Kalkkunoista kysyttävää

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ninnu

Kalkkunoista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Eli haaveilen tässä kalkkunoista :smt001

Ja tässäpä heti muutama kysymys.
Minkäkokoisissa tiloissa teillä kalkkunat kesäisin? Kuinka korkea on tarhan hyvä olla? Kanoilla on käytössä noin 200 neliöinen ulkotarha, jossa korkeutta noin kaksi metriä. Varmaan riitäisi?

Entäpä sisätilat? Kuinka korkean kesäasunnon tarvitsivat? Orret? Tarviiko munintaboxeja, jos niin minkä kokoisia?

Entäpä talvella? Minkälainen asumus?
Haluaisin siis musta/pronssikalkkunoita, joista osan pitäisin talven ylikin, kaikki ei menisi siis pataan.

Miten pitkä ikäisiä ovat? Kestääkö musta/pronssi kalkkunoiden jalat pitempää elämää ylipäätään?

Ja lopuksi mistä näitä voisi hommata? Saako näin talvella mistään?

Jos ei, keväämmällä sitten, mutta mistä?
Olisiko jollain foorumilaisella myydä poikasia esim. keväällä? Paljonko maksavat?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Olisps kiva kasa kysäreitä.. mää ehin ennen kuukernuppii ;).. meillä kummallakin kalkkunat on irrallaan.. tarha niille, on... vaan , mieluummin juoksevat vapaana.. kaksmetrii korkee verkko ei sitten pidättele kalkattia.. meillä on nukuttu sellaisten tarhojen katoilla, ulkohuussin katto oli aika haluttu..jopa niille lihaelikoille..

kalkatti on jaksomunija.. munii keväällä ja alkukeästä.. saattaa yrittää pesiä vielä heinäkuulla ja huhu kertoo että olis joku pölvästi(Alkulan Esa.. opettaja tässä asiassa uudellamaalla.) kertoi että jopa loka- marraskulla joku sortui pesimään.. yleensä ei.. jos ei sotketa rytmiä keinovalolla totaalisti..Siis Esa ei oo pölvästi vaan se hautova naaras.. eikun niitähän oli kaks samassa pesässä.. telkusta näin..

Mulla on linnut ihan vapaana.. niin pitkään, kunnes eviran tätit sanovatten että sisälle(tulee satavarmaan pakko taas maaliskuussa, kun Puolassa oli niitä tautitapauksia).. ja viime vuonna se tarkoitti ulkotarhaa jossa oli katto ja piensilmäsestä verkosta seinät.. ja niin tiivis ettei sinne mennyt ees sinitiainen..Mustakalkkuna EI tarvii lämmintä sisätilaa missään vaiheesssa vuotta.. riittää, kun niillä on mahdollisuus mennä sääsuojaan, jossa on kuivaa pehkua ja orsia..ja voin vakuuttaa, ettei ne mene niihin, jos ei niitä aja väkisin..ruokaa ja juomaa pitää tietty järkätä..lämpimänä ja sulana.. vaan nää peijuunit, kun tykkää popsia myös lunta..minkäs teet.

Jos sun tarhas korkeus on kaks metriä.. niin se kyllä riittää ..vaan jos siinä ei oo kattoa .. niin ne tulee sieltä ..viuh....pihalle..

Kalkatti pesii maassa.. pitää laittaa vaikka havuista sellainen suojaisa paikka jonne emo käy pesää virittään..

Jos haluut nopeesti kasvavia lihakalkatteja ja talven yli jääviä.. voit ihan hyvin hankkiä mustiksia, pronsseja sekä BUTteja.. butit ekana pakastimeen.. jos raaskii.. nekin tulee ihan erilaiseksi kuin kasvattamossa, jos saavat liikkua ja syödä höttiäisiä luonnosta..joillain ei tietty jalat tahdo kestää.. vaan on näissä vähemmän jalostetuissakin niitä, jalkavaivaisia..kaikki nää pörrää porukassa, ihan samalla viisiin kuin eri rotuiset kanat

Ja lopputulema onhan noita.. ainakin joskus keväällä ja joillain.. kysy vaikka kuukernupilta .. mää en oo ihan varma viittinkö enää toisille poikasia laittaa..voi olla, että laitankin... jahka lepyn parista jutusta.. :smt019
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meilläkin on näitä vähän mietitty ens vuodelle... Että olis sit jouluna ruokapöydässä. Kalkkunat ilmeisesti syö aikalailla ja sotkevatkin paljon?

Oliko se näillä buteilla niin että eivät kestä esim. sadetta lainkaan? Vai onko ihan huhupuhetta sellanen...
maunu_muori

Mitäs arvelet Ttipu.. jos se sakki oli siellä.. mihin et uskaltanut .. ei kun.. säähän uskalsit ..ei muut .. mennä ilman "asetta"..ettäs satoiko niskaan.. Pienenä ne tietty vaatii tarkempaa hoitoo.. vaan, kun on kesä ja kärpäset.. niin siinä ne BUTIT menee kuin muutkin.. ja vasta mää tossa marraskuun alussa ne 8 pakastin.. ulkoolta..vaan silloin mietin, jos oisin talvettanut ainokaisen naaraan.. sitten aattelin etten viitti korjata niitä koirankasoja sisätiloissa ;).. unohtu sanoo, että jätös on saman kokoinen kuin keskikokoisen koiran pee..ettäs huhupuhetta se , ettei kestä vettä....Ei NE MEE suojaan, jos ei pakota.... ja tästä on mun työkaverilta lapsuuden muistoja.. kun piti ajaa elikot orsilla.. en mää haluu niitä kiusata .. kyllä ne osaa oikeesti ite valita..ei ne NIIN tyhmiä ole

emäntä, josta poikaset hain, noitu sitä, kun ei enää kasvattamo voi laiduntaa emolintuja.. pysyisivät niin paljon paremmassa kunnossa .. vaan tää evira..

Ai hitsit että olis monta hauskaa juttua viime kesältä.. nää meidän butit oli tosi kesyjä.. ja hirveen uteliaita..ottakaa ihmeessä niin kauan kuin se on sallittua.. voihan sekin päivä koittaa, ettei niitä enää saa takapihoiille.. on jo ollut sellaista henkee tietyissä piireissä..siks mää sen naaraan jättämistä mietin ihan tosissani..
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Kalkkunatipuille pitää varata ihan omaa rehua. Niiden luusto kasvaa vauhdilla ja sen tipu- ja nuorikkoajan ravinto on erityisen tärkeää olla prikulleen oikeaa, niiden luiden pitää pystyä kannattelemaan se lihasmassa. meillä olisivat syöneet mieluimmin rikkaruohoja ja salaatisilppua, mutta oli pakko pitää taukoa, että oppivat kunnolla rehulle.

Olen eräällä rouvalla täällä Lapissa nähnyt butteja pienessä häkissä. Kanat kuitenkin juoksivat valtavalla pihalla irtaallaan. Hän perusteli, että mitä vähemmän kävelevät, sen enemmän saavat lihaa.

Meillä haudutettiin keväällä itse musta- ja pronssikalkkunoita. Ostin ne munanettiläiseltä myynti-ilmoituksen perusteella. Taisivat olla parin euron paikkeilla kappale. Kesä ja syksy pidettiin niitä neljää häkissä, jossa oli valtava aurinkovarjo kattona. Osaan viritin narua kattoverkoksi. Ei se pidätellyt naarasta ollenkaan. Milloin istui iltaorrella aitan harjalla, milloin korkealla puun oksalla. Joka päivä päästettiin ne pihalle pariksi tunniksi. Jos itse oli pihalla, ne ei lähteneet mihinkään, mutta jos 10 min oli vahti pois paikalta, ei kalkkunoitakaan enää ollut. Naapurin pihalta haettiin useasti tai metsään johtavalta soratieltä. Haravalla kun ohjasi, niin hyvin tulivat.

Joulupöytään on tulossa savustettua kalkkunaa, kaksi niistä on viety savustukseen porofarmille :reindeer:
Saapa nähdä maistuuko :smt002
Käy kurkkaamassa tuolta kotisivulta kalkkunan mallia. Siellä on munat menossa koneeseen ja tipuja ja nuorikkoja siellä kalkkunasivuilla.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Tää alkaa vaan kuulostaa paremmalta idealta, mitä enemmän lukee... Kun meillä olis tossa toi yks häkki vapaanakin. Pihalle ei vapaaks kyllä uskalla päästää, ties mistä löytyy sitte sen jälkeen. Hmm.

Kuinka paljon noi pronssit-ja mustakalkkunat eroaa buteista? Kasvaako butit paljonkin isommiksi? Mustakalkkunat ja pronssit kestää siis pakkasta sun muuta paremmin vaaaai? Kumpia suosittelisitte jos ekoja kalkkunoita hankkii? Jos meille hommataan noita kalkkunoita niin ite sit haudotaan kun hautomakonekin löytyy.

Paaaljon kysymyksiä...
maunu_muori

Mää en tehokasvata .. musta on ihan sama painaako filee kilon vai kaks.. ja painoihan ne. ..oikeesti.. liikunta ja luonnonravinto ei oo millekkään elikolle pahasta.. sillähän sitä ehkästään sitä liian nopeeta kasvua, ja siitä johtuvia vammoja.. kyllä tietysti pitää olla asianmukaiset rehut ja kalkit tarjolla.. vaan muoripa värkkäs linnuille oman salaattimaan, josta sai sitä muuta.. ja tuollahan ne keräs luonnonheinän siementä..lisukkeeksi.... ja voin vakuuttaa.. ettäs ainakin se broiler maistui joltain.. ei pelkästään mausteilta(kanabroiler), siis kuko jonka kaupasta saa sillain kilosena kasvoi meillä 4,4 kiloseksi.. pikkaisen liian nopsaan vaan kasvatin mä yhden vähän hitaamminkin...lisäämällä sitä vihreetä..

kalkkunaa en oo vielä paistanut.. liikunta saa aikaiseksi IHAN erilaisen lihaksiston myös näille tehotuotantoon tarkoitetuille muutoin olis..ja makukin on sitten jotain muuta kuin kasvatusrehusta imastua.. mää haistan sen jo munistakin( en voi syödä.. nuuskuttelen vaan..)

Tehokasvatetun( optimaaalinen rehustus.. tuotos panos) elää vain 16 viikkoo(kasvatusaika jossa kalkkuna 350 kertaistaa painonsa).. meillä tuli paljon pitempi aika.. ja olihan se liha ihan ERI näköistä..varsinkin koirailla oli sellaisia pieniä lihaksia joka puolella kropppaa.. tappelivatten mokomat murkkupoijaat..

Alussa mulla oli pikkupunahelttaa.. ja poikaskalkkia.. vaan sitten kun jäin lomalle niin jotain IHAN eri muuta ruokaan elikoille .. siis kaikille..

Toi perustelu.. mitä vähemmän kävelevät kyllä kasvattaa painoo vaan EI LAATUA..Bulkkikamaa saa marketista..mää haluun curmeeta.. :smt005.. varsinkin kun en elikot on eläneet ihan onnellista ja hyvää elämää ihan irti..joka paikassa olivat tiellä ja perässä kattomassa.. pirttiinkin olisivat tunkeneet.. vaan en päästänyt..
ninnu

Joo tarkoitus olisi, että eläimillä mahdollisimman luonnonmukainen ja hyvä elämä, en siis halua laittaa mihinkään häkkiin elämään :smt009

Itse en edes lihaa syö, vaan ukkelille haluaisin mahd. luonnonmukaista, oikeasti onnellisen eläimen lihaa :smt001

Minkälaisella määrällä olisi hyvä aloittaa? Miten kukot tulee toimeen, vai pitääkö olla vain yksi?

Pihalla saisivat olla toki vapaana, mutta pysyykö oman tontin sisäpuolella, voi olla toinen juttu...
Tonttia on kuusi hehtaaria, mutta autotie ja naapurit suht lähellä kuitenkin ja tuskinpa nuo nyt kartasta näyttämällä tontin rajoja hahmottaa :smt003
maunu_muori

Samaa luokkaa on meidän piha.. vaan on aidattu.. en oo huomannut, että olisivat juosseet toisella puolella aidan.. mulla on tällä hetkelläa 7 kukkoo ja 5 kanaa.. 5 kukoista on tänkesäsiä.. ei siis vielä oo sillain... sukukypsiä.. tappaleehan ne..ja yks listittiin..tais olla porukan päätös..Tipulla on aikas lähellä paikka josta saa butin poikasia, jos niihin päädyt.. ne on sillain hankalia.. ettei kukko pysty... tiiät kait..kasvaa liian isoksi, jotta tyttö kestäis.. ne ei oo pieninä kovinkaan tyyriitä..mutta uroksia ei voi oikein jättää jalostukseen, jos ei osaa keinohedelmöittää..But kasvaa 5 kuukaudessa sen mitä pronssi ja mustis parissa vuodessa.. eikä niistä koskaan tuu niin isoja kuin buteista..sitä lihan makua en oo päässy vielä vertaan.. senverran uus juttu....eettisesti halutessa lihaeläimiä ja niitten luonnonmukaista kasvatusta.. niin sitten ei butteja..ainakaan puhtaana.( vaativat ihan muuta jos meinaa ite lisätä).mulla oli kaikki urokset sillain rinnasta vajaahöyhenisiä..ettei oikein olleet mieleen.. kanalla oli höyhenet ;)
Pikkubutit oli kasvattamolla alle 10€ kappale, 7 viikkoiset( ulkokelpoiset) vähän kalliinpia, pronssit ja mustikset maksaa paljon enemmän..Mulla yksi butfile painoi noin 1,9 kg ja tulihan siitä muutakin lihaa.. kattokaas kaupan kalkkunajauhiksen hintaa..ja ne lihat maistuu rehulle :)
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

dodii sano! butti se paidaa paljon. ei ihan menny se 15kiloo rikki. oli suurin 13,5 kiloo urokset kauttaaltaan yli 10kiloo jokainen kyl on lihua nyt.
leivinuuni on tosa lämpiämässä just huomenna on ruokana ette varmaan arvaa mitä? eli nää on niitä mitä kuukernuppi toi samassa kyydissä kuin muillekin mut nää oli niitä nuoria silloin.oliko nyt kesäkuun alku tai jotain sinnepäin kun ne tuli ja oli kait 2 viikkosia tai jotain sinnepäin. lähen kaljalle nyt!
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Nyt iskenpä minäkin lusikkani soppaan :smt003 Mulla tällä hetkellä 12 pronssista ja mustaa kalkkunaa sekä yksi but-naaras joka on hyväjalkainen ja jos sellaisena pysyy niin jää meille loppuiäkseen. Elikäs keväällä olis sit butin ja värillisten kalkkunoiden risteytyksiä :smt003 Ja minä olen se tyyppi jolta Meto viime keväänä munia osti ja hautoi, matkustivat melkoisen matkan postin kautta ja ainakin itse olin hyvin tyytyväinen hautomatulokseen..Näitä munia voi hautoa koneessa ja kanan alla eli jos sinulla on hautomahulluja kanoja niin niiden alle vain satsi kalkkunan munia.

Omakohtaista kokemusta kalkkunoiden eliniästä ei vielä ole kertynyt, vanhin uros(pronssinen) on ehkä jotain 6 vuotta tällä hetkellä, painaa n 15 kiloa ja on terve elukka kaikin puolin ja viime keväänä sen hedelmöittämistä munista kuoriutui 10/12.

Meillä on pulputtajia muutamia kertoja haettu naapurista ja vaikka autotie kulkee aivan pihan nurkalta ei yhtään onnettomuutta ole sattunut (koputtaa todellakin puuta). Tänä kesänä ovat pysyneet järkyttävän hyvin omalla tontilla ja aina tulevat yöksi tutulle orrelle, tai no kanatarhan reunalle, nukkumaan. Ovat olleet tosi kesyjä ja kilttejä, paitsi muorilla se yksi viallinen maanantaiversio :smt017 Kukot tulevat toimeen samassa laumassa muulloin paitsi keväällä ja kesällä lisääntymisaikaan, silloin putoaa päitä jos on useampia yhdessä, riippuen tietty tilasta.
maunu_muori

Äläs nyt.. mulla on tosi hauskaa.. kun pitää olla silmät selässä. ei se kalkattikoiras muille niin ärhentele.. ja mullekin oikeestaan vaan silloin tosi paljon, jos sattuu oleen ruokakipot tyhjillään tai sitten ei oo mieleistä ruokaa.. ja tietty se häiskä vähän muutoinkin kukkoilee.. vaan mää oon jo tottunut, kunhan ei opeta pojille pahoja tapoja, niin toimeen tullaan...enskesään...sitten mää luulen, että palavaamo ottaa..kuhan katon saanko aikaiseksi jälkeläisiä..
ninnu

Risteytyksetkin passaavat :smt001

Hautomakonetta ei ole ja muutama hautomaintoinen kana löytyy, tosin nyt ei kukaan haudo, mutta sitten keväämmällä taas.

Mites tuo kanaemo sitten suhtautuu noihin kalkkunanpoikasiin, jotka munista kuoriutuvat? Pitääkö heti kaapata pois?
Sitten kyllä tulee tosi paha mieli kanan puolesta, joka jää ilman lapsukaisia :smt010

....on tää elämä helppoa näiden eläinten kanssa :smt012

Onko sulla kuukernuppi ihan poikasia myydä keväällä?

Mitenkäs iso tilalla kukoilla olisi hyvä olla lisääntymisaikaan, jottei päitä putoile?

Eli jos elevät vapaana pihalla, ei tilan pitäisi loppua kesken :smt017
maunu_muori

tää se vasta hauska kysäri oli...mulla oli kesällä yks iso kananuorikko jonka kanssa samaan tarhaan tumppasin parit konehaudotut kalkkunapojat.. ja mitäs tuumas teiniäiti ottopojista.. pikkaisen oli huvittavan näköistä tossa elokuulla.. kun tää raasu yritti poikia lämmittää siiventynhillä.. oli sellaista rotuva.. ettäs tynhät.. ja jätkät ei kun tunkeen emon alle.. että ei ees niitä hautonut .. vaan sillain adoptoi.. kana oli selainen iso ja musta.. niikus poijaatki :) vaan eivät olleet ees samaa lajia....eli keskikokoienen kana osaa kyllä hoitaa poijaat..
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Se tilan tarve riippu vähän yksilöistäkin, toiset on enempi aggressivisia kuin toiset. Mulla on joku vajaa hehtaari tilaa mut en ole uskaltanut silti laskea(eikä niitä ole saanutkaan laskea ulos ennen 1.6) niitä irralleen, mut ilm. Muorilla ainakin ovat löytäneet nokkimisjärjestyksensä.Muori osaa kertoa siitä siis enempi.

Keväällä tulee poikasia aikaisintaan toukokkuun loppupuolella-kesäkuun alussa, aloittavat muninnan huhti-toukokuulla ja hautomaika on 28 vrk:tta. Mut eiköhän niitä löydy, ovat hyvin hedelmällisiä :smt003
Vastaa Viestiin