Kultafasaaneista ja muista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Basu

Kultafasaaneista ja muista

Viesti Kirjoittaja Basu »

Voiko kultafasaaneja pitää yhdessä kanojen kanssa? Entäs väliverkolla, eli lämpötila sun muut..? Mites helmikanat?
Kuten huomaatte, yritän perustella uusien lajien ottoa miehelle perhonsidontatarvikkeina :smt003

Muistelin, että jossain Humppilan tienoilla olisi lintutarha, jotka kasvattelevat ko. lintuja perhotarvikkeiksi, löytyisikö keneltäkään tarkempaa tietoa? Mahtavatko edes myydä elävinä? :smt017
Lähdenpä googlaamaan... :smt006
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

En kyllä laittais samaan häkkiin Kanojen kanssa fasaaneja. Minulla ainakin on porukka erillään. Kerran pääsivät seaisin, et meni pari fassua kanalaan, ja nehän meinasi höyhentää vierailijat. Minuakin kiinnostais noi kulta- ja platinafasaanit. Ne on tosi kauniita!!! Niitähän vois vaikka hommata munina ja hautoa itte. ( siis koneessa) :smt005
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Täällä haaveilen myös kultafasaaneista... :smt007
Varmaankin menisivät hyvin samassa rakennuksessa (eri karsinassaan) riikinkukkojen kanssa talvella?
Kun olisivat erillään kanoista, niin pääsisivät jopa vaikka ympäri vuoden halutessaan ulkoilemaan.
Sellaisia(kin) suunnitelmia ilmassa, kun vuohet ja poro muuttaa ainakin vuodeksi-pariksi ensi kesänä tallista ja nykyisestä tarhastaan pois pihan toiseen laitaan ja uuteen aitaukseen, niin jää hyvin tilaa taas uusille hankinnoille! :smt005
Ajattelin nimittäin kierrättää sorkka-ja siipiväkeä vuoden-parin välein eri tarhoissa, niin pysyy loisetkin edes hiukan kurissa ja saa pikkulaitumetkin elpyä.
mirri

:smt017 nyt pisti miettimään.. Kokeillaan nyt porukalla haeskella, kyllä niitä on pakko jossain jonkun myydä.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Volmari iik! Riikinkukot ja kultafasut on saanut meillä aikaan katastrofin ja tarvittiin ihan lapiota kuopankaivuun. Joku vuosi meni hienosti ja sitten rupesi raatoa pukkaamaan ihan kertaheitolla. Tee ainakin hyvä tarha kultafasuille. Me ollaan aikanaan aloitettu niillä ja aina välillä tekis mieli taas hankkia, mutta sitten muistan ne huimat taistelut joita joutui itse tekemään, että homma pyöri. Ja kun fasaanit eivät tunteneet oloaan riittävän turvalliseksi, ne jäi sellaisiksi puolivilleiksi otuksiksi. Tosin jotkut parit oli aivan ihania ja toimivia, mutta riikinkukot vihasi niitä keväällä koko sydämestään ja kun fasaanit kuulivat niiden toitotuksen, räpinä ja paniikki oli valmis. Siis eihän se tarkoita, että kaikilla olisi ongelmia niiden yhteiselossa. Meillä oli. Riikinkukot murtautuivat tarhasta läpi, kun fasaanikukko oli soitimella. Talvitiloja ajatellen, fasaanithan ei tarvitse lämmintä talvella, jos ruokaa ja muuta suojaa on riittävästi.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Minkä lämpöstä tilaa nuo koristefasaanit sitten vaatis? Entä minkä kokonen häkki täytyisi olla ihan tavisfasaaneille? :smt017
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kultafasaani tarvitsee talvella tuulelta ja kosteudelta suojan. Kuivaa pakkasta se kestää kyllä. Meillä eivät ainakaan koskaan oppineet kulkemaan luukusta sisään ja ulos, ja olivat mieluummin ulkona kuin sisällä, myös talvella. Sisällä suljetussa tilassa käytös oli selvästi levottomampaa. Joskus kymmenen vuotta sitten niitä ei edes suositeltu pitämään lämpimissä tiloissa talvella, se silloisten oppien mukaan vaikutti pesimähalukkuuteen. Meillä olivat siis pakkasessa, mutta niiden tarha suojattiin aina talveksi isoilla pleksilevyillä ja niillä oli pieni "mökki", jossa oli kolme umpiseinää ja yksi ovellinen. Mökki oli täytetty heinillä ja sinne ne kaivautuivat. Ne eivät siis osaa mennä lumikieppiin. Kesälläkin tarhassa on hyvä olla umpikatto ja yksi umpiseinä phjoisen puolella suojana kylmää tuulta vastaan. Pesimähalukkuutta löytyi totisesti, mutta samassa määrin myös muniensyöntiä. Joko kukko tai kana itse söi tuoreeltaan munat, kumpi sattui olemaan nopeampi, ja lisäämisen kanssa joutui tekemään hommia, että sai edes joskus pelastettua munia. Tästä riesasta olen kuullut muiltakin, mutta olen myös kuullut hyvistä hautojista ja äideistä!Kukkoja ei passaa pitää yhdessä tarhassa enempää kuin yksi, henki on kovin kevyttä tavaraa kun kukot kohtaavat. Kanoja menee useampikin samassa. Muutenhan ne ovat ihania, kauniita ja helppohoitoisia. Siis sopivat aloittelijallekin ja ovat tosi näyttäviä. Siis aina säännöllisesti tekee kultafasaaneja mieli. Niinkuin nyt...!!!
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Monnilainen: tarkoitus olikin, että fasut olisivat ERI häkeissä kuin riikit :smt002
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulla oli kultafasunaaras kalkkunoiden kanssa samassa tarhassa ja niiden yhteiselo (joka, kiitos kissan, jäi melko lyhyeksi..) sujui ongelmitta.Tarha on katettu ja muovitettu yhdeltä seinältä ja lisäksi siellä on mökki johon fasukin meni.
mirri

Tavis fasaaneilla pitää olla mielummin liiansuuri, kun pieni ulkotarha. Ei tarvii niittenkään olla sisällä ja jos ovat sisällä, niin vaatii sekin aika kookasta alaa. Tarhassa ois hyvä olla kuusia , ja muita suojia, et pääsevät toisiltaan piiloon, munimaan ynm.. ja yks kukko vaan samassa tarharyhmässä. Henki on tosiaan katkolla tosi helposti! kukkoa kohti joku 4-8 kanaa, pitäs pärjää.
tarha kannattaa olla katettu, fassu lentää, ja seinissä sitä näkösuojaa ja mielummin tosiaan sinne pohjoseen se suoja. hiekkakylpy paikka olis mukava.
tosi mukavia ja helppoja hoidokeita, kunhan ei joukkoon sotkeennu kannibaaleja, eikä munien nokkijoita. niille en oo muuta keinoa saanut kun poisto. Ja ei kannata antaa missäänvaiheessa mitään pyöreetä nokittavvaa niille, jos annat keitettyä perunaa joskus, niin kannattaa vähän muusata.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla oli kolmisen vuotta fasuja.. vaan kun sain tarpeeksi siitä poikasten listimisestä.. kummasti on tänne meille pesiytynyt joku villifasujen kaarti.. komeita ja isokokoisia, ja poikasiakin on ollut useena kesänä

Eli : tavis fasut kesyyntyy tosi huonosti, vain yksi otti salaatin kädestä ja tunti muuten nimensä.. kukot tappaa toisensa jos tarhassa pääsevät toistensa kimppuun, ainakin keväällä ja kesällä, keskitalvi on vähän rauhallisempaa aikaa..( pitää olla eri häkit) Naaraat tappaa toistensa poikaset tai hakkaavat munat, jos kiinni pääsevät, munintavaiheessa saattavat munia samaan pesään vaan kun haudonta alkaa ja kuoriutuminen on lähellä, on parempi ettei tarhassa oo toista pesää..

Nyt on onnistunut nää lisääntymään, tosin reviiri on aika laaja.. seikkailevat useemman kilsan päässä pesimäaikaan vaan routa, eikun ruoka houkuttelee osan takaisin tänne piha-alueelle.. ne on jo täys villejä ei saa enää kiinni.
mirri

ihan on samanlaiset muuten on havainnot kesyyntymisestä. Kyllä tavallinen fassu on villi ja näyttää pysyvän. Niin pitkälle oon päässy että pyörivät jaloissa tarhassa, mutta jos liian äkkiä liikahdat niin kaikki on ilmassa. Haavilla joudun pyydystään kaikki mitkä kiinni pitää saada :smt117 . karkuun jos lähtee niin kiinni ei saa.:smt063 Sit viel vieraita en ole tarhalle päästä nyt ollenkaan nyt kun linnut on navetan sisällä. Lentelevät pitkin seiniä, ja menee niskat poikki. Oli pakko ottaa sisälle, kun alkoivat pölhöt munimaan, ja täällä kulkee kaikenkaisia munarosvoja. ikkunat kannattaa sitten laittaa ja tukkoon, nää lentelee niitäkin päin!
maunu_muori

Oon muutaman riistalintuja kasvattaneen kassa jutellut.. koitoinen teeri, jos munat on konehaudottuja, leimaantuu täysin ihmiseen( mitä muuten fasunpojat ei tee, kokeilin sitäkin) ja on melkein kesykanan veroinen.. mutta kun ..niitä ei sitten oikein saa, niitä siitosmunia mistään.. periaatteessa sais tarhata, jos on .. olikohan se lääninhallitukselta lupa. Mua kiinnostais oikeesti tää paljon enemmän, kun nää on sellaisia mettäkanalinnun tyypillisiä alueita, niin vois sillain vähän lisiä kantaa ja jättää pakkaseen joitain..siis ilman sulkia :)
mirri

tossa meidän pellolla on teeriä keväällä soitimella paljon... milläköhän sais muutaman kiinni, vois olla mielenkiintonen tuttavuus. paikkailin justiin yhen fassun takamusta oli taas joku kyninyt perssulat pois tytteliltä. Oisko kukko noin raju? mä oo jostain kuullu että metsoakin jopa saa tarhata, käympä jostain tarkastamassa ton homman...
maunu_muori

Saapi sitä vaan kun pitää olla lupa ja niitä pesiä ei saa tyhjentää..paskan paskat.. on kuulemma vaan haastavampi kuin tieär..

Onkos sulla kaikki naaraat samassa.. fasunaaraan pahin vihollinen on toinen naaras ei kukko
Vastaa Viestiin