Mikä ihme on vikana

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

hellu

Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja hellu »

Mulla on tuolta hautomakoneesta kuoriutunut nyt 8 tipua 5 vuorokauden aikana ja kaikki munat on laitettu yhtäaikaa koneeseen :smt017
Eka kuoriutui 17 vrk ikäsenä ja on ihan normaali pirteä tipu, samoin kuin 4 19 päiväsenä kuoriutunutta. Mutta nää kolme jotka kuoriutui 22 päiväsinä oli tosi limaisia, mutta tahtoivat jäädä kuoreensa kiinni. Hitaasti lähtivät liikkeelle ja näyttävät märiltä rotilta kun niillä ei ole nuo höyhenet pörhöllään vaan liimaantuneena kylkiin.
Hautomakoneessa on ollut ihan samat lämpötilat ja kosteudet kokoajan, myös edellisissä haudonnoissa, milloin mitään ongelmia ei ole ilmaantunut. Nyt jäi yli puolet kuoriutumattakin. Tarkistin tilanteen ja availin munia, niin kaikissa oli ruskuaispussi jo mennyt sisään, mutta tipu vain ei ollut tullut ulos eikä tehnyt edes reikää kuoreen.
Omituista sanon minä :smt012
Ja nuo tiputkin oli parta-, tyrnis- ja sekatipuja. Eli rodustakaan ei ole voinut olla kiinni.
No uutta yritystä putkeen :smt023
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Jos kosteus kuitenki ollu liian korkealla suhtees lämpöön,ovat kasvanu niin suureksi ettei munas oo ollu tilaa reiän nakuttamiseen.
Rusina

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Veikkaan liikaa kosteutta, kun nyt on ilmankosteuskin ollut niin suuri. Tai sitten vaihtelut kosteudessa loppuhaudonnassa. Mulla on ollut noita ongelmia octagonin kanssa, mutta ei rcomissa, jossa on automaattinen kosteuden säätö, ottaa siis huomioon myös ympäristön ilmankosteuden toisin kuin octagon. Noi liimatiput ovat aina niitä viimeisiä, monesti vähän reppanoita muutenkin. Olivatko muuten suurimmista munista (joista kosteutta haihtuu hitaimmin)?
hellu

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja hellu »

Ihan normi kokoisista munista olivat.
Tuohon liikaan kosteuteen en oikein usko, kun vesi on päässyt loppumaan koneesta useammin kuin kerran ja kosteusräppänätkin on ollu isolla auki. Ja nyt kahden viimeisen päivän aikana tuota konetta on auottukkin tosi usein.
No jospa seuraava kerta onnistuisi. Mulla on nyt tuolla koneessa ankan, kalkkunan, helmarin ja tyrniksen munia. Mulla kun tuo kone on ns jatkuvalla täytöllä. Pittää varmaan nyt ekaks kattoo tää koneellinen loppuun enneku laittaa lisää munia hautumaan.
Rusina

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ahkera aukominen voi myös vaikuttaa siihen, että "liima" on tahmeampaa (kuivaa)?
Oma huomio on vain ollut, että liisteri on yhteydessä nimenomaan liikaan kosteuteen ja nonstop-haudontaan, jossa konetta auotaan. "Kuivalla" koneella ja yhtä erää haudottaessa mulla ei ole tullut koskaan "liimatipuja". (2 octagonia humisee tuolla parhaillaan ilman vettä ilma-aukot suurimmillaan...)
Toki kyse vois olla osittain huonosta "tipuaineksestakin"? Noihan ovat niitä viimeisiä kuoriutujia.
hellu

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja hellu »

Minä olen hautonut aina tolla koneella jatkuvalla täytöllä, eikä koskaan ennen ole tullut uollaisia tipuja.
Täytyypä alkaa tarkkailemaan tuota kosteutta tarkemmin vastaisuudessa. Ja ostaa mahdollisesti toinenkin haudontakone :smt003
Yksi asia oli minkä tein nyt toisin ja joka voi juurikin vaikuttaa siihen kosteuteen. Minä nimittäin kellutin munat 5 vuorokautta ennen laskettua aikaa. Ikinä enne en ole tehnyt kellutusta kananmunille, vain ankkojen ja sorsien munille. Olisikohan tuo sitten se syy? Mut edelleenkin, miksi viisi kuoriutui ihan hienosti itsekseen ja niin aikaisin ja sitten nuo muut noin myöhässä ja liimaisina(ne jotka ylipäätään kuoriutui)?
Rusina

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kellutus ei tunnu vaikuttavan asiaan mitenkään. Mä kellutan monesti ihan lopussakin.
Pitäiskö tarjota syyksi hirmuista IB:tä :smt040. Ei vaiteskaan, vitsi.
Viime kesän sadekaudella mulla oli ongelmaa kosteuden kanssa, sitä ei meinannut saada millään keinolla tarpeeksi matalalle. Ja nyt viikko sitten kanalassa kanan alla oli osa liian märkiä tipuja.
smari

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja smari »

Ootko tarkistanu että tuuletin toimii? Tuli mieleen tuosta kuoriutumisaikojen eroista, eli jos koneessa onkin toiset kohdat kylmempiä/kuumempia. Silloin kosteuskaan ei ehkä leviä tasaisesti.
hellu

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja hellu »

Smari tuo tuuletin jutska tuli mullekin mieleen. Täytynee puhaltaa taas kompuralla nuo enimmät pölyt tuulettimista pois.
Mulla on kyllä melkein aina kuoriutunut nuo tiput 19 päiväisinä joten en sitä pidä niin ihmeellisenä. Lämmöt on aina olleet saman eli tuon 37,6, ihan sen vuoksi kun siellä on aina poikkeuksetta monen lintulajin munia haudonnassa.
Kiitoksia kaikista vinkeistä. Koitan nyt alkaa säntillisemmäksi tän hautomisen kanssa. Tähänasti kun olen mennyt ihan vaan "lonkalta" periaatteella.
hellu

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja hellu »

No nyt niistä 3 vimeksi kuoriutuneesta on jo kaksi kuollut ja kolmaskin on siinä kiikun kaakun päästänkö vihreämmille laitumille.
Voi jumpe ku harmittaa :smt009 Nuo kaksi olis ollu aivan kertakaikkisen kauniin värisiä harmaita tyrniksiä.
SannaT

Re: Mikä ihme on vikana

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Hellun tarina kuulostaa ihan samanlaiselta kuin meillä viime kesänä. Viimeinen haudonta (muistaakseni heinäkuun alussa) meni myös samalla tavalla mönkään, vaikka edelliset oli menny ihan hyvin... Hautomakoneena oli Covatutto. Meillä ainakin keittiön lämpötila heitteli todella paljon ja Covatutto kun reagoi kaikkeen ulkopuoliseen todella helposti niin meinasin että liika lämpötilojen ja kosteuksien heitto teki sen, vaikka entiset olikin menneet hyvin.
Tosiaan, itseänikin ihmetytti ne jälkikäteen kuolleet tiput. 15 munaa laitoin ja yhden kukon sain pysymään hengissä.
hellu

toinen kone

Viesti Kirjoittaja hellu »

Niin se sitten kävi meilläkin että piti tilata toinenkin hautomakone :smt003
Tohon nykyseen mahtuu vain 48 kananmunaa, joten se on aivan liian pieni :smt045 :smt036
Mitenkähän tässä nyt näin kävi??? Minoon koittanu selittää itelleni että, kun haluaa lisää Tyrniksiä, Faverolleja ja noita isoja kanoja, niin niistä täyttyy tuo vanha kone. Uus on pakko tilata että saa mahtumaan ankan, sorsan, kalkkunan ja fasaanienkin munat jonnekin :smt002 Eikö niin!!!! Kompatkaa nyt joku mua :smt023
kammomunanen

Re: toinen kone

Viesti Kirjoittaja kammomunanen »

Onko pakko tuollasia viesteja, kun täällä ei uskalla edes avata myydään- palstaa, etten vaan tulisi ostaneeksi edes sitä ekaa konetta :smt019 ? Meille ei mahdu, ei mahdu, ei....
Nöpönen

Re: toinen kone

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

Ei meillekkään mahtuis :smt012 , mut NIIN tekis mieli tollasta automaatti Octagonia parille kymmenelle munalle toiseksi koneeksi :smt025 ... Voi taivas tää kana hulluus tekee kyllä ihan pimeeksi :smt040 :smt037 :smt043

hellu: Kyllä toi on mun mielestä ihan oikeutettua sulle :smt042
siimis

Re: toinen kone

Viesti Kirjoittaja siimis »

Siis kaksi konetta on ihan must! Eihän yhdellä pärjää!! :smt003 Mä hankin kaksi heti kättelyssä, molempiin menee reilut 50 kääntölaitteeseen, käsin kääntäen menis 90...
Vastaa Viestiin