Kädenvääntö KP:n kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamummo

Re: Kädenvääntö KP:n kanalassa

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No huh hellettä!! Tuo revohka skolioosin kera, kumma ettet purru niiltä äijiltä päätä irti! :smt013
Tosta hyvästä sä oot ansainnu kanalaan vähintään suihkulähteen ja sälekaihtimet :smt002
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Purru päät irti? No mutta tuohan olikin hyvä idea :smt005
Vähän pelkäsin että ylireagoin, mutta kun mut saa raivon valtaan tollanen piittaamattomuus eläimistä. Onneks en oo missään eläintenpelastusjoukoissa, voisin saada ruumiita aikaan... enkä nyt meinaa eläinruumiita.
Taas kerran siunailen sitä että on olemassa Munis ja että täällä on hyviä tyyppejä jotka ymmärtää :smt056 tällasta elikkohullua joka epätoivosesti yrittää saada kanalasta edes vähän paremman.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Hyvä KP!!!! :smt023 Niin sitä pitää!!!! Taistele!! :smt062 :smt005
Kotopullaki

Työmiesten lähtiessä pidimme palaverin hieman hampaat irvessä. Mestari sanoi että aamulla voin aukasta kanatarhojen ovet ja ykköstarhalaiset voivat mennä uusilattiaiseen kanataloonsakin. Murahdin "Hyvä" :smt012 . Samaan syssyyn mieheni sanoi että huomenna työmiehet tekevät sitten sen betonin siihen sisäänkäyntien eteen. Sanoin että huomenna ei siellä tehdä enää yhtään mitään. Mestari kysyi "Mutta etkös sinä halunnut sellaisen pienen betonialueen siihen edustalle?". Vastasin että kyllä halusin jos se tänään tehdään, huomenna sinne ei mene enää kukaan muu kuin minä. Sain siis todella tarpeekseni tänpäiväsestä touhusta. :smt013

Istuin nyt illan kanatarhoissa ja murehdin kanojen nukkumista, kun olivat kaikki vieraissa paikoissa, eikä nukkumapaikkoja tarpeeksi. Joten päätin avata tarhojen ovet niin että kaikki edes pääsevät omille alueilleen, vaikkei kanataloon päässeetkään ne jotka siellä yleensä nukkuvat. Ei mennyt kauaakaan kun kaikki olivat omilla vanhoilla alueillaan! Ei ollu aamunen siirto uusille alueille läheskään noin helppoa ja sujuvaa :smt005 Kovasti yrittivät kanataloon sisään mutta vihdoin hämärän tultua löysivät ulkoa nukkumapaikat. Tosin yksi kana oli niin ketterä että lensi kanataloon sisään kyyhkyille jättämästäni pienestä aukosta ylhäällä, mutta annoin sen jäädä sinne, kun kokeilin sementtiä ja se oli jo kovettunut sen verran ettei siihen kukaan ainaska jumiin jää. Kalkkunaherrat olivat viimeiset jotka asettuivat yöpuulle - ja he jäivät mielenosoituksellisesti aivan kanatalon oven eteen...

Vasta nyt vähän ennen klo 21 alkoi kuulumaan kanojen unista sirinää ja rauhotuin itekin. Vedin parit Panadolit tauluun niin ei käsiäkään särje. Kyllä tää taas tästä. Pyysin myös Mimmiltä vinkkiä miten ite tehä sementtiä, kun Mimmihän on tunnetusti näppärä remppahommissa. Kiitos Mimmi! :smt006 Alan nyt sitten ite hääräämään tuolla tarhassa lisää sementtiä sinne minne tarttee, niin voidaan ne hommat tehä ilman älyttömän suurta kanojen jahtaamista ja stressaamista.

Kaikki linnut vaikuttavat olevan aika ok, tosin munia oli munittu minne sattuu, ihan maahankin keskelle tarhaa. Viikon sisällä kaiketi näen onko jotain haittavaikutuksia tänpäiväsestä hässäkästä aiheutunu.

Koitan räppästä huomenissa kuvaa uudesta lattiasta, vaikka ei se kyllä kummonen oo, ihan tavallinen sementtilattia. Niitä viemärisysteemejä mä en näille taulapäille voi ees ehdottaa tehtäväks. Ja sit tähän projektiin ois kaiketi kulunu viikko! Nyt kun lattia on valmis niin voin pestä koko kanalan kunnolla painepesurilla. Mutta en nyt ihan heti huomenna pese, kun siitäkin taas kanat hermoostuu kaiketi! :smt003 Annan niitten ny hengähtää vähän :smt002
Eepi

Äkkiähän sä nyt meiän ohjeilla tommoset viemärit värkkäät. :smt002 :smt003
Kotopullaki

Voisinks mä ne viel asentaa??!! Mulla on nimittäin kaksi muovista lattiakaivon ritilää! Toin ne Suomesta ja ne ei kelvannu meijän raksamestarille kun sanoin että ne asennettais meijän kylppäreihin. Kai ne sit sentään kanalaan kelpais? :smt005 Mut sit mun tarttee leikata sitä betonia jollain härpättimellä että saan putket sinne tungettua... Ja sitten pitää taistella isännän kanssa siitä että mihin sen putken pää tulee johtamaan :smt002 Keskelle pihaa ei vedet sais sieltä valua, eikä tiellekään, eikä seuraavaan kanatarhaankaan. Isännän kukkaistutuksiin ei TIETENKÄÄN :smt005 likavesi sais valua... Jos mää kytkisin sellasen useemman kilsan viemärinputken joka päättyis raksamestarin kotiin!? :smt003 Millasella vehkeellä sitä betonia voi leikata? :smt017 Ei oo sairaan paksu kerros.
Eepi

Sori en tajunnu et niitten piti tulla tohon jo valettuun betoniin. :smt012 Mut kyllähän senkin saa tehtyy rautakangel ja taltal mut ei varmaan enää kannata? Meiän mamman taloon tehtiin viemäriremppaa ja sit vaihettiin betonin alta putket.
Kotopullaki

Heräsin klo 7 ja olin kanalassa klo 7:05, koska kiireen vilkkaan halusin avata uusilattiaisen kanatalon ovet. :)

Porukka oli nukkunut yönsä hyvin ja rauhassa pihalla, mutta eilen illalla aidalle nukkumaan menneet kanat osoittivat mieltään; ”Myö ei tästä aidalta alas tulla, kökötetään täs vaik tuamiopäivään, mut alas ei tulla ennen ku kanatalon ovi aukee ja päästää hautoo!”
Kuva
Varsinkin tuo selkänsä minuun päin kääntänyt nakukaula oli eilen mahoton tapaus pitää pois remonttialueelta, sillä oli niin hirvee hautomiskuume päällä.

Tämän kanan nimi on Sanna.
Kuva
Vaikka mulla onkin paljon kanoja ja valkosia vielä, niin Sannan muistan hyvin. Sillä on tapana hämärän tultua käydä yömyssyllä ja hiukopalalla, kun muut ovat jo orrella nukkumassa. Mut ans olla eilen ku ei kanataloon päässeet nukkumaan, niin juuri Sannahan se oli ainoa joka sinne sisään ittensä heti keplotteli. Ja aamulla tietty hirvee hinku ulos. Jotenkin muistuttaa itseäni; aina pitää tehä toisin kuin muut ja haluta muuta ku mitä on tarjolla. :smt005

Kyyhkyt olivat yöpyneet kanatalossa hyvin ja olivat siellä aamulla kuin kotonaan.
Kuva

Ja olivat jättäneet muistomerkkinsä sementtiin :smt003
Kuva

Tässä nyssi ihan vaan lattiakuvaa. Juu, noi on jo vähä ruosteisiin oi rautarungot, mut olkoot. Eikä toi lattiatyökään minusta huippuluokkaa ole. Mutta menkööt. Ja kohtahan mä alan ite sementtejä täällä sekottelemaan niin voin sitten muokata mieleisekseni.
Kuva
Kuva

Takaseinänä meillä on tollanen pihaamme ympäröivä kivimuuri, joka minusta on kyllä ihan kiva. Noitten rautaromujen rinnalla jopa kivikin tuo vähän pehmeyttä ja luonnollisuutta tunnelmaan. Muurin alaosaan on tullut pieniä koloja ja muutama kivikin irronnut, joten tonne mun pitää vielä könytä jonku laastimössön kanssa paikkailemaan. Voipi olla että koloista tulisi hiiriä, tai että jopa pesiytyisivät sinne.

Materiaalina puu olisi mulle mieluisin, mutta puusta ei meijän kanalassa oo nyt ku orret, koska koko höskä voidaan nyt pestä painepesurilla. Ja sitten kun nuo rautaromut ruostuvat täydellisesti, niin ehkä silloin vihdoin isäntä suostuu ne leikkauttamaan poijes, ja silloin voidaankin katsoa materiaalit ihan alusta uudestaan. :smt002

Aamun ensimmäinen uuteen lattiaan tutustuva. Ei ollu kiire ottaa kuvaa ja zuumata, niin kauan paikoillaan pysy ja kuikuili! :smt005
Kuva

Peräti yhden askeleen uskalsi ottaa sisäpuolelle.
Kuva

Seuraava kuva olisikin sitten ollut pyrstöstä koska kana käänty ympäri ja meni pois! Kaakatti mennessään ”Eiiiii helekatti, ei toi voi olla meitin koti!” No, saman tekisin minäkin jos 2 viikon Suomen reissun jälkeen tulisin siistiin kotiin, jota mieheni on yksinään huushollannut! :smt005

Jos joku jaksoi näin pitkälle lukea :smt003 niin olisi kysymys; tartteeko mun nyt kesällä tonne lattialle laittaa mitään puruja ja heiniä? Kun kanat on koko ajan ulkona, ja ne mitkä viihtyy sisällä ni ne on orsilla, eli eivät tallo sementtilattialla muuten ku syödessään ruoka-automaateista. Talveksi aattelin kyllä ehottomasti laittaa lattialle puruja ja heiniä, kun sillon kanat viettää sisällä enemmän aikaa kun sataa usein. Ja talvella aion laittaa alimman ritilätason alle, lattialle, jotku vannat missä saavat kylpeä tuhkassa. Nyt kesällä ne kylpevät ulkona hiekassa.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Olisin kyllä sitä mieltä et laittaisit puruja sinne lattialle ,koska jos tulee sade niin kanat menee likaisin jalkoneen munimaan niin ne purut kuivattaa jalat ennen pesään menoa,ja pesälaatikon purut vai mitä sulla sit olikin pysyy kuivana. Mul ainakii on ku niitten tarha on sellasta vettä imevää .
Kotopullaki

Joo, mä kävin taas siellä "asettelemassa huonekaluja" :smt003 ja kattelin sitä lattiaa. Kyl mun kait kandee siihen purui heitellä. Sateen takii ei tartte varmaan ennen marraskuuta :smt002 mutta sen sonnan takia. Ei sit ihan kaikki kakka lattialta kulje munintalaatikoihin jos on puruja imemässä ja peittämässä kakkeja - kun en aatellu ihan joka päivä pestä lattiaa.

On se vielki ihan kauhee römiskä :smt005 mut mul on joteski parempi mieli kun ees himpun verran sain siistimmäks ja helppohoitosemmaks. Klara! :smt006 Mul ei oo yhtä hieno kanala ku sulla mutta mulla on yhtä hyvä mieli ku sulla kun uus kanalas valmistu :smt003
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Sä oot ollu huikeen reipas, ko oot pitäny pääs ja tehny hirveen duunin.
Nauti nyt paremmasta mielestäs ihan täysillä.
Kanoille on pääasia että pääsivät kotiin, ne ei taatusti välitä pätkääkään piänestä ruosteesta ja muusta. Hyvä KP!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kotopullaki kirjoitti:Sannan muistan hyvin. Sillä on tapana hämärän tultua käydä yömyssyllä ja hiukopalalla, kun muut ovat jo orrella nukkumassa. Mut ans olla eilen ku ei kanataloon päässeet nukkumaan, niin juuri Sannahan se oli ainoa joka sinne sisään ittensä heti keplotteli. Ja aamulla tietty hirvee hinku ulos. Jotenkin muistuttaa itseäni; aina pitää tehä toisin kuin muut ja haluta muuta ku mitä on tarjolla. :smt005
Miten mä repesin niin tuolle tekstille. :smt002 :smt005 :smt005 Jotenkin tuttu nimi ja tavat. :smt040
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

No tulihan sinne Hollywood- meininkiä, Pulu was here! Persoonallinen lattia kun siel on tepasteltu ja jätetty kivoi jälkiä. Nyt sun on helppoa siivota lattia kun se on tasainen. Mul on kans kanalassa valettu lattia ja se helpottaa siivoomista hurjasti. Onneks kaikki meni hyvin ja kanat ovat iloisia ja tyytyväisiä päästessään jälleen kotiin.

Mul toi Kaikkonen ei oikeen hokaa kun tein sen osastoon ulosmenoluukun, se hengailee vaan ovella ja haluaa ihan väärään paikkaa ulkoilemaan. Tähän asti olen kantanut sen rouvineen ulkoilutarhaan, nyt kun olis luukku suoraan ulos ni se ei sitten niinkun kelpaa :smt017 Palvelun taso tais laskea kun kukaan ei enää kannakaan ulos ja sisään niinku ennen....koita nyt sit ymmärtää näiden aivoituksia...
Kotopullaki

Kaikkonen osaa vaatia hyvää palvelua! :smt005

Vielä tuosta kanalani lattiaprojektista. Olin tänään kanalassa touhuumassa kun raksamestari tuli kaiketi hieromaan sovintoa. Mutta teki sen ihan väärällä alotuksella :smt005 kun kyseli että "No? Eikös nyt?" ja minä että "Mitä nyt?" Ja hää osotteli ylpeyden ilolla kanalaan... Voi miesparka... että mä osaan olla kamala kun mut suututetaan :smt005 Ei saanut myötätuntoa. Kysyi sitten josko ruiskutin betonille vettä tänään. Sanoin ettei kukaan käskeny joten en ruiskuttanu mutta jos pitää niin voin ruiskuttaa. Hän kehotti ruiskuttamaan kerran vettä jotta siitä sitten tulle oikke hyvä. Nostin sitten ylös juuri asentamani ruoka-auomaatit ja hain letkun. Letkutin ihan niin että puhdistinkin samalla, kun olivat kanat jo sinne jätöksiään jättäneet ympäriinsä. Ja valuuko se vesi helposti oikeaan suuntaan, ulos talosta? No ei tietenkään! :smt005 :smt005 Olivat miehet näkertäneet parit reijät ulkolaitaan veden ulos valumista varten mutta kyllä mä joutusin taas kyyristelemään rautaritilöitten alla ja ohjaamaan vettä harjalla. Mitä tässä nyt voi sanoa? Welcome to Cyprus ja tee itse kaikki! :smt005

Nyt on kanala putipuhdas taas. Kävin juuri keräämässä munat ja otin mutaset kengät pois jalasta ennen ku astuin sisään kanataloon :smt003
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Siitähän tuli hyvä :smt023 Ei ehkä ihan sellanen ku olit kaavaillu, mutta ainakii voi pestä kunnolla ja sitte ku sotket niitä omia sementtehä, voit vähän fiksailla kaatoja oikeisiin suuntiin. Mä eilen lueskellessani mietin että oiskos sinne kätevä tehä jotku ohjaimet sille vedelle tms :smt017 Kun ei sitä kaivoo tullu... Esti mietin jos siihen vielä pehmoseen betonkiin ois tehny kourut jota myöten vesi valuu ulos, mutta teilläpäin betoni vissiin kuivuu astettaa nopiemmin ku täälä... Sitte mietin niitä ohjaimia.. tiäks niinku sellaset vallit ja site ne ohais sitä vettä haluttuun suntaan. Mutta toisaalta niihin vois sitte kompastella :smt017
Vastaa Viestiin