No eihän tästä mitään väittelyä tule, korkeintaan juupas-juupas -väittely - mä olen meinaan ihan samaa mieltä kanssasi

Ja onhan mullakin tuolla lakassa vaikka kuinka monta viestikyyhkyäkin.
Tarkoitin vaan tuolla rotukyyhkyt versus viestikyyhkyt juuri sitä, että viestikyyhkyillä se väri ei ole niin olennainen (vaikka kuten sanoit, tietyt värit ei ole toivottuja), mutta rotukyyhkyillä väri on yleensä juuri se todella olennainen juttu ja kasvattajan kannattaa tarkkaan tietää miten mitäkin väriä kasvatetaan.
Jos sulla putkahtelee punaisia lintuja sinisistä vanhemmista, niin veikkaisin että kyse ei olekaan punaisesta vaan ruskeasta. Viestikyyhkyillä on yleisesti myös tuota dominanttia punaista, mutta se on siniseen nähden dominoiva. Sen sijaan ruskea on näistä kolmesta perusväristä resessiivisin ja voi siis periytyä piilossakin. Ruskean erottaa dominantista punaisesta varmimmin siitä, että se haalistuu auringossa. Vanhan höyhenpuvun uloimmat lenninsulat on ruskealla usein selkeästi haalistuneet.
Sitten on tietenkin resessiivinen punainen, mutta se on käsittääkseni harvinainen viestikyyhkyroduissa.
Onko sulla missään kuvaa sellaisesta punaisesta linnusta?
On niitä mytologioita muuten rotukyyhkypuolellakin! Sulkajalkakyyhkyt kuulemma lennossa väsyessään kiepsauttavat itsensä ympäri ja lentävät jalkojaan "räpyttelemällä"

Tosin siihen ei taida kukaan enää oikeasti uskoa...
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, laskeskelin tuossa lakassani esiintyviä valkokirjavuusgeenejä ja niitä on ainakin seitsemän erilaista. Mutta ei siis sitä kokovalkoista värillisellä pyrstöllä... Mutta esim. värillinen satula valkealla linnulla on yleinen väri riikinkukoilla (ulkomailla siis) ja sellaisen "tekeminen" noilla mun linnuilla olisi teoriassa ihan mahdollista, eikä kai kovin vaikeaakaan. Mutta mulla on noita "projekteja" tuolla työn alla jo ihan riittämiin, eli ihan heti en ala väsäämään kirjavia riikinkukkoja