Faverolleja?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
raumir-1

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja raumir-1 »

juu, näimpäs minäkin ajattelin...
nuo kaikki muut on tullut sellaisesta paikasta jossa ei tuollaisia töyhtöjä ole yhdelläkään, eli normaaleja ja normaalin näköisiä ovat kaikki, mistä lie tupsahtanut töyhtökukko koplaan... :smt105

katselin Tuulian kotisivuja ja hänellä oli "hieman "samanoloinen fafe-kukko jolla ei varpaat riittäneet myöskään, mutta silläpä oli kuitenkin parta :laughing5:
yhtä kaikki, ihana kukko enkä siitä luovu, ainakin kaikki vieraat heti sitä puhuttavat kun on niin erikoisen näköinen tapaus :smt041
kochin-fani

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No nyt tuli faverolleinnostus minullekin :smt050 Tosi hienon näköinen rotu
iikka

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja iikka »

Oisko nää kanasii kumpikin?
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tolla taaimmaisella on kyllä nyt melko musta siipi :smt012 Kuvassa tasan 2viikkoo vanhoja, nyt 17vrk.
Raksu

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Faveista ei oo kokemusta mutta epäilen että kukkoja olis :-"
Suwitsu

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Värin perusteella kanoja.
siiri

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja siiri »

Kanoja näyttäisi olevan molemmat värin perusteella :smt038
Tuulia: koska sun hassunväriset alkaa munimaan :smt006
*käynnistelee jo konetta*

Tuli mieleen, kun tässä kuvia katselin, että ihan jo lohenväristen faverollien populaation sisällä on aikamoisia ulkonäköeroja, itselläni on kanat keskenään hyvinkin erinäköisiä, vaikkei niissä mitään varsinaisia puutteita olekaan... onko näitä Suomessa kuinka paljon, mistähän mahtavat olla peräisin, onko joku tuonut ulkomailta viime aikoina, mikä rodun historia Suomessa ylipäätään on?
Tuulia

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

täällä se siiri on kirjuutellu jo viime syksynä, nyt käydään kevättä ja kyllä meidän favet on munineet siitä lähtien kun 6kk. täyttivät ja hyvin ovatkin munineet koko talven, neljästä kanasta jokseenkin joka pv. tulee 3 munaa, sanoisin että paljon parempia munimaan kuin meidän alhot.
Meillä favet ovat myös ulkoilleet koko talven, leudoilla säíllä favet on ulkona koko päivän, muutama pakkasaste ei niitä haittaa.

Sellainen asia tuli mieleeni että tuolla rotuesittelyssä kerrotaan että rotu on huono hautomaan, meillä 1 kana hautoi pari viikkoa ja sitten lopetti kesken, tosin kanat ovat vielä nuoria eli saattaa kesällä hautoa ihan onnistuneestikkin, mutta mites teillä muilla, onkos teillä haudottu ?
pirpeliini

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Miulla on yksi ainua faverolle kana. Tulee nyt keväällä kolme vuotta, kun on minulla ollut. Iästä ei mitään tietoa, ei ollut paikassakaan josta sen sain. On tähän mennessä hautonut ja hoitanut 2 tipuetta kunnialla :smt001 Yhden kerran heitti 2 viikon haudonnan jälkeen kesken, mutta silloin oli toisen kanan hautomat nuorikot vähän väliä sitä kyllä terrorisoimassa, kun hiimailit pesissä ja jahtasivat siellä toisiaan. Luulen, että vain kyllästy jatkuvaan häirintään..
Tänä keväänä jos se taas innostuu, niin pitää kyllä saada sen alle faverollen munia, jotta saa näitä ihanuuksia lisää. Luonnekkin tuolla miun ainukaisella kanalla aivan mahtava :smt054
Tulihan sitä nyt talvella kukkokin hommattua samaa sorttia, joten pitäsihän sitä sillekkin akkoja lisää saada :smt045
Tuulia

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Meilläkin taisi ankat häiritä hautojaa, ainakin luulen niin...

Onkos muita värejä suomessa kun lohenvärinen, harmaankirjava ja mahonki ? Meillä on kyllä mustana ( pingviinin värisenä) syntynyt kukko jolle tuli kukkomaisesti hopeaa väriäkin jos se olisi kana niin olisiko se täysin musta ??????? toivossa on hyvä elää ja odottaa että saan siitä jälkeläisiä, tähän mennessä ei ole mustia tipuja tullut..... pistää munia koneeseen :smt045
kotkotko

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Minua myös kiinnostaisi kovasti saada vähän erivärisiäkin faverolleja kanalaan. Kanojeni värien puhtaudesta en tiedä, mutta nyt siellä on mustia ja lohenvärinen kana ja ilmeisesti lohenvärinen kukko. Tälläisiä tipuja tuli, ovat kuvassa päivän ikäisiä.
Kuva
Mitähän värejä näistä tulee isona?
Tuo takana keskellä oleva on maatiainen, Ilmajoen kantaa, muut faverolleja. Etenkin tuon oikeassa reunassa olevan väri kiinnostaa, voisiko se olla mahonki?

Kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla.
Tuulia

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Hei kotkotko, tässä kuva, lainasin itseäni sivulta 3, vasemmalla edessä on tipu josta tuli mahongin värinen kana.

Kuva
Tuulia

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Onkos kellään kuvaa mustasta fave kanasta ? tahtoo nähdä.
kotkotko

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Tässä meidän faverolle kanasia:
Kuva
tämä on kaiketi lohenvärinen? Ja nokka turpeessa, kun kerran viilipurkilta tulossa. Tämä kana on jotenkin mestari sotkemaan nokkansa ja partansa, vai erottuuko vaan värinvuoksi paremmin kuin muista.

Kuva
ja meidän musta faverolle kana, tällä on kyllä vaalean harmaita sulkia kaulanympärillä, eivät nyt oikein kuvassa näy. Enkä siis tiedä onko tämä miten "virallinen" musta.
kotkotko

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Muistakin väreistä olisi kiva nähdä kuvia. Onko sinulla Tuulia kuvaa tuosta mahongista aikuisena?
Ja jos löytyy jollakin ylimääräisenä musta kukko niin saa vinkata.
Tuulia

Re: Faverolleja?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mä luulen että kotkoko sun ekassa kuvassa oleva kana on mahonki vaikka sillä onkin outo harmaa kauluri, en tiedä olenko oikein ymmärtänyt mutta lohenvärisellä kanalla on vatsapuoli aika vaalea ja mahongilla koko kana on mahonki, itseasiassa en tiedä mihin se raja vedetään, kun aika erilailla on noi lohenväriset ja mahongit värittyneet, mun kotisivuilla on kuvia sekä lohen värisestä että mahongista kanasta, ja se lonenvärinen on niiiiin kypsän lohen värinen että oikein pahaa tekee, on sellainen tunne että siitä voisi lohkaista palasen kypsää lohta, eli kananen taitaa olla väriltään aika lähellä oikeaa.
Mulla on nyt parikymmentä munaa koneessa, jää nähtäväksi että saanko yhtään mustaa tipua, mä niin haluaisin mustan kanan.

Niin ja lohenvärinen on untuvikkona kauttaaltaan keltainen, mahonki on raitapaitainen.
Vastaa Viestiin