Eli siis nyt siihen asiaan, miksi en voinu olla enää rekisteröitymättä tänne ja miksi haluan kuluttaa aikaanne, jonka voisitte viettää ihanasti omia kanasianne kyttäillen. Olen lukenut, että monella teistä on vain kesäkanoja. Miten kauan aikaa pidätte niitä, millaisissa tiloissa ja miten käytäntö hoituu? Itse olen muuttamassa maalle kesäkuun alussa ja taidan olla siellä ainakin muutaman kuukauden. Onko järkeä ottaa kanoja niin lyhyeksi aikaa (2-4kk, tietenkin siinä on mahdollisuus tartuttaa myös äidille kanakuume..)? Pihapiiristä löytyy vanha navetta, mutta myös aika iso koiran häkki (joka siis on käyttämätön, sillä koiramme ei viihtynyt siellä) ja siellä oleva käyttämätön koirankoppi. Riittäisikö kesäkanoille tuo häkki öisin (päivisin voisivat olla pihalla) ja eristetty koirankoppi? Vai pitäisikö navettaan remontoida kanala (josta tulisi varmaan vahingossa ihan talvikäyttöinen samalla..) ?
Sitten lisäksi ihmettelen, että miten se kanojen pito aloitetaan. Ostetaanko vain parvi kanoja+kukko vai parvi tipuja vai onko mahdollista perustaa kesäkanala munista ja hautoa ne omatekemällä hautomakoneella? Vai onko tuo aivan mielipidekysymys?
Olikohan tässä jo kaikki.. Ainiin vielä se, että kuinka pitkäksi aikaa uskallatte jättää kanaset valvomatta? Jos laittaa isot eväät ja juomakipot kanalaan, niin uskaltaako niitä jättää sinne 2-3 päiväksi tarpeen tullen? En tietenkään suunnittele heti mitään heitteillejättöä. Kunhan mietin, että täytyykö koko kanalaprojekti haudata parin pienen kesälomareissun takia. Tai ehkäpä nuo naapurit voisivat käydä vilasemassa kanasia sillä välin..
Toivottavasti nyt jokunen teistä jaksaisi lukaista koko selostukseni läpi. Siitä olisi hirveästi apua ja saisin näin ollen lisää lämpötilaa jo vallitsevaan kanakuumeeseen. Hyvää kevään alkua toivottelee entinen ja tuleva maalaisjuntti!