Onko kanalla jokin mieluinen lempipaikka munia?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mimmu
faverolle

Onko kanalla jokin mieluinen lempipaikka munia?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Meillä nuorikolla on aina tapana munia lampaiden heinäkaukaloon.
Sinne se itsensä kaivaa syvälle ja jos lammas syö heinää niin ne osaa siirtyä toiselta puolen ottamaan niin ei kana häiriinny #-o .
Monta kertaa on niin syvällä heinissä Lilja etten itsekkään huomaa ja saan nokkasun sormille että elä häiritse toista kun munii.
Joskus on muna siinä ihan lampaiden jalkojen juuressa kaukalon edessä sekä ehjänä kun aamusella menen aamupalaa viemään.
Joten ei heinäkasasta kuin ei siitä edestäkään lampaille maistu kananmuna eivätkä sitä riko :smt017
Siis Lilja kana saa jatkaa tyytyväisenä löytämäänsä piilopaikan pitoa jossa tyytyväisenä munii päivittäin.
Ja vaikka munituspesiä on kahdeksan niin vain kahta käyttävät muut kanat ja niihinkin voi yhtä aikaa kolme kanaa olla änkeämässä samaan pesään ja heikoin lenkki työnnetään odottamaan ulkopuolelle.
Mikä siinä pesässä on kun muut ei kelpaa vaikka ihan samat purut ja heinät on sekä saman suuruiset.
Joten taisipa Lilja löytää itselleen mieluisan paikan vaikkakin ei rauhallisen. :smt045
mummo ja kanaset :biggrin:
Johku

Re: Onko kanalla jokin mieluinen lempipaikka munia?

Viesti Kirjoittaja Johku »

Meidän kanaparvella on 12 pesälaatikkoa, mutta vain 2 (kummassakin reunassa olevat) kelpaavat munintaan :smt001
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä munitaan joka pesään tasaisesti. :smt038
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

neljästä pesästä munittiin yhteen, mutta suosikkipaikka on ehdottomasti kalkkipönikkä. Siis metallinen noin 20litran kanankalkin pitopaikka, joka on kanalan "käytävällä", kun olen aamulla mennyt, niin olen päästänyt kanat myös siihen osaan, että on enemän tilaa (mulla on aivan liian pieni kanala :smt009 ) vaikka mulla niin vähän kyllä kanoja, että mahtuisivat hyvin olemaan omallakin puolella.
Noh, tänään olen remontoinut kanalassa oikein perusteellisesti ja mä kannoin noita metallipöniköitä sinne sitten, laitoin heinää ja purua sinne ja iltapäivällä siellä oli 2 munaa :smt041 Ne on siis jotain vanhoja maali tai vastaavia pönttöjä jotka ovat korkeita ja kapeita. Eikä edes kovin hämäriä, kun ikkunasta paistaa suoraan valo sinne :smt003
Nooh, tapansa kullakin
kiekuja

Viesti Kirjoittaja kiekuja »

:smt006 mun kanoillani on vanha hevostalli kanalana ja siellä on seinässä hevosten vanhat ruokakipot, joissa on heinää. Sinne ruokakippoihin tykätään munia :smt040
Vastaa Viestiin