UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siimis

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja siimis »

Rusina kirjoitti:Tais olla tuota kokousta seuraava aamu, kun sitten purettiin rajoitukset. ETT kuiteskin kuuli rajoitusten purkamisesta ensimmäisenä harrastajalta, joka oli saanut tiedon eläinlääkäriltä, joka oli saanut sen läänineläinlääkäriltä, jolle se oli tullut Eviralta. Ettei se tiedotus aina kulje viranomaistahojenkaan välillä niin kovin sukkelaan :smt003. Joskus itse päähenkilö eli kananomistaja saa tiedon vikkelämmin :smt023 :smt023.
Ja muniksen puskaradio toimii muuten kaikkein nopeimmin! Minä jo sain yhdeltä munislaiselta tekstaria, että tuleeko se testaaja teille kumminkin, vaikka testit on nyt lopetettu? No minä sitten soittamaan eläinlääkärille, että oletko sää nyt tulossa klo 15, kun Evira on kuulemma nyt lopettanut testauksen. Oli ell vähän että hä? :smt003 Parit puhelut soiteltuaan hän sitten kuitenkin ilmoitti tulevansa vielä meille ja meidän tais ollakin viimeinen testattu paikka.

Ja harrastuksesta - kyllä niitä on edullisia ja ilmaisiakin harrastuksia olemassa eikä minusta ole mikään häpeä pyrkiä harrastamaan ilman turhaa rahankäyttöä.
Eläintenpito on meille kuitenkin elämäntapa ennemmin kuin harrastus.
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Voi mahdotonta!
Meillä ei ole tehty testauksia joten en ole varma onko minun nyt asiallista tänne kirjoittaa. Jokatapauksessa olen lähes 100% varma että IB löytyy myös meiltä.
Minun suhtautumiseni tähän tautiin ei ole muuttunut juurikaan tämän taudin etenemisen aikana. Meillä kun on lypsykarjatila, jossa myös on aikalailla kaikenlaisia tarttuvia bakteeri ja virustartuntojen riskejä, en osaa olla ihan järjettömän huolissani.
Testit olisin meillekin halunnut, mutta kun nuo ilmaiset testaukset loppuivat niin empähän ole sitten tilaillut maksullisiakaan.
Lintuja olen hankkinut niin positiivisilta kuin negatiivisiltakin tiloilta, ja ompahan tullut viimepäivinä omituisia tipu kuolemiakin (jotka selvisi kokkidioosiksi).
On varmaan hölmöä vertailla kanoja ja lehmiä, mutta kävipähän meillä nyt navetassakin näin : Ostimme kasi lehmää karjaamme. Tilalta jsta lehmät hankimme ei ole sorkkavälitulehdusta. Nyt kuitenkin näillä uusilla lehmillä ilmeni kyseinen sairaus, joka sivumennen on hyvinkin tarttuva. No sorkkavälitulehdus tarttui ainakin kolmeen meidän vanhaan lehmään ja tietenkin keskellä parasta lypsykautta. Hoitona on antibiootti ja maidot tietenkin menevät nyt sitten reilun viikon ajan viemäriin kunnes lääke poistuu elimistöstä. Tämä tulehdus aiheuttaa maidontuotannon alenemista ja on erittäin kivulias lehmälle. Vaikuttaa myös hedelmällisyyteen ja sattaa aiheuttaa varhaisia luomisia.
Tämän hetkiset kustannukset ovat jo reilussa 2000€, eikä vielä tiedetä olemmeko saaneet taudin pysähtymään. Taudin alkuperääkään ei tiedetä, emmekä ole lähteneet sitä sen kummemmin selvittämäänkään. Mahdollisuushan on sekin että eläimet ovat saaneet tartunnan teurastamon kuljetus autostakin.
Minä jotenkin rinnastan tämän IB:n näihin lehmien sairauksiin, enkä siksi aina ymmärrä kohua mikä näistä taudeista tulee. Taudit tulee hoitaa aisiaan kuuluvasti ja tietysti olla varovainen vaarallisten tautien suhteen. Aina ei kuitenkaan sairauksille voi mitään. toisinaan niihin joitakin eläimiä kuolee ja toisinaan selvitään ihan pelkällä säikähdyksellä. Sillä että aletaan osoittelemaan sormella toisia ja toisten toimintatapoja, ei voiteta yhtään mitään. Tässäkin tapauksessa on kuitenkin kyse taudista joka ei tartu ihmisiin, eikä ole kanallekkaan kuolemaksi. Luonto karsii heikoimpia ja opettaa jokus meitä eläinten omistajia raskaammalla kädellä.
Toivon ettei kukaan nyt tästä minun tekstistäni hermostu, koska tarkoitukseni ei ole luoda pahaa henkeä eikä syytellä yhtään ketään mistään. Olipahan vain pakottava tarve kirjoittaa oman sydämen altakin jotain, koskien tätä IB:tä
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hyvä kirjoitus hellu, samaa mieltä :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Tuometar

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Yhdyn edellisen kommentoijan kommenttiin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minustakin hyvä kirjoitus.
Minua lähinnä ärsyttää se että anteeksi pyyntö pitää esittää jokaisen joka jotain kirjottaa???
Pitäskö ylläpidon lisätä jokaiselle, ANTEEKSI että sanon mielipiteeni, jokaisen kirjoittajan allekirjoitukseen??
Nopeuttas tätä viestittelyä....? :smt037
Ihmeellistä' ettei uskalleta edes foorumilla sanoa omaa mielipidettä??
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Suvianne kirjoitti:Minustakin hyvä kirjoitus.
Minua lähinnä ärsyttää se että anteeksi pyyntö pitää esittää jokaisen joka jotain kirjottaa???
Pitäskö ylläpidon lisätä jokaiselle, ANTEEKSI että sanon mielipiteeni, jokaisen kirjoittajan allekirjoitukseen??
Nopeuttas tätä viestittelyä....? :smt037
Ihmeellistä' ettei uskalleta edes foorumilla sanoa omaa mielipidettä??
Totta! Tätä mietin itsekin ja en ota enää kuormaa yhtään enempää niskoilleni.
Vääryyttä en kuitenkaan toisia kohtaan ole tehnyt ainakaan tämän asian tiimoilta.
Ja tekisi jopa mieli sanoa pari :smt013 :smt019 :smt013 noin, nyt on sanottu, heti helpotti :smt005

Jokainen katsokoot peiliin, ei kukaan ole toistaan parempi!
Suvianne

Niin suomessa on sananvapaus ja kyllä sen oman mielipiteen saa sanoa.
Se voi olla täysin eri, mutta se ei tarkoita että se on henkilökohtainen loukkaus.
Kyllähän sitä itekkin vetää herneitä nenään, mutta sehän on minun vika. Ei mielipiteen ilmaisian vika.
Ja kyullä siihen mielipiteeseen saa vastata, että ompas perse mielipide. Mun mielipide on tämä!!
Sehän on sitä mielipiteen vaihtoa!?
Eli kyllä täällä saa olla vaikka sitä mieltä, että kaikki positiiviset tulisi saneerata. Ei sitäkään mielipidettä saa kieltää sanomasta???

Mutta mun mielipide on, että informaation puutteesta tästä tuli paniikkia aiheuttava kärsimys monelle. Mutta nyt on enemmän infoa, niin jokainen voi itse tehdä oman ratkaisun sen pohjalta.

Puuttuva/sekava/väärä informaatio on yleensä aina se joka aiheuttaa sen paniikin tällaisissa ja vastaavissa tapauksissa. Siksi pitää aina olla se oma maalaisjärki tallella, ettei tee hätiköityjä ratkaisuja ennen kuin on varmaa.

Ihimisiä ne on ellit ja evirat ja mttkin, ja varmasti on katkoksia ollut sielläkin...

Mulle on yks ja sama onko meillä IB. Minä vaan toivon, että kukaan ei sairastu!!
Pidän omia kanojani superkanoina ja olen ylpee niistä!!
Terveitä, munivia, hautovia ja ruokansa etsiviä!! Upeita otuksia. En halua yhdenkään sairastuvan.
Ja jos meillä olisi IB ja ne on siitä selvinneet minun huomaamatta!?? Niin olisin vielä ylpeempi ja kiittelisin itseäni, kuinka ruokinta ja hoito ja olosuhteet on osuneet nappiin!

Ja ajattelen samoin kuin joku täällä, että testaamaton = IB+
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Totta kai mielipiteensä saa kertoa.

MUTTA, mä ymmärsin että se mielipide josta tämä polemiikki sai alkunsa, ei ollut mielipide vaan yhteen ihmiseen (ei allekirjoittaneeseen) suunnattu ja kohdennettu syytös tämän oletetuista päätöksistä ja motiiveista, joista ja joiden taustoista syyttäjä ei kaiketi tiennyt mitään. Näin sen ymmärsi myös moni muu. Jos kyse oli jostain muusta, niin en sitä viestistä ymmärtänyt. Ei mun pitäisi lukea tätä ketjua unenpöpperössä, kun ei sitä nähtävästi hereilläkään pysty ymmärtämään mitä muut tekstillään tarkoittavat... :oops:
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Miettikääs nyt oikeesti kaikki, mistä taas tämäkin juttu sai alkunsa. Henkilö X tulee tänne kertomaan mielipiteensä aina, kun voi jonkin negatiivisen piikin lähettää jollekin, ilmeisestikin ei pitämälleen, henkilölle.... ja siihen sitten joku tarttuu, ja jatkaa samalla linjalla, vaikka ei ehkä ole tietoinen edellisen viestin tarkoituksesta.
Jos on hiljaa ja testaamaton tila, niin myynti, vaihto ja osto on ihan ok. MUTTA jos on sattunut sanomaan mielipiteensä taudin vakavuudesta, ei ole sallittua myydä kanojaan. Tai jos on sanonut, ettei se tauti niin vakavaa olekaan, niin silloinkin on väärin myydä kanojaan :smt017
Eikös se kuitenkin ole lopputulokseltaan ihan sama, kuka niitä kanoja myy ja missä mittakaavassa ja minkä syyn takia!
Mulla nyt ei ole myytävää, mutta jos olisi, niin myynti-ilmoitusta laittaisin. Ja toisaalta, jos olen jotain kanaa tai kukkoa vaille (tai sitten tulis jostain ilmoituksesta heräteostos), niin en mä jaksais ruveta miettimään, miksi myyjä on ko. eläintä myymässä.... tai vielä tyhmempää, katselisin myynti-ilmoja, ja sitten täällä kertoisin myyjästä mielipiteitäni hänen mielipiteisiinsä vedoten! Hei haloo.... koitetaan nyt tunnistaa ne provot, kun ei niitä niin kauhean moni tänne kirjoittele. Tää kun "harmittavasti"on edelleen se foorumi, jossa porukka viihtyy ja keskustelee :smt038
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

mmm...
-Melkeen kommentoin- :smt003
Mut hyvä kirjoitus Hannaw...
Selvitti mullekin paljon :)
Suvianne

Tietenkin tuollainen on eri asia.

Mutta jos kerta täällä sitten keskustellaan ja keskustelu rönsyää jo ihan informoivaksi ja hyväksi ja milipiteitä vaihtavaksi, niin minusta ne ANTEEKSI pyynnöt vois jättää väliin.

Eri asia jos on loukannut jotain henkilökohtaisesti. Vois vaikka pyytää nimellä anteeksi..?
Tää on ihan OT mutta itse olen päättänyt kertoa ne omat mielipiteet ilman jatkuvaa anteeksi pyyntöä..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Auts!
Tahtomattani olen kyllä nyt loukannut jos olen loukannut! Ihan omia ajatelmia ja huomioita vaan tautiin liittyen kirjoittelin.
Nähtävästi mä en osaa kirjoittaa enää kohteliaasti :smt017
Anteeksi pyyntö siis kaikille joita kirjoitteluni on loukannut :smt006

Hannawille erikois kiitos, kun taas pudotit mut maan pinnalle :smt038
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Muilla foorumeilla ikinä ole anteeks kukaan pyydelly vaan erimielisyydet on paisuneet kun lumipallo sveitsin rinteissä.
Tää on poikkeuksellisen hieno ja upea foorumi.
Niin.

:smt055 :smt041 :smt055 :smt043 :smt055 :smt041 :smt055
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Tarttuukohan tuo IB kuitenkin ihmisiinkin :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ei onneksi tartu! Munia ja lihojakin voi syödä ihan huoletta, vaikka olisi ib-positiivisen tai testaamattoman parven omistaja.

(OT: jamppa toivoi käyttäjätunnustensa poistoa anteeksipyyntöjen saattelemana...)

Jatketaan tässä ketjussa nyt kuitenkin vain ja ainoastaan ib-taudin käsittelyä, eikä mitään muuta!
Vastaa Viestiin