No niin. Täällä untuvikko kyselee että onko se pikku-punaheltta vaihdettava seuraavaan versioon vai voiko sen antamista jatkaa ja "laimentaa" kauralla?? Vaakkumme on kyl jo viis viikkonen, et olis menny viikolla yli tolla vauva ruualla..
On se vaan jotenkin kertyväistä tavaraa tuo rehu kun sitä saa vain 25 kg:n säkissä..Ja meilläkin tulos oli 1 pikkuinen.. . Ei se hinta vaan se määrä...
Meillä ankat on ulkona aidatulla alueella(myös lampi) ja isommat saa kauraa,rehua ja kalkkia + perunaa,leipää ja muuta kotiruokaa mitä sattuu jäämään. Ja tietty laitan niille iltaisin puuron ihan vaan kaurahiutaleista ja vedestä.Ekan kerran moneen vuoteen laitettiin heinäseipäätkin pystyyn että saatiin sitten niitäkin maisteltaviksi ja alusiksi. Lisävinkkejä ruokalistaan otetaan vastaan enemmän kun mielellään että saatais pidettyä kankkaset tyytyväisinä..
Mä sain joku aika sitten ihan henkilökohtaista neuvontaa rehuasiantuntijalta SUomen Rehulta just harrastajana.. Eli noi rehusuositukset perustuu lihan/munantuotannon maksimointiin. Harrastaja, joka ei kasvata varsinaisesti lihakarjaa eikä muninnan aloituskaan ole niin viikon päälle, voi ihan huoletta "oikaista" rehuohjelmissa. Tämä kaveri suositteli, että Pikku-Punaheltalla ruokitaan kaikki tiput aina muninnan alkamiseen saakka.
Ankkojen ravinnossa on tärkeää olla tarpeeksi niasiinia. Eli eläinperäistä valkuaista pitäis järjestää rehun ja vihannesten lisäksi. Parhaita ja luonnonmukaisimpia niasiinin lähteitä ois tietysti etanat, madot ja hyönteiset.
Jeps,kiitos. Niasiinin mä luinkin aikaisemmin jo ja otin yhteyden Moilaseen joten se puoli on kunnossa.Että kiitokset sinnekin vielä kertaalleen ! Ja nyt kun on tossa pihalla niin varmaankin saa aika paljon "saalista", ainakin näyttää nokkivan sieltä kaikenlaista..
Mimmi kirjoitti: Ankkojen ravinnossa on tärkeää olla tarpeeksi niasiinia. Eli eläinperäistä valkuaista pitäis järjestää rehun ja vihannesten lisäksi. Parhaita ja luonnonmukaisimpia niasiinin lähteitä ois tietysti etanat, madot ja hyönteiset.
saako teidän mielestä riittävästi niasiinia jos saavat olla ulkona päivittäin ja sellaisella paikalla jossa on paljo etanoita ym? tietenki oikein paskoilla ilmoilla ja yöt sisällä. tai mä ensimmäisenä sen takia sisällä ku kettu ja supi liikkuu. en vielä omista ankkoja mutta haaveena olis.
Kyllä ne aika tehokkaasti tuntuvat kaikki öttiäiset penkovan, joten uskoisin sen kyllä vapaasti ulkoillessa riittävän.
Ja "paskoista" ilmoista sen verran, että meillä aikuiset ankat ovat kaikista mieluiten ulkona sateella ja muulla myrskysäällä - näyttää olevan siistiä!
nii justii. pitääpi tässä vissiinki kokeilla vaakkuja:D mä varmaan joudun tähän foorumiin turvautuun aluks ku en oo ikinä omistanu vaakkuja mut uudet, erikoiset eläimet ja vaihtelu virkistää:D
Mulla oli viime kesänä elämäni ensimmäiset ankat (jotka suurelta osin päätyivät supin suuhun) ja nyt tänä kesänä hommasin myskiankkoja Siis voi että osaavat olla veikeitä otuksia, urokset on kuin batmaneja naamiot päässään ja kai naaraat sitten menee kissanaisista
Luonteikkaita, kekseliäitä ja tehokkaita hyönteisloukkuja tuntuvat olevan ja kuten Mimmillä, niin myös meillä se paskin keli on näyttäis olevan se paras Suosittelen lättiksiä