Minäkö ryhdyn kananpitoon?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Iipura

Minäkö ryhdyn kananpitoon?

Viesti Kirjoittaja Iipura »

Moikka, tässä ois nyt taas yksi uuno joka haluaisi kysyä pari kysymystä kanoista ..

Olen miettinyt seuraavia rotuja Orpington, Plymonth rokc, Kochin tai kääpiö-kochin tai maatiainen? Olisiko näistä jotkut erittäin huonoja valintoja aloittelijalle ? En siis ajatellut kaikkia näitä ottaa :smt003 Ja kumpi Kochineista olisi parempi vaihtoehto? Pitkällä tähtäimellä paras rotu jos ajattelee että joskus voisi hommata pari tipua omilla kanoillani?

Älkää vielä ampuko, ajattelin kysyä vähän vielä lisää :smt003 Mikäli haluaisin hankkia kanalaani kahta eri rotua, olisiko maailman huonoin kanalauma, jossa olisi rokkeja ja maatiasia? Ja kannattaako hankkia molemmista roduista myös kukko vai tuleeko se aiheuttamaan hirveän kukkotappelun?

Meillä kotona on paljon hevosia ja olen lueskellut ettei välttämättä ole hyvä tehdä kanalaa talliin, loisten ja muiden vintiöiden takia...
Mutta mikäli kanat nyt vaikka muuttavat meille asumaan ensi kesänä ja hoidan niitä sekä hevosia niin onko mahdollista että minä toimin ns. kanatäin tai vastaavan kantajana hevosille. Pitääkö virittää erikseen joku kanala-haalari vai onko huoleni täysin turha????

Kiitos ja Anteeksi :smt001
Huoposentila

Re: Minäkö ryhdyn kananpitoon?

Viesti Kirjoittaja Huoposentila »

Meillä kans hevosia... Ei ainakaan ihan helposti tartu ihmisteitse mutta en myöskään kanoja käsitellyt... Eikä olleet samassa tilassa kun hevoset, koska leviävät seiniä pitkin hevosiin näin ainakin kerrottiin.
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Kanoista häädetään öttiäiset pois jos sellaisia havaitaan, ei ne kanoistakaan kivoja ole! Ei ne silloin tartuta hevosiinkaan mitään. Ja maatiaisia suosittelen :smt055
Iipura

Joo tarkoitus ei ole tehdä kanalaa talliin, mutta ajattelin vaan kysyä onko täällä kellään kokemusta. Olen lueskellut että rokit on aikamoisia rasisteja muita rotuja kohtaan, mutta mielelläni ottaisin vastauksia kukko asiaan ja siihen että minkälaisia kokoonpanoja teillä kanaloissa on? Ja mikä on yhden maatiaiskanan ja kukon hinta, että minkälaista budjettia vaikka 4 kanan ja 1 kukon hankinta vaatii? :smt001
SannaKle

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Hinnat vaihtelee riippuen iästä ja ostopaikasta. Jos ostaa säilyttäjältä puhtaita niin nuorikon hinta pyörii siinä 20e tienoilla. Munivasta kanasta saa sitten pulittaa enemmän. Kukkoja saa halvemmalla. Toki kanoja voi saada ostettua harrastajilta jolloin kannan puhtaudesta ei takuita ja hinnat voi olla edullismmat.
EppuHeppu

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

Suurin haitta mielestäni mikäli hevosia ja kanoja samassa rakennuksessa pidetään on pöly. Kanat pöllyyttävät joka paikan kattoa myöten puruun/ turpeeseen.
Loiset häädetään niin hevosilta kuin kanoiltakin. sen suhteen ei pitäisi olla ongelmaa.
Munivat maatiaiskanat (säilyttäjältä) ostettuna maksavat n.40-50e, ja kukot 10-20e.
Mikäli kesällä on tarkoitus kanoja laittaa niin nyt viimeistään kannattaa varata ja varmistaa että kanat saapii, joka kesäinen/keväinen ongelma on se että monet haluavat munivia kanoja/ pian muninnan aloittavia- ja monet sitten "myyvät ei oota".
Mielestäni on hyvä aloittaa juuri esim. 3-4 kanaa+kukko, sillä ne äkkiä lisääntyvät mikäli on haudonnasta höyrähtäneitä kanoja :smt003
Iipura

Okei, kiitos vinkistä :smt001
Tarkoitus ei ole laittaa kanoja talliin, asuisivat eri rakennuksessa samassa pihapiirissä. Lähinnä isoin huolenaiheeni vain oli se että onko mahdollista että toimin "loisvälittäjä" kanalasta talliin kun molempia eläimiä kuitenkin tulen hoitamaan päivittäin.
Täytyy ruveta varailemaan pikkuhiljaa kun vaan saisi päätettyä mihin sen kanalan pystytän :smt003
Krahu

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Ja eri rotuja voi hyvin pitää yhdessä, meillä on tällä hetkellä kääpiö-kochineita, maatiaisia, araucanoja ja silkkejä yhdessä tilassa, yhteensä 20 päätä (reilu 10m2). Kukkoja näistä on kolme, joista kaksi on kääpiö-kochineita jotka suosiolla väistävät tuplasti isompaa araucana-kukkoa. Kanat kyllä siitä kun lisääntyy, lisääntyy kyllä myös kukot ja niiden varalle on hyvä olla joku suunnitelma... eli käytännössä terävä kirves.

Eri rotujen yhdessä pitämisessä on tietysti se haittapuoli, että tipujen rotupuhtaudesta ei sitten mitään lupausta... mutta eipä se ainakaan minulle näin harrastajana niin merkityksellistä. Yhtä hyviä kanoja ovat nuo sekarotusetkin :)

Tervetuloa vaan kanaharrastuksen piiriin! :)
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mulla on ollu vuosia kanat ja hevoset samassa tallissa, kanoilla oma karsina ja mitään ongelmia ei ole ollut ja kun pitää huolen että tarkastaa kanat säännöllisesti öttiäisten varalta niin ei mitään huolta :smt006 Niin ja mulla on orppeja kun ne on sellasia taapertelijoita niin eivät hyppele ja kiipeile pitkin tallia kun irrallaan saavat olla siellä, rauhallista väkee hevosten kanssa :smt050
Vastaa Viestiin