vaihtelee valkoisesta ruskeaan hieman kananrodusta riippuen. Vastoin vanhaa käsitystä, munankuoren väri ei vaikuta makuun vaan tärkeämpi maun antaja on kanalle syötetty rehu.

Kuoren alla on kuorikalvo. Kuorikalvoja on munassa kaksi, molemmat kuorikalvot ovat heti kananmunan kuoren sisäpinnalla. Kananmunan päässä on ilmatila, joka on heti kuoren ja kalvon välissä.

:smt017 Sitten koko rotla
http://traduction.sensagent.com/Kananmuna/fi-fi/
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mistäköhän se johtuu että mun kanat paskoo samaan paikkaan kopissa mihin munivatkin :smt018
Tuleeko ensin kakka ja sitten muna kun oikein pakertaa? :smt003
Vaikka joka päivä kun otan munat niin laitan siihen paikkaan uutta olkea, niin seuraavana päivänä siinä on taas kakat. Ja ne likaiset munat menee koirille.
Istuvat myös kopin laidalla ja paskovat sisäpuolelle siitäkin :smt017 Edelliset kanat ei koskaan paskoneet munintakoppiinsa eikä olkia tarttenu sinne vaihdella näin usein.
Pääsisivätpä pian kesäasumukseensa sotkemasta!
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Gisli

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Mulla ei ole kanat kakkineet kertaakaan pesäänsä. En tiedä johtuuko sitten siitä että pesä (ns. tunnelipesä) on meillä lattialla. Ehkä niille ei tule sellaista "orsi-vaikutelmaa", joten ei tarvi kakkiakaan sinne pesään... :smt003 En myöskään siivoa pesää kuin sitten ulkokauden alkaessa, eli kerran vuodessa. Kanat on tehneet pesään omat pikku kuoppansa, ja munat on aina niissä. Suurempi ongelma on ruokintapöytä joka on aina ihan peessä :smt009
vardenji

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla on kans roukailutasot ihan sonnassa ja nyt kaikki, kun toi epäonnen pehku sulaa... Tarttee kai pian tyhjentää kanala, etteivät joudu liejussa taapertaan :smt011 Munat loistaa vielä poissaolollaan, mutta täytyy varmaan hoitaa siisteys ennen kuin alkavat munimaan! Muutonkin ikävän kosteaa nyt siellä, vaikka lisäsin kuiviketta.
Pirjo

Re: Munien puhdistus

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Satchell kirjoitti:Äidinäiti kuulemma muinoin pyyhki etikalla munat, jotka menivät myyntiin (pieni takapihakanala vain kyseessä). En tiedä, onko ollut laajemmalti käytössä ennenvanhaan?
Kun minulla oli n. viistoista vuotta (huh-huh;kylläpä aika rientää :smt001 ) isabrown kanoja niin silloin minäkin puhdistin niitä etikalla. Siitosmunat on erikseen! Niitä en lähtisi putsailemaan ettei munaan imeydy mitään ja eikös se ole niin että jos munia kovasti kääntelee käsissään ja putsailee niin ns. napanuora voi vahingoittua?? :smt017 Tilasin esim. Kurinamasulta siitosmunia, eikä se minua häirinnyt että ne olivat ns.luonnollisen näköisiä, päinvastoin olisin ihmetellyt jo ne olisi putsattu.
Syötäviksi menevistä ankan munista ainakin on pakko ottaa enimpiä ...skoja pois.

Asiasta kolmanteen; huomasin että olen muuttunut ´tipuksi` mitä nuo muuten merkitsevät?
onnikas

Re: Munien puhdistus

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Pirjo kirjoitti: Asiasta kolmanteen; huomasin että olen muuttunut ´tipuksi` mitä nuo muuten merkitsevät?
Viestimäärän kasvaessa "arvonimi" muuttuu. Ensin on muna ja siitä eteenpäin nousevassa järjestyksessä taitaa olla mm kanarotuja pienemmästä isompaan. Hauska leikkimielinen juttu, joka on eri foorumeilla omanlaisensa.
vardenji

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Etusivun alareunassa on aihealue ja topiikki, josta tuo arvonimijuttu selviää, jos haluaa enemmän ottaa selvää. Sitä on vaan kiva seurata kun oma 'rotu' vaihtuu :smt005
Tuutikki
chabo
Viestit: 163
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

awokoch kirjoitti: 31 Tammi 2011, 08:22
Kananmunan rakenne

Kananmunaa suojaa kuori, joka rakentuu enimmäkseen kalsiumkarbonaatista. Kuoressa on ilmakanavia, jotka mahdollistavat ilman pääsyn munaan ja kosteuden haihtumisen. Mikrobit voivat myös käyttää ilmakanavia päästäkseen munaan. Munaa suojaa vahamainen kerros, kutikula, kuoren päällä. Munan pesu huuhtelee vahan pois. ...

Kuoren alla on kuorikalvo. Kuorikalvoja on munassa kaksi, molemmat kuorikalvot ovat heti kananmunan kuoren sisäpinnalla. Kananmunan päässä on ilmatila, joka on heti kuoren ja kalvon välissä.

:smt017 Sitten koko rotla
http://traduction.sensagent.com/Kananmuna/fi-fi/
Onko kenelläkään tietoa, miten tuohon kutikulaan voi vaikuttaa, ravitsemuksella tai muulla hoidolla? Tai mistä sen puuttuminen mahtaa kieliä? Yksi kana on tehnyt muutaman karhean munan ja ainakin se ihan päällimmäinen vahakerros, siis tuo kutikula, puuttuu.
pikku parvi kanasia
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

En osaa sanoa voiko kutikulan muodostumiseen vaikuttaa. Mutta toi on kyllä mielenkiintoista; en itse ole tullut ajatelleeksi, että karkeakuorisista munista puuttuu kutikula. Mutta kuulostaa hyvin mahdolliselta kyllä!

Tuohon alle linkittämässäni ketjussa on pohdittu sekä karkeakuorisia munia että heikkokuorisia munia. Jossain oli uudempikin ketju aiheesta, mutta en nyt tähän hätään löytänyt sitä…oon kai tullut vanhaksi kun en enää muista mistä kaikki löytyy ja millä otsikolla…. :? :)

viewtopic.php?t=14850&hilit=karkea+munankuori

Muoks. Piti vielä mainita, että en ainakaan muista, että karkeakuorisen munan säilyvyydessä olisi meillä ollut eroja normaaliin kananmunaan verrattuna. :smt017
Vastaa Viestiin