Munista kysymys

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Huppu

Munista kysymys

Viesti Kirjoittaja Huppu »

Voiko munien koosta ja väristä päätellä munien tekijän?
Meillä ensimmäiset kanat ja olisi mukava tietää kukas niitä munia on nyt tehnyt, sen tiedän että kaksi ovat munivia.
Ensimmäinen muna oli "standardi"munan kokoinen, haalean rusehtava. Päättelin sen tekijäksi meidän Miina-kanan kun hänen näin pesässä ees taas ramppaavan ja Miinan lähdettyä pesästä munan otinkin.
Toinen muna löytyi tänään, se oli hieman pienempi kuin ensimmäinen muna sekä aavistuksen tummempi kuin eka. Aamulla pesässä hyöri Hilma-kana useaan otteeseen ja sinne jäikin kun kanalasta häivyin.
Miina on kanoista vaaleampi ja Hilma tummempi kanarouva :)

Vai voiko sitä päätellä ollenkaan :smt017
kochin-fani

Re: Munista kysymys

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Tietysti voi! Meidän kanojen munista tunnistan ainakin, että vaaleanruskeat ja soikeat ovat Mymmelin, ja valkoiset vähän pyöreämmät Astan. Eli kyllähän niistä jotain selvää saa :smt002
miisu

Viesti Kirjoittaja miisu »

Kyllä meilläkin varmasti tietää mikä muna on kenenkin. Meillä valkoinen sussex esimerkiksi tekee ruskeita, "pisamaisia" munia, että sillä kanalla munien väri vähän yllätti. Eri rotujen munathan on ainakin helppo erottaa, ja yleensä kyllä samanrotuistenkin kanojen munissa tuntuu olevan pieniä koko ja ehkä muotoerojakin. Sun pitää mennä muninta-aikaan kyttäämään, silleenhän se selviää :smt005
juujuu

munankuoren väri

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Silkit munineet yleensä ruskean sävyisiä muni Eri asteisia tummuuksia Kerran tullut valkoinen ISO muna
Mutta eilen tuli kirjava muna eli kuoren pinnassa tummaa ja vaaleaa ja tänään oli lattialla ruskea muna tummilla pilkuilla
Kokokin oli hieman pienempi kuin normaalisti
Pilkut eivät lähteneet raaputtamalla tai pesemällä eli eivät ole likaa vaikka lattialta tämän löysinkin
Missä vika vaiko normi asia Kanat kyllä popsivat parina päivä pihlajanmarjoja ..
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Eilen löysin kanalasta pikkuruisen ´vaaleanpunaisen` munan -luulin onnessani että tämänkesäinen pikkuinen Orppi on sen muninut (ainoa orppi meillä; otaksun että niiden munat ovat sellaisia bees sävyisiä).
No tänä aamuna kun niitä punertavia munia olikin kolme pesässä niin meinasin pyllylleni lentää: eihän yksi orppi voi samana aamuna kolmea munaa pyöräyttää -vielä kun on niin nuorikin, ja todennäköisesti kukko :smt005 .
Silloin ymmärsin että munijoina olivatkin meidän Ruotsinmusta ja tyrniksen sekoitukset (niitä on kolme), MUTTA miten ihmeessä munat ovat sellaisia vaalean punaisia. Onko niin että ensimmäiset pienet munat ovat eri värisiä kuin varsinaiset munat :smt017 ...ainakin kuvittelisin että alkavat munia valkoisia munia!
Peltomäki

Viesti Kirjoittaja Peltomäki »

Minulla oli joku tyrnäväläinen aloitteleva munija pyöräyttänyt sellaisen vaalenpunaisen munan. Nyt, kun mulla on noin 20 munivaa tyrnistä, niin voi todeta, että värikirjo on aika suuri. Pari munii ihan valkoisia. Joku munii sellaisen melko ruskean munan, yksi helmiäishohtoisia munia pyöräyttelevä kanakin on joukossa. Suurin osa kuitenkin on beigen eri sävyjä. Ja sit on se vaaleanpunainen.
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Meillä nyt ei oikein olla kiinnitetty huomiota, tai minä ainakaan :smt003
Itse en kauheasti huomaa kuka on muninut minkäkin, vaikka hyvähän se olisi tietää :smt001
tytti

Viesti Kirjoittaja tytti »

Kyllä ihmettelin, kun brahmojen pesästä löytyi vihreä muna :smt017 Se oli kooltaan pieni kuin viiriäisen muna. Sen täytyy olla hopeabrahma Helmin, sillä se on ainoa, joka ei ole vielä muninut. Nyt on tullut jo kolme tavallisen kokoista vihreää munaa ja Helmi on Mikko-kukon suosiossa!! Ompas outoa, kun kanat munii eri värisiä munia saman kukon kanssa ja ovat kuitenkin samanrotuisia :shock:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kukkohan ei vaikuta munien väriin yhtään mitään :smt003
Brahmoissa on melko useinkin vihreiden munien munijoita...(tosin kaikki eivät hyväksy vihreitä munia rotupuhtaiden brahmojen tuotoksiksi).
HeiniS

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Munien perusväri on sama kuin kanan korvanlehden väri ja siihen pintaan voi sitten ties minkä asioiden (tai minä en niistä tiedä) vaikutuksena tulla vaaleaa "härmää" tai tummia pilkkuja jne. Tai ehkäpä ne pintakuviot ei olekaan itse kuoressa vaan kutikulakerroksessa, who knows. Meillä tehojen munissa välillä hauskoja liukuvärjättyjä kohtia esim keskellä munaa tummempi "vyö" pilkkujen lisäksi.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Iittiläisissä ei toi korvalehden väri päde ...
miisu

Viesti Kirjoittaja miisu »

Juu, meilläkään ei kaikilla kanoilla mene tuon korvanlehden värin mukaan, vaikka itsekkin olen kirjoista lukenut että niin menisi... Aika jännä juttu.
Ja meillä tekee kaksi samanrotuistakin kanaa sen verran erisävyisiä munia että erottaa :smt001
kochin-fani

Re: Munista kysymys MUNIEN KOOT?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

En raaski aloittaa uutta ketjua, joten kysyn täällä että miten munien koot S, M jne... määritellään, ja mistä tietää minkä kokoinen muna on? :smt017
HeiniS

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Painon mukaan, esim täältä. Sitten vaan tarkkaan keittiövaakaan munat:)
http://www.siipi.net/index.php?option=c ... Itemid=100
TopiKukko

kysymys munien määrästä

Viesti Kirjoittaja TopiKukko »

:smt002 Morjens kanaviisaat tääl TopiKukko taas kyselee . Mulla todella kävi tsäkä, mun neljästä "kanasta" yks oli kukko. :smt023 Sai nimeks Topi, kuis muutenkaan. Eka egu ilmestyi 27.10. :smt038 hurraa. Kysymyskin olisi , että miks joku aamu löytyy yks egu ja tänään esimerkiksi, tosin ekan kerran neljä egua. Annanko liikaa kuoria niille?. TopiKukko
Vastaa Viestiin