Viiruhaaveita ja kysymyksiä viisaammille
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Viiruhaaveita ja kysymyksiä viisaammille
Asun rivitalossa ja tuossa olisi nyt kivasti tilaa pitää kaneja ja viiriäisiä.
Suunnitelma viiriäisten kanssa on että hankin pikkulauman, jonka kasvatan isoksi kesän aikana ja syksyllä sitten suurin osa pataan ja pikkulauma talveksi sisälle.
Mutta mites tässä nyt sitten alottaisi.. Kannattaako vaan hankkia heti kättelyssä se hautomakone, siitosmunia ja koittaa saada tiput kituutettua aikuisiksi (linnuista mitään tietämättä.. oon ennemmin kaneja pitänyt ja semmoisia) entäs mitäs tämä vuodenaika? Paleltuuko ne munat jo jos rupeaa postiin laittamaan?? Lämpöpaketti?
Kannattaako koko harrastus muutenkin aloittaa lumien sulettua? Jotenkin mun järkeen käy että kasvattaa ensin kanat isoksi talvella ja kun ne on parhaassa munintaiässä niin laittaa ne aurinkoiseen, kivaan ulkoilmaan pihahäkkiin, aijjai! Mutta mites se teidän järkeen käy, ketkä on viiruja jo harrastaneet?
Suunnitelma viiriäisten kanssa on että hankin pikkulauman, jonka kasvatan isoksi kesän aikana ja syksyllä sitten suurin osa pataan ja pikkulauma talveksi sisälle.
Mutta mites tässä nyt sitten alottaisi.. Kannattaako vaan hankkia heti kättelyssä se hautomakone, siitosmunia ja koittaa saada tiput kituutettua aikuisiksi (linnuista mitään tietämättä.. oon ennemmin kaneja pitänyt ja semmoisia) entäs mitäs tämä vuodenaika? Paleltuuko ne munat jo jos rupeaa postiin laittamaan?? Lämpöpaketti?
Kannattaako koko harrastus muutenkin aloittaa lumien sulettua? Jotenkin mun järkeen käy että kasvattaa ensin kanat isoksi talvella ja kun ne on parhaassa munintaiässä niin laittaa ne aurinkoiseen, kivaan ulkoilmaan pihahäkkiin, aijjai! Mutta mites se teidän järkeen käy, ketkä on viiruja jo harrastaneet?
Re: Viiruhaaveita ja kysymyksiä viisaammille
Opiskele haudontaa ja viirutipujen kasvatusta vielä pari kuukautta ja osta sitten siitosmunat. Viirut on kuitenkin aika nopeakasvuisia, eikä niitä aikuisina viitsi montaa kuukautta sisällä pitää sotkemassa. Monella varmaan viirutkin taukoilee muninnassa, kunnes sitä munintaa taas herätellään kevään lähestyessä.
Ymmärsin että aika usealla on kuitenkin viirut sisällä talven yli, eteisessä tai jopa "elinalueella" talossa? Ainakin mitä tässä oon monta sivua lueskellut. Ulos saisi kyllä tehtyä pikkuisen lämpöeristetyn ja lämmitettävän kopinkin talveksi, sen vaan pitäisi olla jalkojen varassa irti maasta.. ja rakentaa kevätilmoilla!
Mutta no tässä vielä pohdiskelen ja ajattelen juttuja läpi ja puhki
kaikki ehdotukset, tieto ja kokemus tervetulleita!
Taidan kyllä tosiaan aloitella harrastusta aikuisilla linnuilla ja sitten koittaa sitä munien hautomista, ellen yhtäkkiä koe valaistuista hautomisen onnistumisesta. Aika moni on täällä siirtynyt viiruihin ilmeisesti kanakokemuksen jälkeen joten hautominen on ollut sikäli helppoa?
Mikäs tuli Iita, nukahditko koneen äärelle ja otsa osui pilkkuun ja entteriin :D?
Mutta no tässä vielä pohdiskelen ja ajattelen juttuja läpi ja puhki

Taidan kyllä tosiaan aloitella harrastusta aikuisilla linnuilla ja sitten koittaa sitä munien hautomista, ellen yhtäkkiä koe valaistuista hautomisen onnistumisesta. Aika moni on täällä siirtynyt viiruihin ilmeisesti kanakokemuksen jälkeen joten hautominen on ollut sikäli helppoa?
Mikäs tuli Iita, nukahditko koneen äärelle ja otsa osui pilkkuun ja entteriin :D?
Vastaan, vaikken kovin kokenut viiruharrastaja olekaan 
Onhan se kivointa aloittaa viiruharrastus kevään korvalla, kun voi vaikka istuksia ulkotarhassa tuntitolkulla viirujen touhuja seuraten, mutta mikäpä sitä estää talven tullessakaan, jos sopivat tilat löytyy/jaksaa askarrella.
Mulla harrastus (täysi hurahtaminen) alkoi tänä keväänä ja rohkeasti aloitin hautomalla munia
Sain tuttavalta munat ja hautomakoneen lainaksi ja paljon neuvoja. Siinä reilun kahden viikon aikana, mitä munat hautuu, ehtii lukea netistä ja kirjoista roppakaupalla tietoa, joten eiköhän se muillekin, kuin minulle, onnistu
Sittemmin hankin oman koneen ja pari satsia olen ton ekan jälkeen hautonut, joten tähän hommaan jää koukkuun. Nyt pidän hautomataukoa talven yli ja keväällä hankin uuden kukon
Nyt pitäis ootella vielä parisen viikkoa, että näkee noista nuorimmista, mitä sukupuolta ovat ja sekin kannattaa miettiä etukäteen, että ne ylimääräiset kukot on osattava/uskallettava listiä. Ne on kyllä herkullisia
Mutta yhtälailla voi ostaa jo valmiit, nuoret viirut ja aloitella niiden kanssa. Onnea uudesta harrastuksesta!

Onhan se kivointa aloittaa viiruharrastus kevään korvalla, kun voi vaikka istuksia ulkotarhassa tuntitolkulla viirujen touhuja seuraten, mutta mikäpä sitä estää talven tullessakaan, jos sopivat tilat löytyy/jaksaa askarrella.
Mulla harrastus (täysi hurahtaminen) alkoi tänä keväänä ja rohkeasti aloitin hautomalla munia

Mutta yhtälailla voi ostaa jo valmiit, nuoret viirut ja aloitella niiden kanssa. Onnea uudesta harrastuksesta!
Ei ,kun sitä mietin ,kun asut rivitalossa ..Tarvas kirjoitti:Ymmärsin että aika usealla on kuitenkin viirut sisällä talven yli, eteisessä tai jopa "elinalueella" talossa? Ainakin mitä tässä oon monta sivua lueskellut. Ulos saisi kyllä tehtyä pikkuisen lämpöeristetyn ja lämmitettävän kopinkin talveksi, sen vaan pitäisi olla jalkojen varassa irti maasta.. ja rakentaa kevätilmoilla!
Mutta no tässä vielä pohdiskelen ja ajattelen juttuja läpi ja puhkikaikki ehdotukset, tieto ja kokemus tervetulleita!

Itselläni on viiruja rivarissa. Kesällä tyypit asustelivat katetulla terassilla suurissa kaninhäkeissä (touko-syyskuu). Nyt ilmojen viiletessä viirulit muuttivat sisälle ihan tänne "elinoloihin"! Varasin viiruille oman huoneen (oli ennen makkari) missä voin rauhassa puuhailla heidän kanssaan, ja huolehtia riittävästä tuuletuksesta. Viiruillani on asumuksena suuren suuri akvaario johon mieheni värkkäsi rei'itetystä pleksistä kannen, ja toisella porukalla on maxi duna. Viiruja minulla on tällä hetkellä yhteensä 10 kpl, ja tipuja tulossa hautomakoneessa :D Hetken aikaa virkku-akvaario oli olohuoneessa, mutta haju kävi mieheni nokkaan. Kannattaa varata siis tila missä on hyvä ilmanvaihto/tuuletus!!! Nyt meillä ei haise, kun virkku huoneestakin saa oven kiinni. Viirulini saavat ikkunasta luonnonvaloa ja lisänä ihan tavallinen energiansäästölamppu. Talviruokinnassa kun muistaa vielä ADE-lisän! Ja kukothan kiekuu, joten en ihan nukkumatilan viereen virkkuja sijoittaisi. Kannattaa ensin ostaa ihan eläviä viiruja (kukko ja useampi kana), ja harjoitella hoitoa heidän kanssaan. Sitten kun homma luistaa niin voi hankkia hautomakoneen. Tipujen hoito on aika vaativaa ensikertalaiselle... Mutta ehdottomasti suosittelen virkkuja myös rivitaloihin!!!! Kannattaa myös tutustua alueesi sääntöihin siipikarjan pidosta. Itse asun kaava-alueella kaupunkialueella, ja tähän hommaan tarvitsee terveystarkastajan luvan, ja tottakai eviran lomakkeet piti täyttää. Naapureilta myös luvat. Mutta en kyllä ehkä lähtisi muutaman lemmikkiviiriäisen takia hakemaan tarkastajalta 200€ lupalappua. Byrokratiakin voi olla melkoisen hankalaa joissain kunnissa!!!
Voi miten hienoa, että on käytäntö pelannut rivarissa! Minulla on useampi rotta ja oli isoja kaneja, että en usko että lintu voi pahemmalle haista? Olen kyllä kokenut ankat, kanat ja kalkkunat ja kyllä semmoinen löyhkää, mutta.. onkohan pahempi kuin urosrotta? Se jää nähtäväksi!
Mutta niin mihinkähän kaikkialle tarkalleen sitten pyydän luvat ja ilmoitan? Mun luetun ymmärtäminen pätkii, pyydetäänkö terveystarkastajalta lupa ja oliko se sen 200€? Vai oliko noi kaksi eri asiaa?
Hyvä kuulla, smh että aloittelijallakin on joskus tuuria hautomisessa! Taidan kyllä tosiaan niillä jo valmiiksi sukupuolitetuilla linnuilla aloittaa, minulla kun ei ole täällä kaveria joka opastaisi alkuun kädestä pitäen. Ja kyllä minulta teurastaminen onnistuu, en vain tiedä kannattaako noin pieneen lintuun käyttää tainnutusjousta! Ehkä vaan fiskarseilla kaula poikki
Mut juu, tulis vaan kukkoja oikein paljon, kyllä minä niitä mielelläni popsisin!
Jätin tässä jo ilmoituksenkin, jos sen avulla löytyisi vaikka kontakti josta keväämmällä saa sitten tipuja.
joo ehkä ihan vaan kymmenen tai alle, kesällä sitten enemmän jos hautominen onnistuu
Mutta niin mihinkähän kaikkialle tarkalleen sitten pyydän luvat ja ilmoitan? Mun luetun ymmärtäminen pätkii, pyydetäänkö terveystarkastajalta lupa ja oliko se sen 200€? Vai oliko noi kaksi eri asiaa?
Hyvä kuulla, smh että aloittelijallakin on joskus tuuria hautomisessa! Taidan kyllä tosiaan niillä jo valmiiksi sukupuolitetuilla linnuilla aloittaa, minulla kun ei ole täällä kaveria joka opastaisi alkuun kädestä pitäen. Ja kyllä minulta teurastaminen onnistuu, en vain tiedä kannattaako noin pieneen lintuun käyttää tainnutusjousta! Ehkä vaan fiskarseilla kaula poikki

Jätin tässä jo ilmoituksenkin, jos sen avulla löytyisi vaikka kontakti josta keväämmällä saa sitten tipuja.
Sataa ajattelin näin ensi alkuun :DIita kirjoitti:i ,kun sitä mietin ,kun asut rivitalossa ..,että miten ison määrän pystyy pitämään..
joo ehkä ihan vaan kymmenen tai alle, kesällä sitten enemmän jos hautominen onnistuu
Eviran sivuilta löytyy 2 lomaketta mitä pitää täyttää... Pitopaikkatunnus ja rekisteröityminen siipikarjan pitäjäksi. Ne lähetetään oman kuntasi maaseutuviranomaiselle. Tuo terveystarkastajan lupa on kuntakohtainen. Se selviää tarvitsetko lupaa, soittamalla kuntasi terveystarkastajalle tai maaseutuvirastokin voi antaa neuvoja asiasta. Se että kannattaako tuosta ilosta maksaa, niin on jokaisen oma asia. Terveystarkastajahan kyselee vain että miten jätehuolto toimii jne. Itse koen että pienimuotoinen lintuharraste ei vaadi kallista lupaa!!! Tosiaan lupajutut vaihtelee tosi paljon kuntien välillä, ja siitä asuuko kaava-alueella, kaupungissa Ym.
Nyt alkaa jo olla aika selvillä nää jutut teoriassa :D Kiitos kaikille!
Pänttääminen jatkukoon ->
Pänttääminen jatkukoon ->
Pakko kommentoida tuohon viirujen sisällä pitoon että kasvattelen harrastuksena viiruja ja tällä hetkellä asuintiloissa eli ihan olohuoneesta keittiöön asti on viirujen isoja terraarioita. Nyt taitaa karkeasti arviolla olla sisällä noin 70viirua! Joku aika sitten oli jotain 140kpl
Itse viirut ei haise vaan vesi minkä sotkevat alusiin ja jos saavat ruokaa pöppyytettyä siihen sekaan niin haju on kamala. Tottakai jos ei alusia vaihda niin haiseehan se ajan kanssa tietenkin. Kyllä kerta viikossa kun aluset vaihtaa niin ei ole mitään hajuhaittoja. Käytän purua alusena ja välillä laitan heinää myös purun lisäksi. Isot akvaariot on tosi kivoja viiriäisille. Ei lentele aluset pois ja niistä saa sisustettua oikein nätit ja toimivat asumukset 

Oho!! No toi onkin jo aika kova juttu xD! Ite olin jo huolissani että saako alle kymmenen laitettua asuinhuoneistoon, kyllä vähän helpottaa jo.
Saako udella montako terraariota siellä on?
Saako udella montako terraariota siellä on?