Kanan vointi epäonnistuneen haudonnan jälkeen

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
samapi

Kanan vointi epäonnistuneen haudonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja samapi »

Kertokaa viisaammat mikä silkkikanalle tuli kun haudontaa oli jäljellä viikko kana alkoi pitää päätään allaan? Kuvittelin tyytyväisenä sen juttelevan munille ja sitte yks aamu oli yksi muna neljästä virrauteltu pois alta. No, otin sen kylmän munan pois ja ajattelin sen jatkavan kolmella jäljelle jääneellä munalla, mutta seuraavana aamuna kaikki munat oli kylmiä ja kana oli hylännyt pesän. Siirsin kanan muiden joukkoon takaisin ja se kävelee nyt siellä pää jalkojen välissä. Aivan kun se etsisi niitä puuttuvia poikasia. Ajattelin, että voiko olla mahdollista kun toinen kana sai poikasia samoihin aikoihin kun tämän toisen pää olkoi olla siellä vatsan alla, että tämä kuvitteli omien munien jo kuoriutuvan? :smt017 Kaikki munat oli hedelmöiittyneitä ja edenneet haudonnassa aivan loppumetreille.
Vai onko sillä joku sairaus jota en tajua?
koivunlehti

Re: Kanan vointi epäonnistuneen haudonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Oliko ensikertalainen haudonta hommissa?
Voihan se olla että toisen tiput pisti ajatukset sekaisin eikä tajunnut jatkaa.
rilla

Re: Kanan vointi epäonnistuneen haudonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minä taas kerran ajattelisin,et oisko haudontastressi laukaissu marekin?

Mut kyllä mulla joskus kana on melko selittämättömästi vaan hylänny pesän.
Joskus myös sen takia,et naapuripesässä on kuoriutunu lapsia ja ne alkaneet kiinnostaa enemmän kuin oma urakka.

Mut toi pää jalkojen välissä.... Ei se kyllä kuulu joukkoon,minun mielestäni. :smt009
samapi

Re: Kanan vointi epäonnistuneen haudonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja samapi »

Joo, on kanan eka haudonta.
Tänään oli mielestäni vähän virkeämpi ja söi toisten kanssa, pääkään ei ollut enää ihan jalkojen välissä, mutta ei ihan normaalisti ylhäälläkään. Tasapainohäiriöitä ei ole , ettei pysyisi pystyssä vaan kävelee ihan määrätietoisesti eteenpäin ja nokkii ruokaa ihan ok.( Ei noki ohi ruuasta)
Mietin sitä marek vaihtoehtoa, mistä se tulee ? :smt011
En haluaisi sitä kirvesterapiaa antaa ihan vielä, jos se oliski jotain muuta ku marekia
rilla

Re: Kanan vointi epäonnistuneen haudonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja rilla »

En mä marekista paljon tiedä...
Mut untuvikkoikäisenähän kai se tartunta jo tulee. Sitte joku tekijä joillain yksilöillä sen voi laukaista.

Monimuotoinenhan se marek on,hermosto-oireineen ja kasvaimineen. Mut monet täällä tietää enemmän siitä kertoa. :smt001
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanan vointi epäonnistuneen haudonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ensiapuna antaisin kanalle 3 - 5 kertaisen annoksen monivitamiinia ruiskulla suoraan nokkaan muutaman päivän ajan. Jos pään vääntäminen johtuu vitamiininpuutoksesta paraneminen näkyy nopeasti parissa päivässä. Jos se on jotain muuta kuten vaikka marekia mitään paranemista ei näy.
Mulla oli kana joka stressitilanteissa veti pään jalkojen väliin ja peruutteli, muuten ihan terve ja hyvin muniva kana. Mutta aikanaan sai monet vitamiinikuurit kun peruutusjaksojen välikin vaihteli ja välillä meni kuukausia ilman peruttamista.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kanan vointi epäonnistuneen haudonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Olisiko stressi ollut syynä epäonnistuneessa haudonnassa?
Minä siirsin kanat lokakuulla sisälle talvikanalaan.Muutamalle kanalle tuli stressi tai joku häiriökäyttäytyminen.Yksi kana oli pää alaspäin ja pakki meni päälle.Kaksi muuta rupesi nyppimään höyheniä ensin kukosta sitten toisista kanoista.Ei niillä kesän jälkeen ollut vitamiinin puutetta,kaiken ruuan lisäksi on ollut saatavana täysrehua.
Kirves ei ollut enää kesäterässä,nämä pari nyppijäkanaa lopetti nyppimisen.Pakittelija korjaantui itsestään kun kotiutui uuteen taloon.

Kirves on hyvä lääke moneen vaivaan ja se vaikuttaa nopeasti eikä tule ylimääräisiä eläinlääkärikuluja.
samapi

Re: Kanan vointi epäonnistuneen haudonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja samapi »

Ei tarvi kirvestä näyttää , kanan vointi alkoi kohentua kolmannen vitamiini satsin jälkeen! :smt007
Näköjään voi haudonta ottaa koville,ihan henkisestikki! Liikkuu nyt kokoajan toisen kanan kans jolla pienet tiput :smt057
Vastaa Viestiin