Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en pitäisi vihaista kukkoa. Ja sen käytöstä ei sen paremmin tarvi ymmärtää. Ja ihminen ei välttämättä osaa kukolle oikein näyttää paikkaa.

Ainut mitäå mietin, että pelkäätkö jo valmiiksi. Eli oletko hiemän hätkähtelevä tai säikky kun tulee uusi kukko? Eli et ole pomo?
Minusta sun pitäs hautoa oma kukko ja kasvattaa tipusta jos näin on.

Vielä tosta pomotuksesta.

Meidän kalkkuna ukko oli mulle kiltti ja keväällä rupes lapsille vihaiseksi. Kun menin väliin oli sitten mullekkin.
Va vaikka uhkailin ja kiljuin ja huusin ja lopuksi painin ja kuristin... Niin ainut oli, että mua rupesi juokseen karkuun ja väisti, mutta ei lapsia ja miestä.

Joten ilman huonoa omaatuntoa uusi ja sillä sipuli ;)
iiwi

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mä ihan alkuun vähän aristin kanoja ja kukkoa, mutta meidän ensimmäisen kukon aikana kyllä opin luottamaan. Ja tätä vihaseksi käynyttä kukkoakin oikein luottavaisesti käsittelin, en voinu ees kuvitella että tällasta kävis. Mutta oon kait melko säikky persoona, mua ihan hirveesti ressaa ja pelottaa eläimet jotka käy päälle ja joita en ymmärrä (varmaan toisaalta ihan tervettä), siis vaikka ne nyt ei vois mitään hirveen isoa saada aikaseksi. Mulla ois kyllä itelläkin pari nuorikkoa tossa kasvamassa, oisivat kohta polkuikäisiä, mutta niillä on äiti tässä samassa parvessa, enkä tiiä kuinka haitallista se on. Lisäksi tää kukko kävi miehenkin päälle, joka ei ainakaan oo säikky noin pienten eläinten kanssa :) Eli on se jossain muualla se vika, vaikka uskon kyllä että arkuus ja pelokkuus helposti eläimiä provosoi.
Ehtoo-onni

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Olen taipuvainen uskomaan, että vihaisuus periytyy ja oikeita valintoja tekemällä saadaan vihaisten kukkojen määrä laskemaan.
Viime vuonna minulle tuli viisi kukkoa yhteen poikueeseen. Niistä yksi oli vihainen jo parin kuukauden iässä. Yhdestä kukosta ei ole tietoa ja loput kolme muuttuivat vihaisiksi ensiksi vieraille ja lopulta kotiväellekin. Itselleni jäänyt muuttui vihaiseksi vasta sitten, kun jouduin käsittelemään kanoja. Puhdistamaan haavoja tai nostamaan hautovaa kanaa lattialle tarpeille.
Nyt seuraan mielenkiinnolla, että minkälaisia vihaiseksi tulleen kukon jälkeläiset ovat. Se kun ehti saada niitä ennen pölkylle joutumista. Minä en kauaa vihaista kukkoa viitsi katsella. On tosi ikävä kulkea kanalassa, kun joutuu koko ajan varomaan hyökkäyksiä.
Muutama vuosi sitten tyrnisten kanta oli niin suppea, että valintaa ei kauheasti voinut tehdä, mutta nyt tilanne on parantunut oleellisesti. Ollaan menossa hyvään suuntaan.
hellu

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja hellu »

Meillä onneksi tuo Tyrnis kukko Onni on todella kiltti. Lapset saa sylittää sitä ihan ilman mitään räpistelyjä. Onni kulkeekin meillä pihalla kanaparvensa kanssa :smt003
Meidän kääpiö koch kukko Pauli-Antero on kyllä tarkkailun alaisena. Antsa tulee joitakin ihmisiä vastaan pörhistellen, mutta onneksi herralla on toistaiseksi sen verra todellisuuden tajua ettei yritä hyökätä kenenkään pääle. Mutta jos se sen teke, on kirvesterapia välitön hoitomuoto :smt027
Moni ei varmaan uskokaan kuinka suurta vahinkoa vihainen kukko voi saada aikaisesksi, jopa farkulahkeen läpi :smt012
Minun äitini kävi katsomassa mun kanssa noita meidän kanoja, ja kauhisteli kun menin ihan tavalliseen tapaani kanalaan ja nappasin brahma kukon kainalooni. Äidilläni oli sellainen käsitys että kaikki kukot on jumalattoman vihaisia, niinkuin heillä oli silloin kun hän oli lapsi. Siitä syystä minä en kuulemma lapsena saanut pyynnöistä huolimatta kanoja. Nyt kuulemma saisin ja äitikin voisi ottaa muutaman pihalleen, ja jopa sen kukon :smt041
iiwi

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mä oon vaan miettiny sitäkin, että meneekö tää äkästen kukkojen eliminointi sitten sinne valinnan puolelle, sitähän ei periaatteessa sais harrastaa. Onhan sillä vihasuudella ihan varmasti joku funktio, ja luulen että se tyrnäväläisestä kannasta melko nopeesti hiipuu jos sitä järjestään aletaan kitkeen pois.

Muoksis, lisään vielä sen, että jos kannassa on hirveesti vihasia kukkoja, eikä sitä pyritä kitkeen, niin ei se kanta ole säilyttäjäksi aikovalle kovin houkutteleva valinta. Että ehkä on parempi valita se vihasten kukkojen karsiminen, kuin se että näinkin harvinainen kanta lähtis roimaan laskuun. Kun itselläkin on kyllä pyörinyt mielessä että vois vaihtaa kanansa vaikka alhoon, jos tää kukko-ongelma ei pikkuhiljaa ratkea..
siimis

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja siimis »

Minunkaan mielestä vihaista kukkoa ei ole tarpeen ymmärtää. Se on kotieläin kuitenkin. Vaikka kuinka kuuluisi lauman vahtiminen kukon luontaiseen käyttäytymismalliin, niin tulee muistaa se että domestikaatio väistämättä muuttaa eläimen ominaisuuksia ja nimenomaan niitä luonteenpiirteitä. Luonne on jalostettava ominaisuus, ehdottomasti. Eli ylisuojelevaa kukkoa ei minusta tarvitse sen varjolla sietää kotonaan, että se vain toteuttaa luontaisia käytösmalleja. Minun puolesta vihaiset kukot saa mennä toteuttamaan niitä vaistojaan johonkin borneon sademetsiin tai mistä ne kanat nyt luontaisesti on kotoisin :smt003 meidän katon alla ei ihmisten päälle hyökitä.

Se on sitten eri asia, miten luonteen "kesyyntyminen" vaikuttaa muihin kukon ominaisuuksiin, niihin toivottuihin siis. Siitä on kai ollut täällä foorumillakin puhetta joskus. Eli onko vihainen kukko parempi lauman vahti, suojeleeko se kanoja paremmin petoeläimiltäkin? Onko kiltti kukko "tohveli", kun pitäisi puolustaa laumaa vaikkapa kissoja tai koiria vastaan?

Mulla ei ole tästä hirveästi kokemusta, koska kanat on tarhoissa. Sen verran on petojen hyökkäyksistä kokemusta, että kun kanahaukka kävi viemässä tarhasta kanoja, niin kiltit kukot kurkki kivien takaa kauhuissaan haukkaa, mutta eivät yrittäneetkään mennä väliin tai edes nostaneet meteliä. Olivat hyvin hiljaisia poikia :smt012 Vihaisia kukkoja mulla ei silloin ollutkaan, joten en tiedä miten sellainen olis toiminut tilanteessa.
gallia

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja gallia »

Meidän yks tohveli pieksi joskus ulkotarhaan eksyneen variksen henkihieveriin. Tämä nykyinen tohveli teki kissalle kertalaakista selväksi, et hänen kanojaan ei läpsitä. Yks palaveri riitti siihen. :smt003

Mä luulen, et oikeasti luonteeltaan rauhallisen kukon ärsytyskynnys vaan on korkeampi. Se malttaa katsoa tilanteet pidemmälle. Eri asia on, jos se arkuuttaan väistää ihmistä.
Mini

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Mini »

Meillä taas se kiukkuinen eka kukko ei parveaan pal puolustanut, luikki tositilanteessa ensimmäisenä pakoon pelastaen vain oman nahkansa mutta ihmisen päälle kyllä hyökkäsi. :smt013

mik Toivottavasti Koistisesta ei tule kiukkuäkäpussia! Isänsä oli tosiaan alkuunsa oikein kiltti ja säyseä, mutta meno paheni pikkuhiljaa - parin pienen tipueen verran se ehti saada jälkikasvua kunnes sai kirvesterapiaa.

Nyt meillä on 2 kukkoa ja molemmat on oikein hyväkäytöksisiä. Käyttäytyvät kuin kanat mitä väistämiseen ja ihmisen kunnioittamiseen tulee - pian 1,5-vuotias lapsemmekin saa rauhassa kävellä kanalassa ja pihalla kanojen luo - kaikki kotkot väistävät kyllä. Toki siinä saa olla itse päivittäin tarkkana koska selkäytimessä mulla on että MITÄS JOS, kun ne 2 ekaa kukkoa oli tosi kiukkuisia. Ensimmäinen ei ehtinyt (onneksi!) saada edes jälkikasvua kun pistettiin se pois nippanappa sukukypsänä. :smt027

Ja mitä säilytysohjelmaan ja karsintaan tulee, kyllä minä ainakin sen verran karsintaa teen että ne vaaralliset saa päänsä pölkylle. Ei sen luulisi hyödyttävän ketään että kantaa jalostetaan kiukkuisista ja itse saa olla pelko persiissä jonkun talikon kanssa kanalassa ettei kukko käy päälle. Tuskin se kiukkuisuus eli yli-innokas parven puolustaminen niin toivottu ominaisuus on että sitä pitäisi jalostaa? Kun noita kilttejäkin yksilöitä on.

Olin alkuun aivan varma, että me aloittelevina kanalan pitäjinä jotenkin huomaamattamme vain provosoimme kukot ihan sekopäisiksi kun 2 ensimmäistä oli kiukkuisia. No, näemmä niin ei kuitenkaan ole koska nämä nykyiset ovat sitten taas tosi kilttejä. Olen myös pohtinut sitä, voiko kiukkuisuuteen ja parven puolustamiseen vaikuttaa se, että kukkoja on nyt 2 (hetki sitten oli vielä 3, terveisiä Arskalle uuteen kotiin! :smt006 ); jaettu vastuu on helpompi vastuu eikä sen ainoan tarvitse olla niin päällepäsmärinä? Kyllähän näissä nykyisissäkin on se Herraisoherra ja sitten on se alistetumpi kaveri. Ulkoilevat kyllä kaikki yhdessä, 2 kukkoa ja 8 kanaa kaikki hyvässä sovussa. Ja lisäpohdintaa on aiheuttanut myös se, voiko sellainenkin asia vaikuttaa kun kukot ovat nuoresta asti olleet yhdessä eivätkä kukot vieläkään vanhoja ole: Ykköskukko Sylvester 9kk ja kakkoskukko Gustav 7kk.
:smt017
sokeripussi

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Olen miettinyt sitä että voiko sitä mitenkään ennustaa minkälainen kukosta tulee luonteeltaan isona. meillä meidän toinen kukkotipu (ikä nyt 5 viikkoa) On sellainen mamman mussukka, nössykkä. Tulee aian tervehtimään kun kanalaan menee ja syliin änkeää heti jos vaan pääsee. Monesti myös istuu olkapäällä ja laittaa nokan korvaan kiinni ja kujertaa. Onko ihan normaalia? Ja kannattaako antaa tehdä niin. Minun mielestä se on kovin suloista :smt060
gallia

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja gallia »

Tuskinpa paijailusta mitään haittaa on! :smt002
Meillä on nuo sekulikukot olleet kanniskeltavia, kun lapset niitä pienempänä lellitteli. Jos piti kynsiä leikata, kukko vaan selälleen käsivarrelle ja toisella kädellä kynsien leikkuuseen... :smt005 Eikä tosiaan oo ollu ongelmia. Alho-kukkoja ei oo sylitelty, kun oli kaikenlaista kiirusta silloin, kun olivat poikasia. Ei ne arkoja ole, muttei suuresti nauti sylissä olosta. Kannetaan ne keväisin kesäkanalaan ja taas syksyllä navettaan. Hyökkäileviä ei oo noista alho-pojistakaan tullu.

Se oliskin mielenkiintosta tietää, et onko kiukkuiset kukot olleet jo poikasena erilaisia, vai iskeekö agressiivisuus salamana kirkkaalta taivaalta.
mik

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja mik »

Mini kirjoitti:
mik Toivottavasti Koistisesta ei tule kiukkuäkäpussia! Isänsä oli tosiaan alkuunsa oikein kiltti ja säyseä, mutta meno paheni pikkuhiljaa - parin pienen tipueen verran se ehti saada jälkikasvua kunnes sai kirvesterapiaa.
En mä usko. Sehän tuli jo pelastamaan mun käsittelystä pikku-kukkoa, ku pikkukukko alko prostestoimaan, mut tuli vaan siihen viereen sen näkösenä, et "voisitko ystävällisesti päästää sen riiviön, ettei se herätä kanoja päiväunilta " :smt003

Eli sil toivottavasti riitti se yks kerta. Mulla ei oo kersoja, mut en mä silti vihasta kukkoa haluu pitää. Tosin se kyl tekee työtänsä, kun huolehtii kanoistaan (ja pikkukukosta)
reetta

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja reetta »

höö.. taidan olla ihan yksin näitten vihaisten kukkojen ymmärtämisieni kanssa! ilmeisesti oon vielä luolamies-tasolla kun tuo domestikaatio ei mua kiinnosta :smt001 !
pitäsköhän mun jalostaa vihaiskukko-kanta, ja sitten linnoittautua tänne pihan perille äkäisen kukkolauman taakse! portille kyltti "varokaa vartioivaa kukkoa"..
nojoo. mut vakavasti. viime päivinä oon huomannut, että tämä minun suuresti ymmärtämäni äkäinen kukko VÄISTÄÄ minua! vihdoin! vuoden sodankäynnin jälkeen! :smt038 se on ilmeisesti vihdoin tajunnut, etten lähde tästä pihasta vaikka kuinka hätyyttää. lopulta sen näköjään taivutti sopuun se, että en vaan välittänyt sen hyökkäyksistä. jos se rupesi oikein pahaksi, nostin sen vaan kainaloon ja kanniskelin mukana, oli helpompi tehdä töitä pihalla kun vaaranpaikka oli kiipelissä eikä tarvinnut varoa. se yletön jahtaaminen ja huutaminen ja huitominen, mitä alussa tein, ei auttanut puolestaan ollenkaan. eli siis mun kokemuksesta näin: jos vuoden jaksaa olla välittämättä kukon raivareista, se lopulta antaa periksi. et se on sit pitkää pinnaa vaan kehiin!
iiwi

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Eilen pääsi meijän kukko päästään, järjesti vielä oikein loppuhuipentuman piirittämällä mua kun kävin päästämässä kanat pihalta tarhaan. En uskaltanut napata kukkoa pillistä kiinni kun se uudestaan ja uudestaan hyökkäs päälle, monotin sitä kerran kunnolla niin se sai vaan lisää pontta hyökkäyksiinsä sen jälkeen. Lopulta vaan nostelin jalkaa suojakseni kun kukko hyökki, ja odotin että se taantu, kävin hakeen miehen ja kukon pää pölkylle...

Nyt on uus kukko, ja kyllä mua vähän jännitti kun kävin viemässä tarhaan vesiä, ja se seuras mua ja vahtas silmä kovana... :smt012
kanamummo

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ethän sitten varovasti luuraile kukkoa silmäkulmasta ja kulje vähän väistellen? :smt002
Ruumiinkieli kertoo kanallekin paljon, meet sekaan vaan kun iso jää ja liikut silleen rauhallisen varmasti. "olen isompi kukko kuin sinä"
Siksi vaan tuli mieleen, että heti tuollaisen hyökkäilemisen jälkeen voipi olla hankala asennoitua uuteen tulokkaaseen rennosti.
iiwi

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Koitan toki mennä tuolla rauhallisesti, mutta sille ei oikein mitään voi että kukkoa tulee kyllä tarkkailtua koko ajan. Noh, kunhan tässä menee päivä tai pari ihan rauhallisesti, niin rentoudun varmaan itsekin enemmän.
Vastaa Viestiin