Selviytyjä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Moilanen

Selviytyjä

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kuva
Tämmöistä tänä aamuna. Varpushaukka.
Tulin siinä aamun valjettua lakalle hommiin ja hetken puuhailtuani, lehahti tämä 1,5kk vanha lintu, joka eilen jäi uupumaan päivälennolta.
Aivan varmasti piilotteli jossain ja kun näki minut, lehahti sputnikin päälle. Otin linnun kiinni ja desinfioin haavat, nyt jo maksoittuneen veren peitossa, siis eilen haavoittunut.
Lintu söi ja joi reippaasti, selviytyy varmasti.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Ohhoh! Heikompi olis jäänyt sille tielleen... Pikaista paranemista poloiselle!!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hui minkälaista jälkeä! :shock:
Pigeon

haukka

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Olisit lopettanut kyyhkyn, olis ollut kaikkein inhimillisintä :smt009
Moilanen

muut munivaiset

No enhän minä lopeta lintua, joka omin siivin tulee kotiin ja kävelee omin jaloin.
Kuva näyttää pahemmalta kuin se onkaan.
Kaiken lisäksi lintu on vanhemmista, jotka ovat vuosia lentäneet minulla ja kilpailleetkin ihan hyvin.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Huh, olipa pahan näköistä! Mutta totta on, että joskus ilkeän näköiset haavat näyttää pahemmilta kuin ovatkaan ja päin vastoin, mitättömän näköinen kolhu voikin olla kohtalokas.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Toivottavasti Moilasen kyyhky toipuu ja palaa siivilleen.
Pigeon

kyyhky

"Kaiken lisäksi lintu on vanhemmista, jotka ovat vuosia lentäneet minulla ja kilpailleetkin ihan hyvin." Onko toi joku peruste pitää kyyhky hengissä? Itellänikin on on tullut haukkojen repimiä kyyhkyjä takaisin. Kyllä ne saattaa toipua, mutta ei ne koskaan paalaa entiselleen. Pitäis aina ottaa huomioon itse eläin, eikä olla liian itsekäs. Tämä on taas oma mielipiteeni tästä asiasta.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kyllä mä luottaisin omistajan näkemykseen tilanteesta. Tsemppiä potilaalle! :smt001
Pigeon

kyyhky

Kyllä minäkin luotan omistajan näkemykseen, mutta, kun olen näiden haukkojen kynsistä selvinneiden kyyhkyjen kanssa ollut monesti tekemisissä. Kokemuksesta tiedän, että suurimmalle osalle jää jonkun asteisia vammoja. Toivon tietysti, että Moilasen kyyhky toipuu. :smt001
ismail

Viesti Kirjoittaja ismail »

minäki tekisin sama homma ku Moilanen..niiku moilanen sanoin kyyhjy söi ja joi reipaasti + tuli omilla jaloilla(siipillä) se kerto että se selvii..
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

ismail sanoi hyvin ne kriteerit, joiden mukaan minäkin toimisin! Niin kauan kuin eläin syö/juo/liikkuu---sillä on toivoa! Kyyhkyistä ei mitään käsitystä, mutta kanoilla isotkin haavat parantuvat yleensä hyvin ja nopeasti. Linnuilla on kai niin nopea aineenvaihdunta, että siitäkö johtunee...

Ja eihän kaikista tarvitse tulla eikä varmasti tulekaan huippukilpalintuja...ainahan sinne sekaan joku muuten erikoinen yksilö sopinee! Vaikkapa sitten haukan kynsistä pelastunut "pulu-polo".
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Pikaista paranemista täältäkin toivotellaan!
Eiköhän omistaja aina itse vastaa siitä, että mitä kullekin eläimelleen parhaimmaksi katsoo. Tyydytään me muut vaan seurailemaan tilanteita... :smt002 ellei nyt joku ihan suoraan apua ja mielipiteitä kysele.
Moilanen

muut munivaiset

No, pistänpä vielä ihan selvyyden vuoksi tietoa itse haavasta.
Kun katsotaan sitä linnun rintakehää haavapuolelta, haukan kynsi on mennyt rintalihaksen pintaa pitkin, nahan ja lihaskudoksen välistä. Tästä mm johtuu se, että lintu pystyy lentämään koska lihas ei ole vahingoittunut.
Jos haavaan ei muuten kosketa, ainoastaan desinfioidaan antiseptisellä sumutteella, paraneminen on varma ja myöskin nopea. Senverran on kokemusta tämäntapaisista vaurioista, että jotain uskoisin tietäväni.
Muuten tästä haukasta ei tullut "muuttohaukkaa", koska turma tapahtui vapaalennolla tuolla jossain.
Minulla on yksi hyvä kilpalintu, joka on kokenut saman kohtalon aivan nuorena.
Ainut mitä todennäköisesti jää, on normaalia suurempi varovaisuus haukkoja kohtaan, varsinkin kun tämä tapahtui aivan nuorelle linnulle.
Tuo kyyhkyjen toipuminen johtunee siitä, että kyyhky kuuluu ns saalislintuihin ja luonnon järjestelmän etu on, että saalislintu toipuu nopeasti.
Siis peto/saalistasapaino pysyy kunnossa.
Lähettelen viikon päästä uuden kuvan, voitte vertailla paranemisen nopeutta.
Pigeon

kyyhky

Joo, katsoin kuvaa liian hätäisesti, näyttyi aluksi, että koko rinta on auki, mutta eihän siinä olekkaan kuin haava. Sorry, Moilanen liian hätäisestä krittiikistäni. :smt053
Vastaa Viestiin