Ilmajokisten kanojen värit

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
siimis

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja siimis »

Rusina kirjoitti: Jos maatiaisilla pitää säilytystyössä suosia tasapuolisesti kaikkia värejä, niin eikö silloin ole syytä pitää huoli että parveen jää aina reilusti partidgeja/villivärisiä ja myös wheateneita, jos kerran musta ja birchen periytyvät voimakkaammin. Valintaa täytyy siis suorittaa ainakin siinä suhteessa, ettei kanta "mustu" ihan täysin??? :smt002
Ei kun just päin vastoin. Koska dominantti väri peittää alleen väistyvän, voi esim. musta kana kantaa partridgea. Mutta partridge kana ei voi kantaa mitään muuta kuin sitä partridgea. Näin ollen jos jätät pelkkää partridgea, niin et muuta enää saakkaan. Dominantteja värejä voit kasvattaa monen monta sukupolvea, etkä siltikään "pääse eroon" resessiivisistä väreistä, niitä putkahtelee esiin aina silloin tällöin. Siksi esim. hämeen mustat eivät ole kaikki mustia :smt002
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

siimis kirjoitti:
Rusina kirjoitti: Jos maatiaisilla pitää säilytystyössä suosia tasapuolisesti kaikkia värejä, niin eikö silloin ole syytä pitää huoli että parveen jää aina reilusti partidgeja/villivärisiä ja myös wheateneita, jos kerran musta ja birchen periytyvät voimakkaammin. Valintaa täytyy siis suorittaa ainakin siinä suhteessa, ettei kanta "mustu" ihan täysin??? :smt002
Ei kun just päin vastoin. Koska dominantti väri peittää alleen väistyvän, voi esim. musta kana kantaa partridgea. Mutta partridge kana ei voi kantaa mitään muuta kuin sitä partridgea. Näin ollen jos jätät pelkkää partridgea, niin et muuta enää saakkaan. Dominantteja värejä voit kasvattaa monen monta sukupolvea, etkä siltikään "pääse eroon" resessiivisistä väreistä, niitä putkahtelee esiin aina silloin tällöin. Siksi esim. hämeen mustat eivät ole kaikki mustia :smt002
UPs, no niinpä tietysti, tuli ajatusvirhe. :oops: Vaikka just pähkäilin tuota partridgen esiinputkahdusta ilmajokisesta tummasta kanalaumasta. Kiitti kun korjasit! En kuitenkaan tarkoittanut, että pelkkiä resessiivisiä värejä jättäis, vaan tasaisesti kaikkea. Osaatko muuten Siimis veikata tuosta "kolmen sukupolven ketjusta" mikä aiheuttaa Viiru-kukon valkoisen kuviovärin?

Muusa, keskustelu käy täällä topikissa ehkä siks vilkkaampana kun tää ei oo niin "virallinen" kun se toinen. Mä ainakin parhaani mukaan koko ajan hämmennän ja kyselen joutavia. (Pitäis varmaan välillä peräytyä takavasemmalle... mut kun on niin utelias...) :smt003 Kiva, että muitakin kiinnostaa nää värijutut, mä oon jo niin uppoutunut "tutkimuksiini", että hyvä jos tästä töihin joutaa :smt040 .
siimis

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja siimis »

En kyllä osaa tuosta Viirusta sanoa... Kanoilla on kuitenkin useampia valkoisuutta aiheuttavia geenejä ja ne ei taida kaikki olla oikein tarkaan tunnettujakaan.
Muusa

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Rusina kirjoitti: UPs, no niinpä tietysti, tuli ajatusvirhe. :oops:
Ei se mitään kun minäkin enempiä ajattelematta vaan myötäilin :smt003 eli tietysti asia on niinkuin siimis hoksasi huomauttaa.
Kuitenkin koko huomio pisti mut pistämään merkille että kun mulla on silmä mieltynyt (se valinta, se valinta... :smt002 ) sekavärisiin niin pitäisi tietoisesti pitää huoli että tasavärisiä/mustiakin olisi... wheateneitten olemassaolosta en oo ees varma :smt017
kanamummo

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Rusina, näppituntuma sun kanakuvista: eka villiposu ja toka musta-ruskea pienenä :smt003
Mä yritän roikkua mielenkiinnolla keskustelussa mutta tuntuu että oon niin syvissä vesissä ettei jalat pohjaa! :smt002

Eli tajusinko oikein; jos haen aapiskukon värisen kukon, se voi olla ollut wheaten , ruskea tai villiposu pienenä? Tai siis kantaa niitä geenejä. Toisin sanoen summassa vaan kukon hakuun? :smt017
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

kanamummo kirjoitti:Rusina, näppituntuma sun kanakuvista: eka villiposu ja toka musta-ruskea pienenä :smt003
Mä yritän roikkua mielenkiinnolla keskustelussa mutta tuntuu että oon niin syvissä vesissä ettei jalat pohjaa! :smt002
Toka on sulta tullu, eli ei voi olla villipossu, pakko olla musta-ruskee :smt003 . :smt003. Toisesta ei haisuakaan kun ei oo oma kana.
Pysy vaan kanamummo mukana kroolaamassa, yöt kun surffaa ja rääkkää aivosoluja, niin eiköhän se siitä. Tää on vähän kun uimaanopettelua, aina välillä mulla hörppää oikeen kunnolla. Onneksi täällä muniksessa on noita "pelastusrenkaita" (siimis) :smt040
Eli tajusinko oikein; jos haen aapiskukon värisen kukon, se voi olla ollut wheaten , ruskea tai villiposu pienenä? Tai siis kantaa niitä geenejä. Toisin sanoen summassa vaan kukon hakuun? :smt017
Mä oon käsittäny, että kaikki muut paitsi musta kukko ovat perusvärissään aapiskukkoja. Aapiskukko vois siis olla birchen, wheaten tai villipossu. Partridgella tais olla siipisulat kultaiset/punaiset, muilla "mustat" (täytyy tarkistaa). Blue ja columbia ja ruskea ja mahonki ja silver ja pilkut ja muut sitten vaan muokkais väritystä. Mä taidan tästä lähtien laittaa varsinkin kukkojen untuvikkoväritykset ylös, eihän niistä muuten saa tolkkua itse p...kaan! :smt009
kanamummo

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mun taitas olla viisain harjotella kamerankäyttöä. Jos merkkais het kuvatekstiin kuka oli tipu ja millon synty ni ei unohu/sekaannu. Sitten mun säkällä kun oon saanu kaikki koneelle, se vääntää massive errorit :smt005
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tuntuu että kaikki minkä luulin oppineeni viime yönä on heittäny häränpyllyä ja onkin tänä yönä ihan erilailla. Nää värit on vaikeita!

kanamummo: se e+ on se oikea villiväri ja eb (brown/aziatic) on partridge. Villivärisellä kanalla pitäis olla lohenpunainen rinta, partridgella ei (ellen mä taas oo hakoteillä). Muusa: tietysti tuo "brown" voi olla valkonen, jos on silver-geeni...

Taitaa olla parempi etten veikkaile enää mitään, ennen kuin oikeesti oon oppinu jotain. Nyt :smt015
kanamummo

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ookei. Eli muuten partridgen näkönen mutta lohenväri rinnassa. Villinvärinen. Nyt selkis!!! :smt038
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Seuraava jänskätyksen aihe on, että tuleeko Viirun ruskeista ja harmahtavista tirpakkeista kukkoja vai kanoja. Kertokaa Viirun lasten kasvattajat kun tiedätte! :smt006
sera1

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Tuo mikkeron tipikuva on kerrassaan mainio :smt005
Kunnon poseeraukset tipusilla.
Päätyi heti koneen taustakuvaksi :smt003
Satchell

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Rusina kirjoitti:Osaisko Siimis, Smari tai joku muu arvailla jotain näiden kuvien perusteella???

Tässä on kolmen sukupolven ketju. Siirsin muutaman Klaran ja Kanamummon kuvan tähän, onko ok??

Tässä paappa Allu:
Kuva

Isä Viiru:
Kuva Kuva

Ja Klaralla olevat Viirun lapset: (Näiden mammoissa voi olla mustia, bircheneitä, wheateneita, partridgea ja mammojen kautta myös (veikkaisin) choc- tai dun- geeniä)
Kuva

Viirun valkoinen kuviointi on se mikä muo kiehtoo ja ihmetyttää! Mistä ihmeestä se tulee ja mikä sen voi aiheuttaa??? Pienenä Viiru oli kuulemma pilkullinen. Onko kellään veikkauksia??????????
Tässä kuvassa kaksi Viirun jälkeläistä, vasemmalla mahdollisesti kanatipu, oikealla kukko, harjojen koosta päätellen. Siivet kukkosella hiukan samantyyliset kuin Viirulla, valkoinen puuttuu, mutta voisiko sitä ilmaantua myöhemmin enemmän?

Kuva
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kauniin kirjavia vaaveja Satchellilla :smt060 .

Tirpukoiden eka höyhenpuku voi olla aika kaukanakin aikuisvärityksestä. Vaalea kukkopojasta näyttää kuitenkin tulevan. Häkilöiden ja satulan mustat kuviot tulevat näkyviin vasta myöhemmin, kaipa valkoinen kuvio käyttäytyy samalla lailla? :smt017 Mites mottled käyttäytyy?

Hmmmm, suklaatipuista näyttää siis tulevan sekä kukkoja että kanoja. Osaako joku sanoa onko tämä tipujen ruskea väri nyt sitä "brownish" eli partridgea (kovin ois tummaa...) vai mustan "ruskettumista" choc- tai dun-geenin vaikutuksesta??? Columbia-geeninhän ei pitäis näkyä jos on "ruskettunut musta" (näyttäis että Satchellin kukkopojalla vois olla co-geeni?)? Jos katselee isi-Viirun väriä, niin silläkään ei itse asiassa ole mustaa vaan tummaa ruskeaa. Näiden tipujen emoista osa on myös ruskeapigmenttisiä ilman mustaa väriä. Melko suuri osa Viirun jälkikasvusta näyttää olevan tipuina ruskeita.

Onko kanoilla muita tunnettuja valkoisia geenejä kuin dominantti ja resessiivinen valkoinen ja mottled??? Näistä ainoastaan dominantti valkoinen tuntuis sopivan Viirun kuvioihin. Mutta miksi se olisi sitten jättänyt tummanruskean värin rauhaan? Voisiko se periytyä jotenkin vajaana :smt017. Jos kyseessä olis dominantti valkoinen, niin eikös mustan tai birchenin kanan kanssa voisi syntyä myös lähes valkoisia jälkeläisiä??? :smt003. Koska semmoisia ei kai ole, oisko sittenkin joku muu geeni kyseessä...
Ja mikä ihmeen geeni jättää osan kukon ylimmäisistä pyrstösulista valkoisiksi muuten tavallisen näköisellä "aapiskukolla"???

Jos kukolla/kanalla on geeneissään I/Id, niin onko mahdollista että sekä valkoinen että dun näkyisivät osittain (vai syökö valkoinen aina kokonaan dun-värin)? Edelleen pohdin Viirun valkoinen+tummanruskea-väritystä...

Sitten vielä vaikea kysymys mustasta (E) ja birchenistä (ER). Voiko mustan jossa on hieman ruskeaa erottaa jotenkin birchenistä, jolla on myös melanisoiva geeni. Kumpikin ovat sekä tipuina että aikuisina suunnilleen saman värisiä, vai kuinka??? Onko kellään muuten AIKUISTA TÄYSIN MUSTAA ilmajokiskanaa tai -kukkoa?

Sitten vielä kuva Persikka-kanasta, joka voisi ehkä olla Viirun mami. Voisiko tämä kana ylenpänä ketjussa esiintyvän Allu-paapan kanssa jättää Viirun värisen jälkeläisen?
Kuva
Mun kyselykausi ei taida koskaan mennä ohi... 8-[

Aina vaan jännittää enemmän millaisia tipusia meidän tummat kananuorikot Viirulle pyöräyttää. Eilen tuli muuten eka muna :smt023 , flikat ehtivät justiinsa täyttää 19 viikkoa.
Satchell

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Laitan vielä näistä tummemmistakin tipuista lähiotoksia sen kummempaa kommentoimatta (kun en väreistä ja geeneistä toistaiseksi vielä tiedä...) Eli kaikkiaan viisi tipua näitä on, ikää noin kolme ja puoli viikkoa.
Tässä tumma oletettu kanatipu:

Kuva

tumma kukkonen:

Kuva
ja sama tipu uudelleen:

Kuva

ja vielä yksi sekavärinen (mikä lieneekään?) :smt007
Kuva
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

OVATPAS IHANIA! :smt055 :smt055 :smt055
Vastaa Viestiin