noh niin...kerkesin jo huokasta, et onneks ei taida kukaan mein kanoista hurjaantua sentään näin talven kynnyksellä hautomaan, vaan toisin kävi. näköjään tipuja tuppaa tulemaan jatkuvalla syötöllä.
elikkäs toinen jättikoch/faverolle rouvista alkoi pari päivää sitten hautomaan. huomenna pitäis saada alle postin munat, niistä tarkemmin sit kunhan nyt saadaan ensin alle . jättirouva on joko Adele tai Agnes..ovat niin identtisiä etten erota toisistaan...keväällä syntynyt kananen..ja siis ensimmäistä kertaa näissä puuhissa.
Viimeksi muokannut piiparinen, 29 Tammi 2013, 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nyt on 6 lightbrahman munaa saapuneet turvallisesti mein jättirouvan muhkeisiin helmoihin. kieltämättä sellaisen muhkumöllykan alle kädet laitto oli aika riskaapelia peliä, lievää hermostumista oli havaittavissa kun munan vaihto tapahtui . Enzo seuras vieressä koko tapahtuman höyry nokasta nousten..kuulin kun sen hengitys puhisi kun kyttäs minua. vaan ei se sit kuitenkaan puuttunu asiaan millään lailla. vaan suojeleva laumansa johtaja mein "Enska" kyl on.
kiitoksen sananen vielä pirpeliinille ja seurataan haudonnan vaiheita.
kiitos . munilla onkin oikein kaksin kappalein hautojia. toinen harmaa jätti istuu pesän vieressä hautovan kanan vieressä ja vahtii hautojaa. kirkuu kun joku lähestyy ensimmäinen kerta kun meillä näkee tuota, et samoja munia hautoo kaks kanaa. vaikkin toinen on pesän vieressä. nähtäväksi jää, hoitaavatko hyö tipujakin yhdessä...
nuo jättikanat on samasta poikueesta ja identtisen näköisiäkin. huvittaa et ne tekee kaiken yhdessä.
vastaavia kokemuksia? ja tarviiko toimia mitenkään...?
Itselläni ei ole kokemuksia kahden haudonnasta, mutta kun olen lueskellut muiden kokemuksia siitä, olen saanut sellaisen kuvan että he eivät ole (ehkä) toimineet mitenkään ja emot on hoitaneet tiput yhdessä Mutta neuvokaa te oikeasti kokeneetkin (Mäkin tosin haluaisin joskus kokemusta kahdesta emosta...)
nyt näyttäis kuitenkin siltä et kana hautoo enimmäkseen yksin munia...vaan painaumat ovat myös pesän vieressä, enkä koko ajan pääse seuraamaan tilannetta. vaan pää asia et "hautoja hautoo" eli munat on piilossa lähes tauotta
tietty rouva tekee tarvittavat toimensa aina välillä... et ihan hyvin on haudonta lähtenyt käyntiin
Meillä sattui tämmöinen haudonta, ensin hautoi toinen silkki munia reilun viikon ja sen jälkeen sinne meni toinenkin silkki samaan pesään hautomaan jossa 8 munaa. Välillä kaikki tai osa munista oli toisen silkin alla, eli "vaihtelivat" niitä munia. Maanantaita 19.11 kuoritui kolme tipua joista yksi kuoli jo samana päivänä, vaan edelleen molemmat kanat majailevat pesässä ja hoitavat porukalla näitä kahta tipua. Nämä olivat minullekkin ensimmäiset yllätystiput.
näyttäis nyt vahvasti siltä et mein jättirouva jää ilman tipuja
kellään ei olis inhimillisen matkan päässä kohta kuoriutuvia munia...tai munaa..yksikin pelastais varmaan rouvan haudonnan???
Matka ei ole inhimillinen, mut mulla on hautomakoneessa muutamia munia. 17 päivä ja 18 päivä niitä sinne laitoin.
Ovat kyllä kääpiökotsin ja/tai silkin...virroilla...