Viiriäiset
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Viiriäiset
Terve kaikille,
haluaisin kysya, miksi viiriäisille on aurinko ihan tärkeä? Kun het on ollut ulkona 2 päivä ja sää on hyvä ja paistaa aurinko, sitten mune. Kun on huono sää, het ei mune. Viron viiriäiset voi olla ulkona talven läpi. Niin minullakin. Aikassemin het asuu mun keittiössä kolme kuukautta, missä oli 18 viiva 22 astetta ja en munenut. Net on mun ensimäiset viiriäiset. Jotain teen väärin mutta en ymmärä, mitä?
haluaisin kysya, miksi viiriäisille on aurinko ihan tärkeä? Kun het on ollut ulkona 2 päivä ja sää on hyvä ja paistaa aurinko, sitten mune. Kun on huono sää, het ei mune. Viron viiriäiset voi olla ulkona talven läpi. Niin minullakin. Aikassemin het asuu mun keittiössä kolme kuukautta, missä oli 18 viiva 22 astetta ja en munenut. Net on mun ensimäiset viiriäiset. Jotain teen väärin mutta en ymmärä, mitä?
Päivän pituus tai keinovalaistun ajan pituus sisätiloissa vaikuttaa kaikkien lintujen munintaan. Munintataukohan alkaa syksylläkin silloin kun päivä lyhenee tarpeeksi. En nyt muista montako tuntia valoa viiriäiset tarvitsevat muniakseen
Myös valon sävyllä on vaikutusta eli paras olisi päivänvalo.
Olen huomannut että jos kesällä on ollut pitkiä sateisia kausia ja viiriäiset ovat olleet ulkosalla, ne ovat kyllä munineet silloin vähemmän. Osaavat kai säädellä munantuotantoaan epäedullisten sääolojen sattuessa.
Kuulostaa hurjalle että nuo viron viiriäiset voivat olla talvellakin ulkona. Onkohan ne kuinka läheistä sukua japaninviiriäiselle ja risteytyvätkö... tietääkö joku?

Olen huomannut että jos kesällä on ollut pitkiä sateisia kausia ja viiriäiset ovat olleet ulkosalla, ne ovat kyllä munineet silloin vähemmän. Osaavat kai säädellä munantuotantoaan epäedullisten sääolojen sattuessa.
Kuulostaa hurjalle että nuo viron viiriäiset voivat olla talvellakin ulkona. Onkohan ne kuinka läheistä sukua japaninviiriäiselle ja risteytyvätkö... tietääkö joku?
Kyllä Suomessakin useessa paikassa pidetään viiriäiset ulkona talvet. Talvella isossa aitauksessa ja kesällä sitten niissä pienissä munintahäkeissä. Kuulemma joskus, vai olikohan se yleensä, talvisin osa linnuista kuolee. Itse en oo koittanut, silloin kun mulla oli viiriäisiä, en raaskinut ja ne muni hyvin talvella sisällä.
Niin no mä kävin joskus tosi kauan sitten eräällä viiriäistilalla missä linnut olivat pienissä häkeissä ympäri vuoden eivätkä päässeet edes puruun kaivautumaan tms.. Mutta häkit oli pinottu latoon talveksi eli oli edes sateen- ja tuulensuojaa. Omistaja selitti että jos lintuja on liian vähän per häkki, ne kuolevat kylmyyteen kun eivät ole kylki kyljessä. Mutta mielestäni oli hirvittävää eläinrääkkäystä, suoraan sanottuna
Myöhemmin yksi eläinsuojeluvalvojien mukana kiertänyt ihminen sanoi että mitään lintuja ei pidetä niin huonosti kuin viiriäisiä eli oli nähnyt paikkoja missä kuolleita lojui häkeissä jne. Ajattelin että säännökset ovat nykyisin tiukemmat ja linnuista pidetään parempaa huolta.
Vaikka tämä talvi oli leuto niin onhan noita 30-40 asteen pakkasjaksojakin ollut. Mä en voisi kuvitella pitäväni viiriäisiä talvea ulkona. Vesikin jäätyy. Ja ne ovat kuitenkin niin pieniä lintuja eli kova homma pitää ruumis lämpimänä. Ne viiriäisihmiset joihin olen itse ollut yhteyksissä pitävät viiriäiset talvella sisätiloissa. Joillakin lämpötila saattaa laskea välillä pakkasen puolelle, mutta heillä linnut pääsevät kaivautumaan kuivaan pehkuun lämmittelemään.
smari: oletko itse nähnyt vaiko vain kuullut tuollaisista "isoista aitauksista"... ja mitä tuolla aitauksella tarkoitit, isoa häkkiäkö? Viiriäisethän lentävät todella hyvin ja häkkien verkokin pitää olla tiheää petojen vuoksi. Yleensähän viiriäisiä pidetään melko matalissa häkeissä etteivät lentele.

Vaikka tämä talvi oli leuto niin onhan noita 30-40 asteen pakkasjaksojakin ollut. Mä en voisi kuvitella pitäväni viiriäisiä talvea ulkona. Vesikin jäätyy. Ja ne ovat kuitenkin niin pieniä lintuja eli kova homma pitää ruumis lämpimänä. Ne viiriäisihmiset joihin olen itse ollut yhteyksissä pitävät viiriäiset talvella sisätiloissa. Joillakin lämpötila saattaa laskea välillä pakkasen puolelle, mutta heillä linnut pääsevät kaivautumaan kuivaan pehkuun lämmittelemään.
smari: oletko itse nähnyt vaiko vain kuullut tuollaisista "isoista aitauksista"... ja mitä tuolla aitauksella tarkoitit, isoa häkkiäkö? Viiriäisethän lentävät todella hyvin ja häkkien verkokin pitää olla tiheää petojen vuoksi. Yleensähän viiriäisiä pidetään melko matalissa häkeissä etteivät lentele.
Ihan nähnyt oon kerran ja kuulut että vastaavia on muillakin. Ehkä aitaus on väärä sana, mutta kyseessä oli siis muutaman neliön katettu alue, oliskohan tarha parempi sana. Se oli ehkä noin hevoskarsinan kokoinen, eli vois kai sanoo ulkokarsinaksikin. Yksi sivu oli seinää vasten ja muut verkkoa. Ja siis katto päällä ja korkeutta niin että aikuinen ihminen mahtui siellä kävelemään. Tässäkin paikassa viirut oli siis kesäajan matalissa pienissä verkkohäkeissä jotka oli kiinnitetty seinään ja munat vieri etukouruun. Tässä paikassa oli noin yleisesti ottaen linnuille tehty tosi hienot ja siistit tilat.
Hyi kun kuulostaa inhottavalta tuo Dripplen kertoma. En osannut löytää viiriäisenpidon säännöksiä, mutta onhan se selvä, että eläinten palelluttaminen on laitonta, samoin pito ilman sääsuojaa. Mutta ilmeisesti kuitenkin viiriäiset pärjäävät hyvin kunnollisissa pihatto-oloissa?
Viron viiriäinen on muuten suurempi kuin normiviiru, samoin ilmasto tuolla etelänaapurissa on toisenlainen kuin täällä Suomessa.
Tässä on tiivistelmä jostain viiriäisiä ja auringonvaloa käsittelevästä tutkimuksesta.
Viron viiriäinen on muuten suurempi kuin normiviiru, samoin ilmasto tuolla etelänaapurissa on toisenlainen kuin täällä Suomessa.
Tässä on tiivistelmä jostain viiriäisiä ja auringonvaloa käsittelevästä tutkimuksesta.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Niinhän se intuitio sanoo, mutta perään tässä nyt faktaa. Viiriäisten tarhaaminen talvisin ulkona on ilmeisesti aika yleistä, mitä laki mahtaa sanoa asiasta? Mä en löytänyt viiriäisten pidolle asetettuja vaatimuksia, löytäiskö joku muu?
Sanottakoon nyt vielä, että mulla ei ole viiriäisiä, enkä kehota ketään pistämään lintujaan pakkaseen. Kiinnitti vaan huomion, kun tätä asia puidaan toisen topikissa, ihan kuin syyteltäisiin aloittajaa. Niin että piis vaan kaikille, pitäiskö tämä ketju jakaa vironviiriäisten munimis- ja viirujen talviolot -ketjuiksi?
Sanottakoon nyt vielä, että mulla ei ole viiriäisiä, enkä kehota ketään pistämään lintujaan pakkaseen. Kiinnitti vaan huomion, kun tätä asia puidaan toisen topikissa, ihan kuin syyteltäisiin aloittajaa. Niin että piis vaan kaikille, pitäiskö tämä ketju jakaa vironviiriäisten munimis- ja viirujen talviolot -ketjuiksi?
Onhan Virossa huomattavasti pitempi kasvukausi ja muutenkin leudommat talvet, eli siellä varmasti tuo ulkonapito on eri juttu kuin Suomessa. Ja tietysti jo Suomen sisälläkin talvessa on huomattavia eroja. Uskon (huom, en tiedä) että Virossa viirut voi ihan hyvin olla talvet ulkona kun kerran Suomessakin ovat.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija