Huono muninta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

vanttu

Huono muninta

Viesti Kirjoittaja vanttu »

Kanani ovat munineet pitkään huonosti. Ne makoilevat munintalaatikoissa, mutta munia ei juuri tule. Muutama viikko sitten muninta tuntui käynnistyvän,mutta sitten täystakapakki. Joskus harvoin löytyy yksi muna.

Mistä voi johtua? Kanat ovat hyvännäköisiä, sulkapeite kunnossa ja aktiivisia. Ruokinta on kotoperäistä, mutta mielestäni monipuolista; viljaa, rypsiä, herhettä, hapanmaitoa, ruuanjämiä, lihaa yms. Saavat myös kanankalkkia ja soraa, ja vitamiiniakin olen antanut. Kanala on valoisa; siellä on kolme isoa ikkunaa.

Voiko kanoilla olla kuitenkin joku sairaus, joka tämän aiheuttaa? Vai mistä voi olla kyse?

Niin ja kanat ovat tyrvänäläisiä maatiaiskanoja, ja niitä parikymmentä. Suurin osa on 1-2vuotiaita.
Iloisten Munatalo

Re: Huono muninta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä olen alkanut epäilemään että muninnnan vaihtelut johtuvat tosta saamarin epätasaisesta keväästä :smt013 Kanakaan tiedä miten käyttäytyä. Sataa, paistaa, lämmintä ja kylmää tuulta ja tyyntä ihan miten sattuu :smt019 Meillä ainakin on aurinkoisina päivinä ollut enemmin munia kuin kylminä ja pilvisinä :smt045
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Syövätkö ehkä itse munansa tai vieraileeko rotta apajilla? Meillä yksi vuosi muninta hiipui lähes tyystin. Pari hassua munaa sain päivässä n. 15 linnusta. Vaikka tiuhaan kanalassa ravasin. Ostin sitten pesiin muovimunia, siltä varalta, että ovat oppineet itse syömään. No kas, muovimuniakin alkoi kadota! Jossain vaiheessa sitten löysin patterin takaa useita muovimunia, joita oli nakerrettu. Rotat siis asialla.

Nyt meillä ei ole rottaongelmaa kanalassa, ja muninta kasvaa tasaista tahtia. Kolmen viikon luvut on 63/76/93. Ihan täysillä ei muninta ole vieläkään, kanoja kun 25 kpl. Tosin, yksi on mammalomalla, yksi hautoo ja kaksi hautoi juuri, joskin jäivät ilman tipuja. Meillä muninnan käynnisti kunnolla, kun annoin vähän aikaa muun pöperön lisäksi munamössöä (likamunista, joita sain naapurin luomukanalasta). Aamulla annoin luomumunitusrehua kera munamössön, ja vasta myöhemmin sitten muut pöperöt; viherrehua, porkkanaa, heinää, keittiöjätettä.
kuusiaita.com

Viesti Kirjoittaja kuusiaita.com »

Meillä oli samaa ongelmaa, mutta se auttoi, kun harvensin munanhakureissut joka toiseen päivään. En tiedä, onko vain sattumaa, mutta voisko munien näkeminen jotenkin stimuloida munintaa. Mene ja tiedä... :smt001
vanttu

Edelleen jatkuu munapula... Rottia ei ole, sen tiedän sanoa. Joskus kanat syövät muniansa - olen löytänyt märän läntin ja kuorenpalasia, mutta eivät ne paljoa ole syöneet. Kanalassa on käyty tiuhaan etsimässä munia.

Sairautta alan epäilemään, mikäs se olikaan, se kanatauti? Voisiko olla?
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

kurkkaapa kanojesi mahan alustaa- jos siellä nahkainen hautomalaikku niin se on sitten niin, että rouvilla on tipukuume eikä munia siksi tule. mulla oli yhdessä parvessa viime keväänä melkein kaikki eukot hautomainnossa niin etteivät munineet, mutta eivät oikein osanneet hautoakaan. kävivät vaan istumassa pesässä kaiken päivää, mutta ilmeisesti hautomainto ei jostain syystä tullut täysille päälle koska menivät aina yöksi kuitenkin orrelle ja päivisin hilluivat ulkona tuntikausia, kunnes taas muistivat mennä istumaan pesään tärkeän näköisinä.
Iloisten Munatalo

reetta kirjoitti:kurkkaapa kanojesi mahan alustaa- jos siellä nahkainen hautomalaikku niin se on sitten niin, että rouvilla on tipukuume eikä munia siksi tule. mulla oli yhdessä parvessa viime keväänä melkein kaikki eukot hautomainnossa niin etteivät munineet, mutta eivät oikein osanneet hautoakaan. kävivät vaan istumassa pesässä kaiken päivää, mutta ilmeisesti hautomainto ei jostain syystä tullut täysille päälle koska menivät aina yöksi kuitenkin orrelle ja päivisin hilluivat ulkona tuntikausia, kunnes taas muistivat mennä istumaan pesään tärkeän näköisinä.
Toihan kuulostaa ihan meidän detelinalle, vaikka tosin se kyllä munii kaikesta huolimatta laikkuineen päivineen ... istuu muutaman tunnin pesässä kerrallaan ja sitten on taas rientämässä muualle :-"
vanttu

Mulle tuli maatiaiskanojen säilytysohjelmasta kysely, että saako kesällä vierailla; kiertävät kaikki säilyttäjät. Laitoin vastauksen, ja samalla kysymyksen kana-asiantuntijalle tästä munattomuudesta. Vastauksessa hän mainitsi tämän huonon kevään tulon, mutta myös ib-taudin mahdollisuuden. (Oliko oikein, kuitenkin se kanatauti josta vuosi sitten kohistiin). Liitteenä linkki, jossa kehoitettiin ottamaan yhteyttä eläinlääkäriin mm. jos muninta laskee yli 5% yli kahden vrk:n ajaksi.

Soittelin sitten kunnaneläinlääkärille. Hän sanoi,että viime vuonna otettiin paljon verikokeita sen ib:n selvittämiseksi, ja käytännössä lähes kaikki Pirkanmaalaiset näytteet olivat positiivisia.

Sovimme että kunnan ell ottaa yhteyttä johonkin Eviran kana-asiantuntijaan, joka on puhelimitse tavoitettavissa joka toisen viikon torstaina pari tuntia. Kyselee, mitä sairauksia verikokeen avulla pystyy selvittämään.

Lintuflunssa -asetus siis vaatii ottamaan yhteyttä eläinlääkäri,jos muninta laskee, tai ruoka ei maita.

Siitä kaikki soittelemaan , jos Tipuli ei tänään pyöräyttänyt, eikä Hemulikaan....
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

vanttu kirjoitti:Liitteenä linkki, jossa kehoitettiin ottamaan yhteyttä eläinlääkäriin mm. jos muninta laskee yli 5% yli kahden vrk:n ajaksi.
Meidän kanamäärällä muninta heittelee +/- 30%, riippuen kuka nyt kanastista on munintatuulella. Auttaiskohan jokin kanojen masennuslääke tähän kevätsäähän, jotta saisi muninnan tasaiseksi, kun kerran tabuja ihmisillekin koko ajan tuputetaan mielen tasoittajaksi ...

sori, oli vain pakko heittää

:smt005
Iloisten Munatalo

Tänään vain 2 munaa ... 9 olis kyllä munimassa, mikähän näitä nyt riivaa? :smt017 2 on emoina eli niillä on hyvä syy munimattomuuteen mutta mitä noi 9 muuta sitten meinaavat.... onko tämä keikkuva kevät tehnyt tepposet tosiaankin kanan psyykelle :smt009
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

vanttu kirjoitti:Mulle tuli maatiaiskanojen säilytysohjelmasta kysely, että saako kesällä vierailla; kiertävät kaikki säilyttäjät.
Olisi kiva tietää kiertoaikataulu, nyt eka kerran luin koko asiasta - joka on siis erittäin hyvä juttu sinänsä. :smt045
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Tänään vain 2 munaa ... 9 olis kyllä munimassa, mikähän näitä nyt riivaa?
Mut eikös teillä tähän saakka ole munittu oikein hyvin? Et jos ne nyt sitten ottaa vähän rennommin? Lataa akkuja. :smt004
Iloisten Munatalo

Tupu, hyvin on munia tullut tähän asti... se tässä saakin nyt ihmettelemään että miksi nyt kesän kynnyksellä laistavat tuolleen....
vanttu

Malla: vai olikohan se niin, että kaikki poikastuottajista, ja osan säilyttäjistä, siis kiertävät.

Kanani eivät ole pariin viikkoon munineet munan munaa - ja kanoja on lähemmäs 20kpl. Syövät ja ovat aktiivisia.

Joku niillä on tosissaan vikana. Eikö kellään muulla ole samaa? Olen kuitenkin vaihtanut kukkoja tietääkseni tällekin palstalle kirjoittavien kanssa.

Täytyy vain odotella eläinlääkärin ohjeita, mitä tehdään. Oikeasti munimattomat kanat eivät kyllä kuulu säilytysohjelmaan mielestäni.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

vanttu: ostapa nyt kaupasta iso kenno munia ja laita ne pesiin. Saat selville ainakin sen, että syökö joku munat.
Jos munat säilyvät pesissä, niin kokeilepas seuraavaksi, että korjaantuuko muninta ostorehulla.
Vastaa Viestiin