UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
max3

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja max3 »

hannaw kirjoitti:Eniten asiassa mua kummastuttaa se, että jos Suomessa on tautia ollut -70 luvulla, niin miksi sen testaaminen on lopetettu? MIkä voi olla sellainen syy, että on voitu ajatella taudin kadonneen kokonaan maastamme, eikä esim kuolleilta, tutkittavaksi lähetetyiltä, kanoilta ole tätä automaattisesti tutkittu :smt017
Kun ei sitä ole ollut tuotantokanaloissa, niin sitä ei ole ollut koko Suomessa. :smt002 Tää haloohan nousi yhden tuotantokanalan puutteellisen tautisulun takia, eikö? Ilman sitä kukaan tuskin osaisi ajatellakaan mitään IB:tä...

Mä olen itse sitä mieltä, et jos nyt on niin kovin negatiivinen, niin pitäisi ne testit sit uusia ainakin pari kertaa vuodessa, jotta voi yhdenkin kontaktin jälkeen edelleen asiaa mainostaa.
Mua kans kiinnostais, et löytyikö sen tuotantokanalan ja harrastajien välille selvä linkki ja onko tartunnat edes samaa kantaa... :smt017
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Niin, jos kerran Evira jne. niin voimakkaasti suosittelevat testausta, niin kaipa ne sitten myös suosittelevat, miten usein testit pitäisi tehdä? :smt023
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä koen olevani ib+, kanoista 4/7 haettu siimikseltä ja 2/7 haudottu smarilta(en desinfioinu :oops: ) ja toi yks sekameteli pahakurki nyt on mistä on :smt012
Mun mielestä kuuluu iso kiitos kaikille ib+TESTATUILLE asian hyväks tehdystä vaivasta. Jos testauksia oltas jatkettu, mä olisin kait sitten vaan päästäny lekurit kanalaan ja avustanu, vaikken tilanteesta niin pitänytkään. Olisimpahan saanu jatkaa kanojen pitoa niin kun tähänkin asti. Muistakaa et mitä useempi ib+ löyty, sitä suurempi oli mahdollisuus ettei lintuja tartte lopettaa! Jo tästä syystä toi kiitos testatuille...

Positiivisen tuloksen saaneet tekevät kanoilleen mitä haluavat, mä en pahakseni pistäis vaikka hankituilla linnuilla olis ib-vasta-aineita. Jos omassa kanalassa on se jo, miks jättäisin ostamatta linnun jonka haluan?

Mtt on ollu asiasta niin hiljaa et ton asian takia ehkä mäkin olisin eronnu säilyttäjälistalta, jos olisin sinne kuulunu, ihan vaan osottaakseni mieltäni, ja liittyisin takasin kun koko hulina on ohi(tekeekö tää musta pahan ihmisen? Ei, se tekee musta mtt:n pettämän ihmisen)
Sieltä ei oo vieläkään kuulunu mulle säilyttäjäpapereita, alkaa jo noinkin pienestä asiasta ärtymään. Mikä olo mahtais olla jos ett määräis lopettamaan kaikki SÄILYTETTÄVÄT MAATIAISET ja mtt pysyis vaan hiljaa eikä antais mitään toivoo lemmikeiden tai elinkeinon, kumpi hyvänsä, säilymisestä. Tällä yritän kuvailla omaa näkemystäni, vaikken olekaan käyny läpi ekojen ib+kanailijoiden epätoivoo ja pelkoo.

Saanko mäkin kuulla nyt kunniani kenties mtt:n loukkaamisesta ja syyttelystä? :smt047 Haluaisin kysyä sieltä sen ison kysymyksen: MIKSI?!
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mä en oikeesti ole kirjottamassa täällä

Eli siis, jossain tuotantotilalla ilmeni IB
Harrastajia alettiin testata ? (testattiinko myös muita tuotantopaikkoja?)
Positiivisia alkoi löytyä. (enemmän kuin negatiivisia?)
Uhkailtiin että kanat pitää lopettaa (uhka poistui koska ...?) ja siis hyvä ettei tarvii lopettaa.
Testit lopetettiin (syystä että ....?)
Nyt kukaan ei tiedä miten laajalle levinnyt IB todellisuudessa on ?
Kukaan ei tiedä että tartuttaako terve mutta vasta-aineilla varustettu kana IB:tä eteenpäin.

Testejä olis pitänyt jatkaa edes pistoina sieltä sun täältä ympäri suomea, halukkaita olis varmaan löytynyt.
Ja tuo vasta-aine tartuttaako-vaiko-eikö juttu olis ehdottomasti pitänyt selvittää.
Ehkä tartuttaa ehkä ei on sama kuin ehkä on koko suomessa ehkä ei.
Jos on olemassa joku virallinen taho joka tätä juttua "hoitaa" niin se tekee sen TODELLA huonosti.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

smari kirjoitti:
suikku kirjoitti:Eihän mulla edes ole sitä mielipiteensanomisoikeutta!
No ihan varmasti on! Rusinan oletan tarkoittaneen sitä että kenelläkään ei ole oikeutta tuomita toisten päätöksiä, varsinkaan tietämättä kokototuutta siitä mihin ne perustuu. Jokaisellahan meillä on vapaus omiin ajatuksiin ja päätöksiin, kunnioittakaamme sitä.
Kiitos smari, kun selvensit, taisin kiukuissani aamupuolella kirjoittaa vähän epäselvää tekstiä :oops:.
Korpela kirjoitti:Eli siis, jossain tuotantotilalla ilmeni IB
Harrastajia alettiin testata ? (testattiinko myös muita tuotantopaikkoja?)
Positiivisia alkoi löytyä. (enemmän kuin negatiivisia?)
Uhkailtiin että kanat pitää lopettaa (uhka poistui koska ...?) ja siis hyvä ettei tarvii lopettaa.
Testit lopetettiin (syystä että ....?)
Nyt kukaan ei tiedä miten laajalle levinnyt IB todellisuudessa on ?
Kukaan ei tiedä että tartuttaako terve mutta vasta-aineilla varustettu kana IB:tä eteenpäin.
Lyhyesti vastauksia tähän.
Ensimmäinen IB-tapaus harrastekanalassa löytyi, kun kananomistaja itse lähetti kaksi kuollutta kanaa Eviran tutkimuksiin. Kukaan ei silloin osannut epäillä virusta. Testeissä on löytynyt mun Eviralta puhelimessa saamieni tietojen mukaan selvästi enemmän positiivisia kuin negatiivisia. Testit lopetettiin ja rajoittavat määräykset purettiin ilmeisesti juuri siitä syystä ja Evira antoi lausunnon jonka mukaan virus on ilmeisesti niin laajasti levinnyt, ettei sitä voida rajoittavien määräysten avulla poistaa maasta.
Ulkomailla IB:tä on tutkittu paljonkin ja siitä on ristiriitaista tietoa sen mukaan, onko kokeet tehty kenttä- vai laboratorio-oloissa. ETT:n tiedot viruksesta ja sen käyttäytymisestä perustuvat ulkomaisiin tutkimustuloksiin.

Ja vielä näytteenotosta. Sen helppous tai vaikeus riippuu paljon sitä ottavista ihmisistä ja siitä ovatko kanat tottuneet käsittelyyn. Näyte otetaan siivestä luun vieressä/päällä kulkevasta hyvin erottuvasta suonesta. Meillä on yltiörauhallinen eläinlääkäri ja käsittelyyn tottuneet kanat ja kun itsekin oon enempi rauhallista sorttia, niin näytteen otto sujui hyvin rauhallisesti ja kanoja stressaamatta. Uskoisin, että niin sujuivat lähes kaikilla muillakin. Ainoat vaarat mitä keksin, ovat stressi ja mahdollisesta räpistelystä johtuvat murtumat siivissä. Jälkimmäinenkin vaara eliminoituu oikealla kanankäsittelytekniikalla.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Olen kamalasti pahoillani jos loukkasin positiivisen tuloksen saaneita kanallisia. Tarkotus oli hyvä, kertoa että olin samassa tilanteessa NC:n kans ja siitäkin selvisin. Ulosanti tökkii.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:Ilona, minä en tiedä sen kummemin, mutta lisäisin stressin tuohon kuolin syyksi myös??
Olen nähnyt tanskalaisessa eläintarha ohjelmassa kuinka kiinniotettu kauris kuoli shokkiin.
Se oli pakko ottaa kiinni b-vitamiinin (muistaakseni) antamista varten ja siihen kuoli hoitajan syliin. Ja syy oli stressin aiheuttama shokki.

En sano, että kana on yhtä herkkä.

MUTTA esim. minun kanat ei ole tottuneet minkäänlaiseen käsittelyyn.
En koskaa koske niihin ellei ole pakko.

En edes yritä millään lailla kesyttää. Ne kesyyntyy itsestään mitä kesyyntyvät.
Mutta eivät tykkää vieraista yhtään.

Niin kyllä minun kanalle olisi aikamoinen stressi jos vieras ottaisi jotain piikityksiä jotka ei edes onnistuisi kovin hyvin.

Muoks. en siis vastusta näytteen ottoa. Jos ´joku tulee ilmaiseksi ottamaan saa ottaa...
Oliko sulla maattareita? Mulla on ja mä en myöskään niitä jouda juuri kesyttämään. Osa on arempia ja osa kesympiä, syliin ei tule päätäpahkaa kukaan. Mut ei ne mitään sokkireaktioita silti saa käsittelystä, kyllähän aina joskus kanoja joutuu käsittelemään, esim. pesässä nostelemaan, loislääkettä antaessa tms. En kyllä mitenkään usko, että mikään kotieläin kuolee stressiin pelkän verikokeen takia. Muutenhan esim. siat kuolisivat stressiin viimeistään kastroitaessa. Ne kun ei myöskään ole isoissa yksiköissä mitään kesyjä ja stressitaso on korkealla muutenkin ja toimenpide ihan eri luokkaa kuin piikin pisto. Ei mun piikittämistä ja kuohimista possuista ainakaan kukaan sokkia saanut, kun sikalassa töissä olin. Itse asiassa Käsittelyn aiheuttamaan stressiin kuoleminen on luonnoneläimilläkin aika epätodennäköistä. Ite oon ollut avustajana pöllöjen rengastuksessa ja hoitanutkin luonnonvaraisia loukkaantuneita lintuja. Eihän ne hommasta tykkää, mutta ei siinä mistään sokkireaktioista ole puhettakaan, vähän paukuttelevat nokkaa ja kiukuttelevat. Susien pannoitusta tehneet kertovat, että ei sekään elikko mitään sokkia saa, vaikka se otetaan lassolla kiinni ja pidellään niskasta ennen rauhoittavan pistoksen antamista. Yleensäkään tuommoiset tutkimukset eivät olisi sallittuja, jos luonnoneläimet kuolisivat niihin.

Olen ehdottomasti samaa mieltä Korpelan kanssa, että testejä olisi pitänyt jatkaa Eviran kustannuksella ja testata tietty otos kaikista harrastekanaloista taudin levinneisyyden selvittämiseksi. Tämä on oikeasti ulkomailla eniten tuotantotappioita aiheuttava siipikarjasairaus. Isoja poikasmääriä tuottavien harrastajien pitäisi muutenkin olla säännöllisen ja pakollisen tautivalvonnan ja tarkastusten piirissä ihan niinkuin lihaa ja munia myyntiin tuottavienkin. Jos myy vuodessa kolminumeroisen määrän lintuja, pitäisi testien olla itsestäänselvyys.

Tuo testin hinta tietysti harmittaa, mutta vertailun vuoksi: tutulla maitotilalla investoitiin kymmeniä tonneja lehmien parsimattoihin eläinten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Ei tämä tuottaja valita investoinnin suuruutta ja kuitenkin, jos Maaseudun Tulevaisuuden juttuja on uskominen, niin maitotiloilla tehdään töitä parin euron tuntipalkalla. Enköhän siis minä, joka olen tienannut poikasten myynnillä tänä vuonna jo 450 euroa päätoimen tienestien päälle, voi siitä puolet sijoittaa testiin, joka hyödyttää kanoille tuskallisen sairauden kartoittamista ja parhaassa tapauksessa auttaa minua pitämään kanani terveinä, jos eivät jo ole ehtineet saada tartuntaa.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Hyvin on asiat, jos olet 450 tienannut tipujen myynnillä :shock: Mä olen vähintään saman verran "tappiolla", rehuihin, verkkoihin ym. shoppailuihin... :-" Onneks meidän linnut oli positiivisia, niin ei tartte enää rasittaa kukkaroa testeilläkin! :smt002

Ja olen samaa mieltä siitä, että on paljolti eläinlääkärin kokemuksesta kiinni, miten verinäytteen otto sujuu! Meidän kaupungineläinlääkäri pisti ensimmäistä kertaa kanoja. Oli vain neuvottu, miten se tehdään, ei ollut koskaan edes nähnyt toimenpidettä ennen! Kanat olivat ihan rauhallisesti näytteenoton ajan, kun pitelin hyvin kiinni. Mutta kääpiörotujen suonet on tosi pienet ja pehmeät, niihin neulan saaminen on hankalaa ja vakuumineula ei toiminut ollenkaan (edes sen jälkeen kun näytin eläinlääkärille, miten neula kiinnitetään holkkiin!! :smt003 Ei ollut koskaan ennen käyttänyt vakuumiputkia :smt017 ). Neulatkin loppuivat kesken ja viimeiset näytteet otettiin jollain hevoskoolla... Että olihan muuten sähellys, vaikka kunniallahan siitä lopulta selvittiin. Sanoin kyllä eläinlääkärille, että pistä nyt sydämesi kyllyydestä, saat kerrankin hyvää harjoitusta :smt003 Kanoja kuulemma tosi harvoin pääsee pistelemään, koska niiltä niin harvoin mitään testataan - etenkään tuotantokanoilta. Se on yleensä "nirri pois, patologi tutkii" - menetelmä, millä kanoja tutkitaan.
Rusina

Kanamummo et kai sä oo ketään loukannut. Just päivällä aattelin millainen tilanne teillä oli NC:n aikaan. Ei käy kateeksi.
Ja siis mua ei oo kukaan loukannut, ihan toisten ihmisten puolesta aamupäivällä suivaannuin :smt004. Kerroin vain meidän tilanteen noin niinkuin esimerkkinä, mehän ei edes kuuluttu ihan niihin ensimmäisiin testattuihin.
Ja jos mä oon loukannut jotain, niin pyydän nyt anteeksi.
Ilona

siimis kirjoitti:Hyvin on asiat, jos olet 450 tienannut tipujen myynnillä :shock: Mä olen vähintään saman verran "tappiolla", rehuihin, verkkoihin ym. shoppailuihin... :-" Onneks meidän linnut oli positiivisia, niin ei tartte enää rasittaa kukkaroa testeilläkin! :smt002
No tappiolla minäkin olen rutosti, jos alan kuluja laskemaan. Mutta tämähän onkin harrastus ja harrastukset maksavat. Ei kai kanojen ole tarkoituskaan elättää minua vaan minun niitä. Ammattituottajilla homma menee toistepäin. Jos nettotuloja alkaa laskemaan, niin silloin homma on ammatti. Ja ammattilaisille kuuluvat ammattilaisten kuviot, pakollisine tautivalvontaohjelmineen yms.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ilona kirjoitti:Mutta tämähän onkin harrastus ja harrastukset maksavat
Olenko mä oikeasti outo kun mä en pidä tätä harrastuksena???
Ilona

Suwitsu kirjoitti:
Ilona kirjoitti:Mutta tämähän onkin harrastus ja harrastukset maksavat
Olenko mä oikeasti outo kun mä en pidä tätä harrastuksena???
No kaikkihan me ollaan ei-kanallisten mielestä outoja. :smt045
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Rusina kirjoitti:Lyhyesti vastauksia tähän.
Ensimmäinen IB-tapaus harrastekanalassa löytyi, kun kananomistaja itse lähetti kaksi kuollutta kanaa Eviran tutkimuksiin. Kukaan ei silloin osannut epäillä virusta. Testeissä on löytynyt mun Eviralta puhelimessa saamieni tietojen mukaan selvästi enemmän positiivisia kuin negatiivisia. Testit lopetettiin ja rajoittavat määräykset purettiin ilmeisesti juuri siitä syystä ja Evira antoi lausunnon jonka mukaan virus on ilmeisesti niin laajasti levinnyt, ettei sitä voida rajoittavien määräysten avulla poistaa maasta.
Mä sain sen käsityksen noiden virastojen kanssa puheissa ollessani, et testit loppui lähinnä sen takia, et IB:tä ei saatu vastustettavien tautien joukkoon, jonka takia viranomaisilla ei ollut mitään oikeuksia myöskään mihinkään toimenpiteisiin positiivisten tilojen suhteen... Mut sen tiedän varmasti, et vastustettaviin tuota yritettiin jossain kokouksessa ehdotella.
Rusina

Tais olla tuota kokousta seuraava aamu, kun sitten purettiin rajoitukset. ETT kuiteskin kuuli rajoitusten purkamisesta ensimmäisenä harrastajalta, joka oli saanut tiedon eläinlääkäriltä, joka oli saanut sen läänineläinlääkäriltä, jolle se oli tullut Eviralta. Ettei se tiedotus aina kulje viranomaistahojenkaan välillä niin kovin sukkelaan :smt003. Joskus itse päähenkilö eli kananomistaja saa tiedon vikkelämmin :smt023 :smt023.
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Luin pitkästä aikaa Munista taas. Kylläpäs tämä IB edelleen kuohuttaa tunteita. En kyllä ihmettele, oli se syyllistäminen yms. kuitenkin aikamoista silloin alkuaikoina. Onneksi en kuulunut niihin, jotka saivat sen "virallisen tiedotteen", vaan olin melko lailla viimeisiä testattuja.
No, minä elelen IB-positiivisten, terveiden kanojen ja kukkojen (21 kpl!) kanssa edelleen ihan tyytyväisenä. Kanat tuovat paljon iloa elämään, munia tulee, kanat hautovat ja kukot patsastelevat pihassa sekä kärkkyvät herkkuja portailla.
Testaamiset kyllä lopetettiin turhan aikaisin, jäi liian paljon spekuloitavaa ja täytyy myös myöntää, että MTT:n tiedote oli sisällöltään ristiriitainen ja kielelliseen ilmaisuun olisi saanut panostaa enemmän. Itsekin mietin hetken tuohduksissani säilyttäjäohjelmasta eroamista, mutta onneksi tunne meni ohi. Ainakin meidän maatiaiset vaikuttavat tosi vastustuskykyisiltä, ja sehän on yksi arvokas ominaisuus säilytettäväksi.
Muuten, vastauksena johonkin aikaisempaan viestiin, jos yksi kana kuolee, ja raadon lähettää Eviraan, ei se takaa tulosta koko parvelle. IB-vasta-aineita ei välttämättä ole koko parvella, meilläkin vain 4/10 oli positiivisia.
Vastaa Viestiin