Pikku koppi talveksi?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
MariaK
Pikku koppi talveksi?
Typerä idea pois 
Viimeksi muokannut MariaK, 25 Huhti 2015, 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Korpela
Re: Pikku koppi talveksi?
Mä katselen tätä asiaa ihan eri kantilta, mutta tässä mun ajatuksia :
Mulla on vanhoja (max 1,5v) häkkikanoja ne tuli meille eläkepäiviä viettämään. Paljon on sattunut ja vaikeuksiakin on ollut mutta täysin rakastuneena käyn kanalassa useita kertoja päivässä ja tytöt on jo oppineet juoksemaan ovelle vastaan kun kuulevat että tulen. Ne on vanhoista ns.5 kanan häkeistä, mutta niissä oli vaan 3 kanaa per häkki koska kanalan pitäjä on huomannut että kanoja kuolee vähemmän ja ne munivat paremmin jos kanat on vähän väljemmin.
Häkki on kooltaan n.50cm x 100cm. korkeus seisovan kanan verran tai vähän yli. Verkkopohja ja verkko etuseinä muuten peltiä.
Tähän verrattuna toi sun idea kuulostaa huippuhyvältä.
Sitten taas, jos kanat on jostain pienestä luomukanalasta tai parhaassa mahdollisessa tapauksessa kotikanalasta jossa ovat saaneet mennä ja tulla miten tahtovat, toi tila voi tuntua pieneltä, toisaalta saattaa se tuntua turvalliseltakin.
Mulla on vanhoja (max 1,5v) häkkikanoja ne tuli meille eläkepäiviä viettämään. Paljon on sattunut ja vaikeuksiakin on ollut mutta täysin rakastuneena käyn kanalassa useita kertoja päivässä ja tytöt on jo oppineet juoksemaan ovelle vastaan kun kuulevat että tulen. Ne on vanhoista ns.5 kanan häkeistä, mutta niissä oli vaan 3 kanaa per häkki koska kanalan pitäjä on huomannut että kanoja kuolee vähemmän ja ne munivat paremmin jos kanat on vähän väljemmin.
Häkki on kooltaan n.50cm x 100cm. korkeus seisovan kanan verran tai vähän yli. Verkkopohja ja verkko etuseinä muuten peltiä.
Tähän verrattuna toi sun idea kuulostaa huippuhyvältä.
Sitten taas, jos kanat on jostain pienestä luomukanalasta tai parhaassa mahdollisessa tapauksessa kotikanalasta jossa ovat saaneet mennä ja tulla miten tahtovat, toi tila voi tuntua pieneltä, toisaalta saattaa se tuntua turvalliseltakin.
-
minnimanni
Valitettavasti tuo neliön tila on aivan liian pieni 4-5 brahmalle.
-
miemsl
6 kanaa / neliömetri lienee hyväksyttävä EVIRA säännösten mukaan, eli kyllä tuo tila viralliset mitat täyttää.
-
Maatikko
Joo mut ensinnäkin on eri asia olla esim. 60 kanaa 10 neliöllä kuin 6 kanaa yhdellä neliöllä, vaikka se äkkiseltään vaikuttaakin samalta asialta. Toiseksi kanarotujen kokohaarukka on aika iso. Ja kolmanneksi väitän kyllä ihan suoraan, että meidän eläinsuojelulaki on kaiken kaikkiaan väsätty tuottajien, ei eläinten, ehdoilla.
-
vardenji
Komppaan maatikkoa... Isot kanat suureen tilaan(mikä ei tarkoita pieniä kanoja pieneen tilaan). Ja tuota kanojen lukumäärää neliöllä tarttis varmaan ajatella tosiaan noilla kevyillä roduilla ja verrastaa raskaisiin rotuihin niin huomaa sen tilantarpeen eron. Yks brahma tarttee jo yksin ainakin kahden hybridin tilan(olen nähny brahman viimeks vuosi sitten livenä, joten täysin teoreettinen suhdanto
)
Tuota olkipaalihässäkkää on muuten jossain aiemminkin käytetty ja se ilmeisesti toimi. Linkkiä en nyt osaa tähän ettiä, mut englanninkielinen sivusto se oli. Muniksessa se jossain oli
Sillähän saisit lisää neliöitä talveks ja eristeet samalla 
Tuota olkipaalihässäkkää on muuten jossain aiemminkin käytetty ja se ilmeisesti toimi. Linkkiä en nyt osaa tähän ettiä, mut englanninkielinen sivusto se oli. Muniksessa se jossain oli