Kukkosi elinkaari?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
chicken

Kukkosi elinkaari?

Viesti Kirjoittaja chicken »

Eli kuinka kauan käytännössä teillä yksi kukko elää? Jos vanha kukko polkee kanoja ja niiden munista tulee kanatipuja, niin ei kai niitä pidetä enää siinä laumassa ettei niiden isä polje niitä vai? :smt017 Ja ei kai kukkotipujakaan voi pitää laumassa niiden äitikanojen poljettavana..
Joten millainen on toimiva jatkumo?
Itselläni on nyt yksi lauma (kukko+3kanaa+kukkotipu) ja tilanne alkaa olla siinä pisteessä että jomman kumman kukon pitäisi kai lähteä, mutta jos pitäisin kukkotivun ja tekisin sille oman lauman esim. uusista kanoista niin kohta tultaisi taas siihen pisteeseen että kävisi näin. Joten loputtomasti ei voi pitää kukkoja mutta onko se vaan aina sitten hyvä kukko pistettävä lihoiksi parin vuoden välein viimeistään? Sinäänsä harmi kun nykyinen kukko on niin mukava tapaus :smt049
Itse koitan pitää tämän homman hanskassa siinä mielessä että olisi tulevaisuudessa vain 2 tai 3 laumaa ja kun kovasti halajaisin jonkin toisen rodun kääppänöiden rinnalle :smt055 Eilen lähti jo hyvä sekoituskana lihoiksi koska en halua sekoituksia enää ja toisekseen se hyppi liikaa toisten silmille kenties ison kokonsa takia.
mik

Re: Kukkosi elinkaari?

Viesti Kirjoittaja mik »

Noh, mun eka kukko meni ketun ruuaksi, jätin siitä itelle yhden kanan ja kukon. Nyt mulla on uus kukko, sekä tuo jälkeläiskukko sekä siitosmunista haudottu kukko. Tuolla uudella kukolla teen varmaankin yhden poikueen vielä, kun siitä näköjään jää kotiin kaks kanaa. Sit käytän ton jälkeläiskukon, sen emäkanaa ei ole parvessa ja en sit kerää sen siskon munia haudontaan. Ja sit toi siitosmunista haudottu kukko, menee varmaan myyntiin heti, ku kasvaa tarpeeks isoks, kun sen sisaruskana jää kans tänne. Ylimääräset kukot myyn, mut alle 4 kk ikäisinä laitan ruoaksi, jos ei oo mennyt kaupaksi.

ts. ei sisarus/äiti-poika/isä-tytär-parituksia.

Ja syssyllä siis olen uutta kukkoa vailla...

EDIT: eli näyttäis siltä, et vuoden verran ois sama kukko. Tai siis mulla on näköjään aina täällä useita kukkoja, mut 1-2 sukukypsää kerralla.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä pidän samoja kukkoja kuolemaan saakka. Juuri pari viikkoa sitten lähti ensimmäinen, Ilmari 12-vuotias pappakukko lintujen taivaaseen, vanhuuden tuomien ongelmien vuoksi

Mutta en jätä omista kukoista kanoja, enkä kyllä kukkojakaan sitten itselle ja jos jätän, sille hommataan sitten oma, erisukuinen puoliso/t.
Mulla on kuitenkin rotuja paljon ja lintuja ylipäätään, joten hirveää tarvetta ei ole niitä lisätä. Ja jos tarvetta ilmenee, hommaan sitten siitosmunia, tai ostan uusia, erisukuisia lintuja.

Mulle noi kukot vaan on niin persoonia, jotka suurin osa on täällä jo munasta kuoriutunut tai muuten ipanana tullut, niin en pysty tai halua niitä pois laittaa, en näe siihen myöskään mitään syytä omalla kohdallani.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kukko per haudonta tai pari männä kesinä. Mutta tämä taas johtuu ihan siitä, että oon pienen maatiaiskannan säilyttäjä. Ajattelin, jotta pidän perimän mahollisimman laajana.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä oon nykyään ajatellut samoin kuin kanamummo. Ekoja kukkojamme tuli pidettyä varsinkin kannan pienuuteen nähden liian kauan, viisastuneena olen nyt panostanut nopeampaan kiertoon. Eli meillä ei kukot kauaa vanhene :confused5: Tosin nyt aion rauhoittaa tahtia ja panostaa siihen että kun kesän ajan meillä kanat ulkoilevat vapaana, olisi niillä kaitsijana täysin miehistynyt kukkoukko ja mielellään vaikka pojankloppi vielä varakukkona. Syksyllä kun laittaisi aina seuraavan kesän siitoskukon hautumaan... Useampaa kuin yhtä parvea en pysty pitämään. Kanoja tuppaa jäämään jos ei nyt joka poikueesta niin ainakin joka siitoskukosta, vanhemmasta päästä sitten poistetaan kun nuorikoita jätetään. Kanoissa onkin meillä kohtalaisen suuri geneettinen variaatio ja vaikka kukko olisi omakasvatti niin hyvin se silti sopii puolisoksi ainakin osalle kanoista.
chicken

On se vaan hankalaa, näin kun ajattelee niin voisin antaakin meidän kukkotipun pois mutta sitten taas, se on minun ensimäinen meillä kuoriutunut tipu ja onhan se komeakin niin tekisi mieli pitää se mutta parempihan se toisaalta olisi vaihdella kenties useammin..
Ja nyt talvella kun ei ole mahdollisuutta rakentaa lisätilaa niin aloin jo miettiä voisinko eristää sille kukkotivulle pienen tilan muun lauman tilasta että voisi sen sitten pitää :smt017
vilhelmiina

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

no eikös sen kukkotipun vois pitää, jos et vaan sitten haudo niitä munia. Hommaat sitten haudontaa varten munat muualta...
chicken

Hei, hyvä idea :smt001 Miksen itse ole tullut ajatelleeksi?! Tosin, pitäisi varmaan perehtyä mistä niitä munia sitten ostaisi ja millä tavoin..
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Meillä on tähän mennessä menty niin, että ennen kuin siitosmunia aletaan keräämään niin poistetaan hyvissä ajoin kukot, jotka ovat lähisukulaisia muniville kanoille.

Eli nyt lähipäivinä poistetaan kaikki viime vuoden kukot, jotka ovat nykyisiltä kanoilta otetuista munista haudottu.

Tämän vuoden siitoskukko on siis hankittu muualta.

Ja taas ensi syksynä tai seuraavana talvena poistetaan tämän vuoden kukot ja hankitaan taas uusi kukko jostain muualta, niin ei pääse sitten äidit, pojat, sisarukset yms. keskenään lisääntymään.

Olisihan se ihan kiva pitää monta vuotta samaa kivaa kukkoa, mutta ainakin näin säilyttäjänä koen olevani vastuussa kannan monimuotoisuudesta (vai miten se sanotaan :smt004 )
Vastaa Viestiin