Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kaisumaria
siebenbürger

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Huh huh, vihdoinkin sain riikkinuorison sisälle (2 kpl, 3 kk). :smt117 Ovat olleet yöt ulkona, vaikka kanalassa on suojaisia piiloja yllin kyllin. Joskus olen kantanut ne sisälle mutta heti
livahtavat takaisin ulos. Nyt laitoin siis pari lehtikompostikehikon sivua sinne leikkikehäksi ja siellä saavat olla kunnes ulkoilukausi päättyy. En ole huomannut että muut pahemmin kiusaavatkaan,
mutta viime yönä oli vaan 5 astetta ja joskushan niiden on opittava olemaan sisällä, kuten isotkin. Onneksi isäriikin pyrstö on jo tiputtanut pisimmät sulat niin mahtuvat olemaan hyvin sisällä. Kevätpuolella tuppaa olemaan vähän ahdasta kun kanat asusta kopin takaosassa ja riikkikukko oven edessä. Riikkitiput on siis konehaudottuja, toinen kana hautoo jo kolmatta kuukautta tyhjää
pesää.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
tinttu

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Voi kauheeta kuinka voi olla vilkas pikkutipu:muut kökkii emojen alla niin tää loikkii päällä, vetelee heltasta, hyppää kaurapuuroon ja huitelee pitkin kanalan lattiaa niin että emoraukka saa tosissaan pitää silmät selässäänkin. Toi puuro: siis ojensin emoille puuroa kulhosta, en laittanut siten lattialle että noi pienet sinne jumiutuu. Mitä tekee 2päivänen tipunen;spurttaa emon päältä ja liukuilee puuroon! Siinä sitten siivet ojossa piipitti, kunnes nostin sen pois ja pesin koivet...Ihan selkee adhd tapaus. Ei ainakaan kana ole noin menijä, taitaa mulla kasvaa pieni vilkas kukkopoika :smt005
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Meillä on riikit (aikuiset) vielä ulkona. niillä on tuulensuoja, jossa näkyyvät yöpyvän, viime syksynä olivat pakkasiin asti pihalla omasta tahdosta.

(en tajua mitä järkeä on antaa kanan hautoa kolme kuukautta tyhjää pesää... :smt012 )
kaisumaria
siebenbürger

Pitäiskö se riikkikana nostaa vaikka orrelle tai kantaa ulos, ei se puhumalla pesäpaikastaan minnekään mene...
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Ite nyt en ole millään tavalla kieltänyt hautovaa kanaa hautomasta, tosin kanoillamme on munia allaan aina :smt003
Mutta itse tuossa tilanteessa ( jos olisi PAKKO ) laittaisin sen pesän eteen verkon jos on muitakin pesiä olemassa munimista varten,
muuten tuskin tekisin mitään muutakuin hankkisin kanan alle siitos-munia :smt017
Mutta itse kun neuvoa annan, haluan tietää yksityis kohtia myöten miten on edes yrittänyt sitä lopettaa :smt005
Oon vähän tällänen :-"
kaisumaria
siebenbürger

:smt043 Kun ei se riikkikana edes ole missään pesässä, yhdessä nurkassa vaan lepäilee. Oliskohan sillä
vaan psykologinen trauma kun näkee ne kaks pikkuriikkiä eikä ne olekaan sen itse hautomia? T'änään aion
kuitenkin eristää sen hautomapaikan jos vaikka tilanne normalisoituisi.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Suututtaa vanhat kanat piti tänään lähteä ja toinen perusikin vasta illalla 10 aikaan nyt kiire ettii koti tai kirves ensviikolla oottaa
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Tänään on tehty tarhaan suursiivousta; hinkkasin liejuisia/leväisiä ramppeja fairyvedellä, haravoin ja vein aimosatsin hienoa hiekkaa autokatoksesta tarhan pohjalle..Alkoihan se pohja jo vähän siistiytyä ja kuivua :smt023 ..kaikennäköistä kippoa ja kuppia meinaa muuten kertyä tarhaan ja kanalaan, keräsin kaikki ja pesin. Uudet kanaset(hybridit)viihtyy hyvin ja ovat kilttejä!Ihana sunnuntai perheen kanssa! :smt001
mimmu
rhode island

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Sataa ja aina vaan sataa :smt009
Marjat kerätty hillottu, mehustettu ym. rehupuoli penkeistä ja vielä ois puolukat keräämättä, porkkanat maassa (siis isäntä kerää :smt023 ).
Itsellä mennyt selän kanssa huonosti :smt011 eli on se hyvä kun tuo siippa jaksaa hoitaa nämä savotat ym. :smt055
Lampolan/kanalan maalaus vielä tekemättä sen verran roiskivat nuo mammakanat kun yrittivät hautoa niin pitkin seiniä on ruikkia joten paree maalata kun hinkkaamalla ei lähtenyt kun pahimmat.
On se aika jämäkkää tuo kanan kakki.
Vielä ovat kaikki kesäkanalassa sekä ulkoilevat pihamaalla ja karitsat on sisäällä yöt päivisin vielä riittää syömistä haassa. Heinäpaalit ostettu kevääseen asti joten sitä riittää.
Nyt on 10:stä kanasta kahdeksalla sulkasato joten sulkia piisaa pitkin pihaa ja kanalaa. Olenkin kerännyt niitä jonkin verran ja askarrellaan niistä jotain 5 vuotiaan lapsenlapsen kanssa :smt003
Eli taitaa sitten ennen joulua ainakin munat riittää kun kaikki alkaa munimaan. Onneksi hautomisvietti meni muutamalta kanalta.

Vesipumppu teki tenän, keittiön remppa kesken kun liitin tms. meni :smt017 , mut onneksi on rantasauna josta lämmin vesi ja onnistuu ne tiskit käsipelilläkin jonkin aikaa.
:smt015 No sitten vielä tytär osti pienen maatilan ja siellä on isäntä käynyt ns. "puuhamaassa". Eipä ole vapaa-ajan ongelmia mut mie vaan jotain pientä yrittänyt kun selkä ei anna periksi joten kivun kanssa sitten ollaan jos miten kuten jaksaa tehdä. Ei ole mukava vieruskaveri ainainen kipu selässä :smt013 kun rajoittaa niin paljon nyt tekemisiä. Virtaa piisaa selkä vaan ei tule mukana.
Mut hissukseen ja seurustelua eläinten kanssa sekä päivä kerrallaan kohti talvea.
Keväällä varmaan sitten tytölläkin kanoja/kukkoi sekä miun vanhemmat lampaat asustavat heillä lokakuussa.
Iso talli on vaikka mitä elikoi pitää :smt045

Pizzan otin uunista ja isäntä tuntuu tulevan pääsee saunan lämpöisiin löylyihin eli tämmöistä tällä kertaa sateen ropistessa ja illan hämärtyessä.
mummo ja kanaset :biggrin:
Huppu

Viesti Kirjoittaja Huppu »

Täälläkin kärsitään selkäkivuista, tosin se on mies joka kärsii ja sairaslomaa ne on sille laitelleet koko viimeviikon, eli nyt ne kaikki raskaatkin ja kettumaiset hommat on jäänyt myös mulle :smt012 :smt003
Hommaa kun on, niin vähän on ollut aika kortilla yksin tehdä kaikki ennen töitä ja töiden jälkeen. Nyt se vissiin alkaa taas parantumaan :smt045

Viimeviikolla täällä kävi lämpökaivoporarit ja saadaan tuo maalämpö tänne pirttiin, viimetalven mä taisin vain palella niin sisällä kuin ulkonakin, toivottavasti ei sitten enää tarvitse. Samalla kun vetävät putket tänne sisälle niin avataan pihaa kans sen verran, että vedetään vesiputket talliin (vihdoin). Loppuu se sankkojen kanssa selkkaaminen ja lämpimän veden kuskaus sisältä. Kanoille nyt onneksi vettä ei mee niin paljoa ku isommille elukoille, että sen mä vielä käsipelillä hoidan ;)

Ja vielä, ampiaiset ovat vallanneet vintiltä yhden huoneen, hyi yök. Yläkerrassa meillä on kaksi huonetta, vieraskäytössä ja siinä tasanteella mulla kampauspöytä. Aamuisin kun menen laittautumaan töihin ja laitan valot päälle niin johan alkaa ampparit möngertämään kohti valoa oven raosta ja mä saan taas juosta paniikissa miehen luo, että tullee ne tappamaan.
Yhtenä päivänäkin sieltä imuroitiin 42 kuollutta ja vähemmän kuollutta ampparia pois, seuraavana päivänä taas sama määrä. Eilen sitten käytiin ostamassa raidia ja myrkytettiin se makuuhuone. Vinttihuone myös oven raosta suihkuteltiin kun ei uskallettu pimeeseen mennä etsimään mahdollista pesää, me kun ei tiedetä yhtään mistä ne tulee :smt013 Tämän vuoksi, tulisipa jo pakkaset.

Eilen mä kävin hakemassa viimetalvista pellettipaskaa lantalasta ja kävin kippaamassa muutaman lapiollisen kanojen ulkotarhaan tongittavasti, johan alkoi sutina käymään kun kaikki juoksivat nam, kastematojen perässä ja niitähän riitti, aivan hirvee määrä :smt048

Huomasin myös, että kuinka nuo pikkusetkin on jo kasvaneet, sekä Oskar-kukko myös :smt007
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Meillä ei linnut vähene. Viikonloppuna laitoin viimeiset neljä kalkkupoikaa pakkaseen. Kauhee homma teurastaa, nylkeä, suolistaa ja palotella kalkut. Osan lihoista vielä tein jauhelihaksi. En suosittele kyllä neljän kalkun teurastusta samana päivänä, varsinkaan jos yksin tekee eikä niitä kokonaisena pakasta. No siitä selvittiin, mutta tänään viime keväinen kalkkuneiti lyöttäytyi hautomaan keskelle pihaa, tuohon vesisateeseen. Siellä se jököttää tyytyväisenä munansa päällä ja murisee kun lähelle menee. Täytyy nyt toivoa, että jättäis homman kesken, mutta jos ei jätä niin kai se täytyy sisälle siirtää. Kai se sitten viimeistään homman jättää. Kanatkin ovat innostuneet hautomaan näin syksyä vasten, eilen kuoriutui alhokanan alta viisi tipua ja toisen alta reilu viikko sitten myös viisi tipua. Kuka näitä tipuja nyt talvea vasten ostaa :smt017
Tupuna

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Minulle on tulossa elämäni ensimmäiset kanat ensi viikolla! :smt049
Kanalaa olen viimeistelemässä, ei malttaisi odottaa kotkottavia saapuvaksi :smt003
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Meillä on menty tasaista vauhtia, nyt alkaa jo viimein vähän rauhoittumaan hälinä isolla puolella kun niitä kanoja sinne tuli ja kukko sitten meni ja uudet kukot tuli ja niin edes päin :smt040

Tipujen kanssa, jotka siis kuoriutuivat pari viikkoa sitten aloittivat lento hyppyjen harjoittelun ! :smt001
Emon selässäkin ahkerasti hyppelevät, ja ruoka maittaa kaikille normaaliin tapaan.

En minä nyt oikein osaa kertoa muuta kuulumisia, kun siis että tipuja tuli pari viikkoa sitten 16 kappaletta..
Mutta 1 menehtyi viikon vanhana :smt012
pirtti

Viesti Kirjoittaja pirtti »

Tupuna: kerro sitten lisää/laita kuvia teidän uudesta kanaelämästä :)
Tupuna

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

^ Juu laitan varmasti, olen ihan innoissani :smt043

Olen välillä oikein yötä myöten lueskellut tietoa kanoista ja niiden hoidosta. Muiden kanalakuvia olen katsellut suurella innolla. Meidän kanala on ulkosaunan vieressä oleva eteistila, eli ns. pukuhuone. Se on vajaa 6 neliöinen tila. Ensi viikolla on tulossa kanat, ei malttaisi odottaa! :)
Vastaa Viestiin