Valaistuksesta!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hiljuska

Valaistuksesta!

Viesti Kirjoittaja Hiljuska »

Kertokaas viisaammat ja kokeneemmat kanojen kasvattajat, että mitenkä nämä valoasiat kanalassa oikein pitää järjestää? Nyt kun päivä lyhenee, niin kauanko kanalassa pitää päivittäin olla valoisaa aikaa jne...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Riippuu ihan siitä haluutko kanoilta munia talvella vai annatko niiden levätä muninnasta sydäntalvella, siis se aika mitä valoja pidetään päällä, tehokanaloissa on 20-tunnin päivä, harrastajat kait aika yleisesti käyttää noin 12-14 tunnin valotusta.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Riittääkö valaistukseksi (jos siis munia haluaa) kirkas lämpölamppu vai vaatiiko se jonku loisteputki systeemin?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Lämpölamppu varmasti riittää, valon ei tarvitse olla kirkas. Loisteputket onkin huonoja kanalaan kun niissä se valo aina vähän väpättää ja aiheuttaa kanoille stressiä.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mites sitten kun sen lämpölampun on tarkotus talvella toimia myös kanalan lämmittimenä, niin jos meinaa muninta taukoo noille järjestää ja kirkas lämpölamppu pitää huolen siitä että muninta jatkuu, niin kuinka mä järjestän niille sen pimeyden että muninta taukoaa. Toi lämpölamppuhan kylmimmillä ilmoilla joutuu olemaan päällä about 24/7 :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää käytän punaisia lämpölamppuja ja laitan ne aika alas esim suoraan vesiastian päälle( kauas orsista) ja yleisvalona ihan tavallista työmaaroikkaa jossa normaali hehkulamppu ja se taas sitten mahollisimman korkeelle ja ajastimella varustettuna.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä on ajastimella valot ja lamppuina on pienoisloistelamput että ei menisi niin paljon sähköä. Loppukesällä ja alkutalvella on valaistusaika lyhyt, että saavat huilata ja sitten tammikuussa pidennetään päivää että kanat alkaa munimaan. Joskus tuo pidennys on tehty vasta helmikuussakin. Tällä systeemillä munimaton aika on ollu suunilleen lokakuusta helmikuulle. Tai tulee silloinkin yleensä munia, mutta vain epäsäännöllisesti ja vähän. Kanat on näin pysyneet hyvin terveenä, munineet muninta-ajan kunnolla ja myös vanhat kanat on munineet erittäin hyvin.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mitenkä mun kannattais tää valon vähennys/lisäys nyt järjestää kun toistaiseksi ovat olleet ihan vaan luonnon valolla kun mökissä on kummallakin sivuseinällä hyvän kokoiset ikkunat, niin en ole ajatellut että ne keinovaloa vielä edes tarvitsisivat. Ja nuoria kun ovat eivät ole vielä aloittaneet munintaa lainkaan.

Mietinkin siis, että mahtaako ne tänä syksynä aloittaakkaan, kun valoisuus joka tapauksessa on koko ajan vähenemään päin ja miten mun kannattaa toi keinovalo järjestää?

Laitanko jo keinovalon ja jos ne nyt vaikka syksyn aikana alottaiskin munimisen ja taukoa kuitenkin talvella tavataan pitää, niin annanko munia nyt syksyllä (aivan niinku muka osaisin/pystyisin sitä estämäänkään) ja jossain välissä vaikka marraskuulla pimennän vai miten nyt ois viisainta toimia?? :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla kun on useampaa vuosikertaa noita kanoja, niin kaikille saa kelvata sama valotus läpi talven eli reilu 12 tuntia. Ovatpa nuo osanneet munintataukonsa ja sulkasatonsa pitää. Syksyllä munintansa aloittaneet nuorikot ovat meillä munineet läpi talven ja vasta toisena syksynään taukoilleet. Hmm...olenkin aina tähdännyt siihen, että olisi muutama nuorikko talvea vasten, että pysyisi omissa munissa silloin, kun vanhemmat taukoilevat.

Eli Klaralle vastaisin, että kun nuoret eivät välttämättä tarvitse ekana talvena=munintakautena munintataukoa eivätkä välttämättä pidä sulkasatoa, niin voisit valaista n. puolet vuorokaudesta.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, sama huomio mullakin.. Käytännössä valot on tallissa noin 10-12 tuntia ja nuoret munivat eka talven läpi vuoden, vanhemmat taukoilevat. Käytännössä mulla oikeasti kaikki pitää taukoja 1-4 kertaa vuodessa 1-3 kk kerrallaan, kun hautovat ja hoitavat tipuja. :smt005 Moni näyttää osaavan ottaa samassa tauossa myös sulkasadon oli vuodenaika mikä tahansa.

Maatiaisohjeissa sanotaan, että lintujen täytyy pysyä tietoisina vuodenajoista, mutta olen ajatellut, että kesän ympärivuorokautinen luonnonvalo vastaan talven 10-12 tunnin keinovalo ja yön pilkkopimeys varmaan riittävät tähän..

Mulla muuten on tallissa nuo kaikkien (ja tutkimustenkin) tuomitsemat loisteputket, mutta eivät nuo kanat mitenkään stressaantuneilta vaikuta: munivat, hautovat ja ovat kovin terveitä ja pirteitä. Olen ajatellut, että jos tilanne muuttuu, pitää sit muistaa tuo valoasia ja ehkä tehdä sille jotain..
Elviira08

Ruskeilla kanoilla ei valaistusta???

Viesti Kirjoittaja Elviira08 »

Terve, saimme omat mille fleurit talvihoitoon läheiselle tilalle. Siellä vain tuli vastaan aika jännä juttu (olen tosi uusi kanojen kanssa) kun siellä pidetään issoja ruskeita kanoja likimain pimeässä. ?? Häh. Kuulemma ne nokkisivat toisiaan valoisassa. Onko tämä ihan totta? Meidän omat kanat ovat siellä valoisammassa osassa mutta ovat kylläkin jo lopettaneet muninnan. -Veikkaanko oikein että se johtuu muutosta ja siitä, etteivät ne enää ole mielin määrin ulkosalla. Kiitos jo etukäteen viisaammille! Ai niin, onko jotakin sellaista kananhyvinvointi opusta yöpöydälle saatavissa vaik kirjastosta? Kun kaikki tietoni olen tähän asti lukenut vain palstoiltanne? Kiitos siis näistä =)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen kyllä sitä mieltä että kana nokkii toisia vain jos sillä on käytöshäiriö.
Ja se häiriö on joko ahtaista oloista nykyään tai että ne ovat kasvaneet tipuina ahtaissa oloissa ja sieltä saaneet käytöshäiriöitä. Nuo tipuaikaiset opitut häiriöt on vaikea karsia pois.
Valoa vähennetään että eläin olisi rauhallisempi, eikä näkisi mahd. veripisaroita. Koska se vain innostaa nokkimaan.
Tällaiset häiriöt voi syntyä ihan vahingossakin. Esim jos orsi on liian lähellä toista ortta ja kana yltää nokkaseen kivasti kaverin pyrstöä, niin siitä voi tulla tapa!!
Hiljuska

Yöpöydälle...

Viesti Kirjoittaja Hiljuska »

Itse aloittelevana kanaharrastajana olen opiskellut tietoni Helena Telkänrannan kirjasta opas vapaiden kanojen kasvatuksesta (nimi saattaa olla ihan väärin...) Katso kirjastosta Telkänrannan nimellä. Loisto opas! :smt001
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Opus saattaa löytyä myös Helena Tengvallin nimellä (Telkänranta = ent. Tengvall) Telkänranta on kirjoittanut uudemmankin mainion oppaan Kanojen maailma. Ehdottomasti kannattaa lukea molemmat.

Noista ruskeista hybrideistä: samaa mieltä olen kuin Suvianne, että paha nokkiminen ei ole normaalia käytöstä, vaan käyttäytymishäiriö. Ne ruskeat hybridit vain ovat paljon alttiimpia käytöshäiriöille. Meillä oli joskus kesäkanoina vanhoja ruskeita häkkikanoja ja ne olivat sairaan aggressiivisia. Koko ajan sai jotain kanaa olla eristämässä, ettei vallan olisi verille piesty. Yhden lajitoverin ne suolistivat hengiltä. Kyseinen kana oli hierarkian huipulta, eikä sitä oltu ennen nokittu. Yhtenä päivänä kun tulin kotiin, se vain oli tapettu. Naapurini, jolla on iso tuotantokanala (lattiakanala), sanoi, että ruskeat hybridit ovat aggressiivisuuden takia tosi haasteellisia lattiahoidossa. Ennen niiltä katkaistiin nokankärjet nokkimisen estämiseksi, nykyään se on kiellettyä. En kyllä omien kokemusten pohjalta suosittelis ruskeita hybridejä harrastajille. Hyvä puoli niissä oli kesyys.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Suolistettu... :smt078 voi hybridi sentäs... tuohon ei oo tarvinnu maatisten kans törmätä!
Vastaa Viestiin