Viiriäisfarmeja?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

dripple

Viiriäisfarmeja?

Viesti Kirjoittaja dripple »

Missähän päin Suomea olisi viiriäisfarmi/farmeja joista munia menee myyntiin ja missä on myös siitoseläimiä? Jos joku tietää tällaisia tiloja niin voisiko vinkata yhteystietoja yksityisviestillä :smt001 . Yritän etsiä ulkomaalaiselle kollegalleni viiriäisen siitosmunia tutkimustarkoituksiin.

(AAAARGH että voi ottaa oma lintuallergia päähän. Mäkin haluaisin tehdä jotain vastaavaa tutkimusta...)
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Minäkin ottaisin mielelläni vastaavia tietoja vastaan, uutta verta porukkaan kaivattaisiin..
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Enpä tiedä, että saako Viinisorsasta viirulaisten siitosmunia tai poikasia, mutta voisi ehkä kysäistä, kun heillä on viiriäisiä ja muiden lintusten poikasvälitystäkin...
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

http://personal.inet.fi/perhe/lintutarha/ Täältä voisi kysellä myös
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vielä tuli mieleen, että myös täällä kirjoitellut viiriäinen-nimimerkki mainitsee häneltä löytyvän ajoittain munia ja poikasia...
dripple

Kiitos kaikille vinkeistä. Eiköhän niitä munia jostain löydy. Tarve olisi siis aika suuri (yli 100 munaa) ja pitäisi olla tila missä vältellään ihan lähisukuisten lintujen risteyttämistä. Lisäksi emolintujen pitäisi olla alle vuoden vanhoja jotta kuoriutumisprosentti olisi hyvä.

Viiriäinen nimimerkillä ei ainakaan viime keväänä tähän aikaan ollut vielä munivia kun kyselin ja en tiedä kuinka monta lintua hänellä sitten on...

Mulle tuli sellainen eettinen ahdistus itselleni kun en tiedä mitä niille viirureppanoille tapahtuu sen jälkeen kun niitä ei enää tarvita tutkimuksiin. Mulla kun nuo omat on lemmikkeinä... Mutta no, näillä tutkimusyksilöillä on luultavasti hurjasti paremmat elinolot lyhyen elämänsä aikana kuin monella muulla. Ja ties vaikka joku adoptoisi ne muniksen kautta :smt002 ainakin jos mä pääsen säätämään asiaa...
dripple

Kirjoittelen vielä tähän perään uuden viestin, sillä tuli mieleen että joskus voisi jonnekin koota niiden munanettiläisten nimet kenellä on viiriäisiä, minkä värisiä, mistä linnut on peräisin ja onko mahdollista vaihdella/myydä munia siitostarkoituksiin. Hirmu hankalaa alkaa arpomaan mistä sitä "uutta verta" hakisi kun ei tiedä lintujen taustoja.

Mun omat linnut on Maikilta ja Kuukernupilta munina haettu. Kesällä tuon vanhempieni luota takapihalleni (rivitalo :smt003 ) ne yksilöt jotka eivät takuulla ole sukua toisilleen. Isä on valkoinen ja emot ruskeita ja niiden risteytykset on kokemuksien mukaan villivärisiä ja "pingviinejä" eli ruskeita millä kaulanalus ja/tai vatsa vaalea. Geeneissään kantavat sitten valkoistakin mutta se ei tule esille tuossa risteymässä tai ainakaan syksyllä ei muuta tullut kun noista haudoin :smt017 . Eli tällaisia munia on sitten kesällä pieniä määriä saatavilla.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tuolla on tuo kasvattajalista. :smt002 Se vaan ei ole enää ihan ajantasalla.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, sitä vois vähän päivittää.. Pitäiskö se kuitenkin tehdä niin, että kukin tekee esittelyn itsestään ja laittaa ne tiedot, mitkä haluaa? Ja sinne ehdoton kielto muista keskusteluista. Jokaiselta yksi viesti, jota saa vain muokata. Siinä vois olla siivekkäät, joita kasvattaa ja sit se, että onko mahdollista tilata siitosmunia tai tipuja tms.
dripple

Mimmi kirjoitti:Pitäiskö se kuitenkin tehdä niin, että kukin tekee esittelyn itsestään ja laittaa ne tiedot, mitkä haluaa? Ja sinne ehdoton kielto muista keskusteluista. Jokaiselta yksi viesti, jota saa vain muokata.
Kannatetaan. Tilanteet vaihtelevat ja olisi hyvä jos niitä tietoja voisi päivitellä itse. Ja voisi laittaa tarkemmin minkä väristä jne. saatavilla ja että lähettääkö munia vai myykö vain haettaessa. Olen itse kysellessäni törmännyt tähän ongelmaan että moni ei halua lähetellä pieniä määriä tai etenkään pienin palkkioin. Itse munien arvohan on mitätön, mutta se pakkaus, munien vienti postiin jne. vaivannäkö on se suurin kustannus.

Ja mua harmittaa kun niin moni sukusiittää viiruja ja tällaisilla jälkeläisillähän ei yleensä ole kovin pitkä elinikä ja terveys :( Viiriäinen kärsii enemmän ja helpommin sukusiitoksesta kuin esim. kana. Siksikin nuo kasvattajalistat ja munanvaihdot olisivat tärkeitä.

Työkaverini väitti että kaupoissa olevista viirunmunista kuoriutuisi niistäkin hyvin poikasia koska munitushäkeissäkin on koiraita. Joku hänen ystävänsä oli kokeillut ja saanut muka kolme neljäsosaa kuoriutumaan :smt103 Mua ei saa päästää sokoksen ruokaosastolle katselemaan onko siellä vielä viiriäisenmunia... :smt003
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

on niitä ollu prismoissakin et ei tarvii mennä sokkarille!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pitäisköhän käydä Seppälässä.... kotimatkalla :) Siellä mää oon viimeksi munia nähnyt, vaan ei oo tullut mieleen että niitä vois hautoa... paha paha tieto.. :smt013 Ei tommasta saa kertoa..
dripple

17 vrk ei ole edes pitkä aika hautoa tyhjää :smt003 jos nyt sattuisikin olemaan sellainen tila missä kukkoja ei pidetä viiriäiskanojen seassa. Työkaveri selitti että kukkojen ääntely innostaa kanoja munimaan tms. joten siksi niitäkin kannattaa pitää seassa. Olen itse päässyt vain yhdelle viiriäistilalle ja siellä ainakin oli kukkoja kanojen seassa, siis useampi kukko ihan samassa häkissä. Ja häkit ihan tupaten täynnä...
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Heh, kerrankin voin pyöriä työasioissa täällä :smt003 Elikkä viiriäisenmunia tarvittaisiin opetuskäyttöön hmm.. aika paljon, yli sata? Pitää laskea. Onkohan tuo saanti Prismoista miten varmaa, vai kannattaakohan niitä tilata jostakin? Ei tarvitse olla hedelmöittyneitä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Prismoissa ei oo ollut koko keväänä niitä munia, sokkarilla en oo käynyt, tuli vähän muuta puuhaa tälle keväälle ;)
Vastaa Viestiin