Kanaharrastuksen aloitus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Meesma

Kanaharrastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja Meesma »

Nonnih, olette sitten saaneet minutkin sairastettua kanakuumeeseen. Joskus jo vuosi, pari sitten eksyin tänne sivuille ja siitä lähtien olen vieraillut täällä tietyn väliajoin. Omia kanosia ei siis vielä ole, mutta joku päivä niitä tulee olemaan. Itse olen 20-vuotias nuoren naisen alku, joten opiskeluasumukset vaihtelevat tiuhaan. Olen kuitenkin maalta kotoisin ja suonissani kulkeva veri vetää voimakkaasti takaisin maalle. Tämän kesän tulen asumaan vanhempieni luona maalla, joka on oikeastaan kunnon maatila ilman eläimiä. Tosin yksi ihanan suomenlapinkoira siellä pyöriipi.

Eli siis nyt siihen asiaan, miksi en voinu olla enää rekisteröitymättä tänne ja miksi haluan kuluttaa aikaanne, jonka voisitte viettää ihanasti omia kanasianne kyttäillen. Olen lukenut, että monella teistä on vain kesäkanoja. Miten kauan aikaa pidätte niitä, millaisissa tiloissa ja miten käytäntö hoituu? Itse olen muuttamassa maalle kesäkuun alussa ja taidan olla siellä ainakin muutaman kuukauden. Onko järkeä ottaa kanoja niin lyhyeksi aikaa (2-4kk, tietenkin siinä on mahdollisuus tartuttaa myös äidille kanakuume..)? Pihapiiristä löytyy vanha navetta, mutta myös aika iso koiran häkki (joka siis on käyttämätön, sillä koiramme ei viihtynyt siellä) ja siellä oleva käyttämätön koirankoppi. Riittäisikö kesäkanoille tuo häkki öisin (päivisin voisivat olla pihalla) ja eristetty koirankoppi? Vai pitäisikö navettaan remontoida kanala (josta tulisi varmaan vahingossa ihan talvikäyttöinen samalla..) ?

Sitten lisäksi ihmettelen, että miten se kanojen pito aloitetaan. Ostetaanko vain parvi kanoja+kukko vai parvi tipuja vai onko mahdollista perustaa kesäkanala munista ja hautoa ne omatekemällä hautomakoneella? Vai onko tuo aivan mielipidekysymys? :smt102

Olikohan tässä jo kaikki.. Ainiin vielä se, että kuinka pitkäksi aikaa uskallatte jättää kanaset valvomatta? Jos laittaa isot eväät ja juomakipot kanalaan, niin uskaltaako niitä jättää sinne 2-3 päiväksi tarpeen tullen? En tietenkään suunnittele heti mitään heitteillejättöä. Kunhan mietin, että täytyykö koko kanalaprojekti haudata parin pienen kesälomareissun takia. Tai ehkäpä nuo naapurit voisivat käydä vilasemassa kanasia sillä välin..

Toivottavasti nyt jokunen teistä jaksaisi lukaista koko selostukseni läpi. Siitä olisi hirveästi apua ja saisin näin ollen lisää lämpötilaa jo vallitsevaan kanakuumeeseen. Hyvää kevään alkua toivottelee entinen ja tuleva maalaisjuntti! :wink:
harrastaja

Re: Kanaharrastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onko tuo koiranhäkki minkälaisella silmä koolla jos pysyyvat siellä?
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Tervetuloa kanahöperöiden pariin :smt006

Kanailun voi aloittaa ihan minkä ikäisistä kanoista vain, kunhan tilat ovat sen mukaiset. Itse olen aloittanut kerran juuri munintansa aloittaneilla hybrideillä ja yhden talvitauon jälkeen munilla ja hautomakoneella.

Aikuisilla on tietenkin helpomipi aloittaa, koska hoito ei ole niin vaativaa ja pärjäisivät varmasti tuollaisessa koirahäkissä. Sinne pitäisi lisätä vielä orret ja orsien päälle suojaa kesäisiltä sateilta, jotka voivat alku ja loppukesästä olla hyvinkin koleita. Koirankopissa kävisivät varmasti munimassa ja jotkut nukkumassakin.

Nuorikot laittaisin vielä sisälle jossa saavat olla enempi suojassa.

Tiput tarvitsevat suojaisat sisätilat ja lämpölampun.

Lisäksi täytyy miettiä alueen pedot. Haukat , ketut ja kissat kun veroittavat jos niitä piha-alueella näkyy.

Kesäkanojen otossa on järkeä hyvinkin paljon, jos vain kanoilla on valmiiksi paikka kesän jälkeen. Uusdessa kodissa tai pakkasessa. Paras ratkaisu tosin olisi tartuttaa se kanakuume siihen äitiin :smt005
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Jos lomailee, niin kannattaa kysyä jotakin naapuria käymään ja tarkistamaan (kerran päivässä voi riittää), että kaikki on ok. Vesikupit pystyssä ja ruokaa jäljellä. Olisihan se sääli, jos kanoille jotakin sattuisi sen takia, ettei niitä kukaan käy katsomassa. Meillä on aina löytynyt joku naapuri, joka käy ihailemassa kanoja ja kukkoa, kun itse ollaan poissa.
Tammearu

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

SannaT kirjoitti: Lisäksi täytyy miettiä alueen pedot. Haukat , ketut ja kissat kun veroittavat jos niitä piha-alueella näkyy.
Meillä ovat supikoirat ehdottomasti pahimmat rosvot. Viime vuonna meni n. 15 kanaa, kun ulkoilivat vapaana.
Meesma

Kiitos kaikille tähän asti vastanneille!

Koiranhäkin verkon silmäkokoa en osaa sanoa.. Ei ole tullut niin tarkasti sitä katsottua ja tällä hetkellä majailen muutaman meren takana Suomesta. Tosiaan orret ja pieni katos olisi helppo lisäillä sinne häkkiin. Ja varmaan katon verkkokin olisi aika nopea lisätä. Meidän alueella liikkuu susia ja kettuja, muttei ne ole koskaan pihalle tai naapureille asti tullut. Tosin se on sitten eria asia, kun kanaset olisivat pihalla.

Muita hyviä vinkkejä? :smt024
Meesma

Pystyisikö kukaan kertomaan, että kuinka kauan kestää alkion kehitys munassa ja tipun kehitys aikuiseksi. Jos miettii Suomen kesää ja syksyä, niin ehtiikö tipusia hoitaa edes aikuisikään kesäkanalassa, jos sen harrastuksen aloittaisi ihan munavaiheesta? Vielä kesäkanala-ajatus hautumassa.. Pystyisin aloittamaan sen aikaisintaan kesäkuun alussa.
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Kana hautoo munia n. 21 vrk ja sitten tulee tipuja.
Skrållan

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

minä aloitin kesäkanalasta kolme vuotta sitten hybrideillä jotka olivat juuri ruvenneet munimaan.anopilta lainasin kukon.
kesäkanala mellä on noin reilun neliömetrin kokoinen koppero joka on nostettu telineelle niin että se on noin 1,5 maasta ylhällä. siellä on orsi ja kaksi munintakoloa. nukkuvat siellä kaikki 5. ympärillä on noin 30 neliön tarha, kunnon koira aidasta tehty+ katto. sieltä sitten pääsevät joka päivä kyllä ulos puutarhaan mutta eivät koko päiväksi, vaan silloin kun olen kotona.
tulevat noin vapun tienoilla jos yöt ei ole ihan jääkylmiä ja lähtevät joskus syyskuun lopulla pois kun alkaa olla märkää ja koleaa. muuttavat anoppilaan ja tulevat sitten tass kesäksi tänne.
nyt olisi tosin tarkoitus rakentaa ihan talvikanala..

kanat munimassa :)
Kuva
ja tuossa näkyy kopperokin, se on jo 17 vuotta vanha ja vinokin jo, mutta ihan tukeva vielä (vaikka ei ihan siltä kyllä kuvan perusteella näytä :oops: )
Kuva
Ada

Viesti Kirjoittaja Ada »

Minkä kokoinen silmä verkossa voi olla? Tai käykö semmoinen isosilmäinen kanaverkko? Oiskohan silmäkoko n. 5*7cm? Vai täytyykö tuota laittaa aidan alareunaan kaksi kerrosta, jotta ei elukat pääse niin helposti, kun eihän tuo verkko mitään kovin vankkaa tekoa ole. Josta tulikin mieleen, että saalistaako lumikko mahdollisesti kanoja, vai onko liian isoja saaliita? Kun muutama vuosi sitten on viimeksi nähty meillä lumikko.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Meesma kirjoitti:Pystyisikö kukaan kertomaan, että kuinka kauan kestää alkion kehitys munassa ja tipun kehitys aikuiseksi. Jos miettii Suomen kesää ...
Munasta tipuksi tosiaan kestää se n. 21 vrk ja kana alkaa munimaan n.20 vko ikäisenä eli n. 5 kuukautta vanhana -näin ainakin wikipediassa luki :smt017

Eli suomen kesää/pelkkiä kesäkanoja ajatellen ota ihmeessä aikuiset kanat jos haluat munia!
Tammearu

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Ada kirjoitti:Minkä kokoinen silmä verkossa voi olla? Tai käykö semmoinen isosilmäinen kanaverkko? Oiskohan silmäkoko n. 5*7cm? Vai täytyykö tuota laittaa aidan alareunaan kaksi kerrosta, jotta ei elukat pääse niin helposti, kun eihän tuo verkko mitään kovin vankkaa tekoa ole. Josta tulikin mieleen, että saalistaako lumikko mahdollisesti kanoja, vai onko liian isoja saaliita? Kun muutama vuosi sitten on viimeksi nähty meillä lumikko.
Lumikko ei ahdistele kanoja, mutta minkki on todellinen peto ja uhka pienestä reijästä menijäksi. Tosin reipas kukko on sille suuri uhka.
Ada

Viesti Kirjoittaja Ada »

Tammearu kirjoitti:
Ada kirjoitti:Minkä kokoinen silmä verkossa voi olla? Tai käykö semmoinen isosilmäinen kanaverkko? Oiskohan silmäkoko n. 5*7cm? Vai täytyykö tuota laittaa aidan alareunaan kaksi kerrosta, jotta ei elukat pääse niin helposti, kun eihän tuo verkko mitään kovin vankkaa tekoa ole. Josta tulikin mieleen, että saalistaako lumikko mahdollisesti kanoja, vai onko liian isoja saaliita? Kun muutama vuosi sitten on viimeksi nähty meillä lumikko.
Lumikko ei ahdistele kanoja, mutta minkki on todellinen peto ja uhka pienestä reijästä menijäksi. Tosin reipas kukko on sille suuri uhka.
Okei :) eli täytyys hommata kukko :)
Vastaa Viestiin